rés a présen

„Színes képeskönyv”

  • rés a présen
  • 2024. február 14.

Színház

Pataky Klári koreográfus

rés a présen: Talán minden eddigi koreográfiádhoz lehetett társítani egy-egy verset. A Tökéletes mosoly című bemutatódhoz mi passzol?

Pataky Klári: A munkáimban szinte mindig jelen van, legalább inspirációs háttérként valamilyen irodalmi, képzőművészeti vagy filmművészeti alkotás. Ezek a műfajok nagyon hasonlóak a befogadás szempontjából, mindegyik esetében inkább ösztönös folyamatról van szó. Ennek a darabnak viszont inkább az lehetne a mottója, hogy „the show must go on”. A próbafolyamat alatt inspirációs anyagként Stefán Kornélia pályakezdő író kifejezetten az általunk megadott témákhoz írt szövegeit használtuk.

rap: Kikkel készíted az előadást?

PK: Az előadók: Bacsó Gabriella, Bot Ádám és Temesvári Zsófia táncművészek. Zsófival ez már a hatodik, Ádámmal pedig a nyolcadik közös munkánk. Gabival most először dolgozunk együtt, bár pár éve beugrott a Kis esti vakság című előadásunk egyik szerepébe. Elég hűséges vagyok, kitartok egy-egy táncos mellett, ha jól működünk együtt. Nagyon nagy előny, ha valaki már otthonosan mozog a mozgásanyagomban, amely nem mindig nevezhető kényelmesnek. Sajnos a jelentősen lecsökkent állami támogatások miatt a mostani bemutatóra csak három előadót tudtam felkérni.

rap: Mi ennek a mozgásanyagnak a lényege?

PK: Nagyon kidolgozott, aprólékos, részletgazdag mozdulatsorokból épül fel, ezért, ha valaki nem tud extra tisztán dolgozni a testével, akkor nem érvényesül a sok kis apró részlet.

rap: Mitől lesz társulat egy társulat?

PK: Nálunk a szó klasszikus értelmében nem beszélhetünk társulatról, alapvetően projektalapon működünk. A jól sikerült közös munkák összefogják a csapatot. Tapasztalatom szerint öt-hat évig tudnak együtt maradni ugyanazok az emberek. Az első bemutatónk 2003 decemberében, majdnem pontosan 20 éve volt, még az első csapattal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."