Színház

Georges Feydeau A hülyéje

  • - ki -
  • 2009. január 15.

Színház

Georges Feydeau A hülyéje című, röhögtetésre kiforszírozott komédiáját "lánykori nevén" - A balek - valahogy mindig végtelenül untam. Hisz voltaképp nem más ez, mint a szokásos csikicsuki bohózat, amelyben mindenki csal és mindenkit csalnak; aki nem és akit nem, az meg hülye, de a többi is az. Az Örkény Színházban Mácsai Pál Hamvai Kornél - már Egerben is sikeres előadássá lett - fordításában vitte színre - igazi csikicsukiban.

Takkra lengenek a lengőajtók, gyorsan pereg az összes tévesztés, kilép-belép, akinek kell, illetve épp nem kell. A ritmus tökéletes. Izsák Lili tere is az: a közönség két oldalról fogja közre azt a keskeny sávot, ahol a játék folyik; csupasz az egész, hogy jól lássuk, amit látnunk kell.

Remek színészek tragikus pofával elhiszik azokat a képtelenségeket, amelyeket játszaniuk és mondaniuk kell. Nem kommentálnak, még kevésbé kacsintanak ki ránk - minden erejükkel igyekeznek kikeveredni abból a csávából, amelyben egyre mélyebben vannak, a férfiakon még szemüveg is van, a tisztánlátás végett. Egyetlen száj sem görbül mosolyra odafent - ettől röhögünk vinnyogva idelent. Meg attól, hogy minden poén épp a kellő ponton és kellő ideig van kijátszva.

És egy vérbeli bohóctréfa a harmadik felvonás elején: Pogány Judit az élet- és nőhabzsoló ifjonc házsártos inasának és pátyolgatójának szerepében öreg férfiként zsémbel a színpadon. Mire a kavarodásban idáig értünk, már kiismertük az egész díszes kompániát, melynek tagjait az Örkény erős színészgárdája színnel, kedvvel és energiával ábrázolja. Kerekes Viktória maga a komoly felkiáltójel, Debreczeny Csaba bájgúnár-paródiája halálkomoly szenvedés. Csuja Imre és Kerekes Éva hálószoba-nagyjelenete a helyzet drámaiságát sem hagyja veszni - a nevetés fokozódik. Széles László, Bíró Kriszta, Takács Nóra Diána, Máthé Zsolt és Hámori Gabriella pontos és szellemes játékkal teljesíti ki a tablót, mely körbefonja Polgár Csaba Rédillonjának férfiúi kálváriáját. Remek este.

Örkény Színház, december 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.