Színház

Szép Ernő: Május!

  • Herczog Noémi
  • 2014. május 24.

Színház

Szikszai Rémusz választásai sosem evidensek, hiszen elfelejtett darabokat talál; és mindig evidensek, hiszen fel nem merül, minek kellett őket elővenni. "Mi közöm?" - teszi fel szépernősen ezt a mai kérdést a luftballonárus a Májusban, mert semmi köze ezekhez a lufikhoz, amiket nap mint nap árul, de máshoz még kevesebb köze van.

(Olyan a luftballon Szép Ernőnél, mint a szamovár Csehovnál.) A lány este hazamegy, másnap újra árul, ebből áll a napja. Az egyfelvonásos a dunaújvárosi színház kamaratermében a századfordulós ligetből egy mai buszmegállóba kerül: félig valós, félig egzisztencialista térbe, ahol a léthatáron várakozik pár egymás mellé sodródott ember. Ebben a közegben értelmet nyer Szikszai kissé modoros gesztusa, hogy egyes fogalmakat - Halál, Boldogság - rendre megtestesít. Itt viszont a gyufaárus félvalóságos, féltúlvilági, vissza-visszatérő szerepeltetése szépen beleillik a lírai darabba. "Mi közöm?" - kérdezik a szereplők egyre-másra. Mi közöm a természethez? A munkámhoz? A másikhoz? Tőkés Nikoletta és Tóth József finoman egyensúlyoz a százéves nyelv édessége és öniróniája közt; megejtő, ahogy a férfiből a felszólításra, hogy nevessen, kiszakad valami furcsa, nevetésre emlékeztető, nyomorult zokogás. Mi köze a lánynak ehhez az emberhez? Lerángatja-e, egyáltalán le akarja-e rángatni szavaival a kötélről?

A másik egyfelvonásos, az Igazgató úr! még ritkábban látható, és talán még nagyobb színészi kihívás. Mi köze az igazgatónak ahhoz, ha beosztottja, aki egyedül tartja el testvéreit és családját, bélistára kerül? Akár a Vőlegény főhősnője: Lapis Erika Idája is naiv nő, de erős.

Ha egy vidéki színház zavarba jön, milyen kortárs problémákat felvető, értékes melodráma tetszene szélesebb közönségének, kövesse Dunaújvárost, és játsszon Szép Ernőt!

Bartók Kamaraszínház, április 8.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.