színház - Ágytörténetek

Színház

Éjjeli előadás az "dry Színpadon - kezdés 23.00-kor -, a főszerepben hatepizódnyi ágyjelenet. Férj és feleség (Neudold Júlia, Kovács Gergely) aktus után kisszerű kapcsolatát vitatja meg egy spangli és egy csattanós pofon kíséretében.

Egy másik szobában a homoszexuális Elvis Presley-imitátorok (Tasnádi Bence, Ficza István) tettek helyett a jólesõ szavakba feledkeznek. Míg a kielégületlen, katonaéhességgel küszködõ nõ - az infantilisan energikus Huzella Júlia - egy bakát (Simon Zoltán) visz haza, hogy töketlen férje helyett valaki valódi örömökben részesítse. Füstölõ illata terjeng, a keleti filozófia szerint berendezett szobában egyedülálló, fiatal anyuka (Tóth Eszter) - aki szexuális kiteljesedését egy spirituálisan túlfûtött másik nõ (Borbély Alexandra) oldalán találta meg - salátafalás közben tisztázza, hogy a szexen kívül semmi sem köti a másikhoz. Van itt még pedofil hajlamú, õszintén érzékeny tisztes polgár (Ficza István), aki gyermekfelvigyázóként lágereset akar játszani (Simon Zoltánnal), végül pedig egy idõs házaspár - Pálos Hanna és Rétfalvi Tamás sziporkázó játéka az elõadás abszolút csúcspontja - nosztalgikus estéjük során fiatal, aktív életükrõl mesél - a díszes dobozból egy lemerült vibrátor is elõkerül -, majd öregesen, koruk minden bájával, bújával-bajával, de annál lelkesebben bújnak össze.

A Presznyakov fivérek szinte (!) mindennapi hálószoba-történetekrõl írt jelenetei Dömötör András rendezésében (részben) túlmutatnak a megszokott párkapcsolati kliséken. És bár az összes sztereotip ismeretünk is visszaköszön, a darab remek alkalom, hogy a IV. éves színészhallgatók megmutassák, mit tudnak. A szórakoztatás mellett az elõadás a maga sokszínûségével - amihez Opra Szabó Zsófia vetített és valódi díszlete is nagyban hozzájárul - a felismerés élményét nyújtja: a történet otthonunkban folytatódik.

"dry Színpad, április 14.

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.