színház - Ágytörténetek

Színház

Éjjeli előadás az "dry Színpadon - kezdés 23.00-kor -, a főszerepben hatepizódnyi ágyjelenet. Férj és feleség (Neudold Júlia, Kovács Gergely) aktus után kisszerű kapcsolatát vitatja meg egy spangli és egy csattanós pofon kíséretében.

Egy másik szobában a homoszexuális Elvis Presley-imitátorok (Tasnádi Bence, Ficza István) tettek helyett a jólesõ szavakba feledkeznek. Míg a kielégületlen, katonaéhességgel küszködõ nõ - az infantilisan energikus Huzella Júlia - egy bakát (Simon Zoltán) visz haza, hogy töketlen férje helyett valaki valódi örömökben részesítse. Füstölõ illata terjeng, a keleti filozófia szerint berendezett szobában egyedülálló, fiatal anyuka (Tóth Eszter) - aki szexuális kiteljesedését egy spirituálisan túlfûtött másik nõ (Borbély Alexandra) oldalán találta meg - salátafalás közben tisztázza, hogy a szexen kívül semmi sem köti a másikhoz. Van itt még pedofil hajlamú, õszintén érzékeny tisztes polgár (Ficza István), aki gyermekfelvigyázóként lágereset akar játszani (Simon Zoltánnal), végül pedig egy idõs házaspár - Pálos Hanna és Rétfalvi Tamás sziporkázó játéka az elõadás abszolút csúcspontja - nosztalgikus estéjük során fiatal, aktív életükrõl mesél - a díszes dobozból egy lemerült vibrátor is elõkerül -, majd öregesen, koruk minden bájával, bújával-bajával, de annál lelkesebben bújnak össze.

A Presznyakov fivérek szinte (!) mindennapi hálószoba-történetekrõl írt jelenetei Dömötör András rendezésében (részben) túlmutatnak a megszokott párkapcsolati kliséken. És bár az összes sztereotip ismeretünk is visszaköszön, a darab remek alkalom, hogy a IV. éves színészhallgatók megmutassák, mit tudnak. A szórakoztatás mellett az elõadás a maga sokszínûségével - amihez Opra Szabó Zsófia vetített és valódi díszlete is nagyban hozzájárul - a felismerés élményét nyújtja: a történet otthonunkban folytatódik.

"dry Színpad, április 14.

****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.