Szép halál

Csehov: Platonov

  • Cs. J.
  • 2012. március 24.

Színház

Platonovot játszani nagyjából istenkísértés, egyszersmind hálás megmutatkozás, mert sok mindent megtudhatni belőle és általa nemcsak a világról, korunkról, önmagunkról, de a játszó színházról is.

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház magyar tagozata budapesti vendégjátékára hozta el ezt az előadását, a Makrancos Kata és a Bányavirág mellett. Egy új igazgató első évadának első lépései ezek - egy változni kész társulat élén.

A tér azt sugallja, kint vagyunk a szabadban: vannak kis dombok, a járást nehezítendő, vannak műfűhalmok, van szélvágó, mellyel fegyver gyanánt hadonásznak, de balesetet legalább nem okoznak vele, van nyugágy, melyben nyugodni nemigen lehet, viszont nehézkes felállni belőle. Adrean Ganea díszletének föltűnő darabja a nézőtéren keresztül megépített járás, monumentális eleme egy előre-hátra csúszó fal, amely tetszés szerint szűkíti vagy tágítja a játék terét, és noha impozáns jelenség, valódi funkciója nincsen, lehetőségeinek pedig alatta marad, akárcsak az előadás egésze.

A szabadság illúziója ritkás levegőbe fúl, Platonov kergetőzése a nőkkel nem egyéb, mint egy határozatlan férfiember tehetetlenségtől hajtott menekülése. Nem önmagától vagy önmagához - csak a nőktől vagy a nőkhöz. Bokor Barna Platonovja kétségtelenül rossz passzban van, de nem elvesztett illúziói, nem is csapdába szorult, szűkös élete nyomorgatja, csak a pia és a nők. Harsányi Zsolt rendezése leginkább a darab és a figurák felszínén mozog, a puzzle darabkáit a cselekmény szintjén rakja össze, egyébként megelégszik egy-egy rikítóan domináns jelenséggel vagy gesztussal, mint például a flegmán, ám szüntelenül üzekedő cselédpárossal vagy a túlpörgetetten hisztérikus kitörésekkel. A tét nem rajzolódik ki a zűrzavarban; nem hisszük el, hogy bármi életre-halálra megy itt.

A nők is: mintha unalmukban próbálkoznának Platonovval. A Berekméri Katalin által túlságosan is a Makrancos Katából hozott gesztusokkal fölépített tábornoknéból inkább a nőiség játéka, a direkt hódítás süt, mint a szenvedély; Moldován Orsolya Szofjája pedig nem a lehetőségekkel teli múltat idézi föl Platonovban, hanem máris unja egyébként tényleg unalmas férjét. Tompa Klára Szásája kedvesen hozza az odaadó feleséget, Gecse Ramóna alaposan elkönnyíti az ugyancsak bonyolult Grekovát.

A férfiak meglehetősen egyformák, a részegség és a téblábolás variációi. A kásásan csordogáló első felvonások után a vége felé leng ki az előadás amplitúdója, mind hangerőben, mind tempóban, de ekkor már sem előzményt, sem mélységet nem lehet keríteni neki.

Marad a szépség: a legvégén mintegy sorfalat áll a szereplőgárda, és előttük, nekik háttal hal meg Platonov, állva. Ennyi jár is neki, és nekünk is: a tragikus képben egy szép halál, amely akár egy súlyos, mélyre fúró előadást is zárhatott volna.

Szándékot láttunk, igyekezetet. Csehov Platonovját egyelőre nemigen.

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház vendégjátéka a budapesti Nemzeti Színházban, február 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.