Színház

Georges Feydeau A hülyéje

  • - ki -
  • 2009. január 15.

Színház

Georges Feydeau A hülyéje című, röhögtetésre kiforszírozott komédiáját "lánykori nevén" - A balek - valahogy mindig végtelenül untam. Hisz voltaképp nem más ez, mint a szokásos csikicsuki bohózat, amelyben mindenki csal és mindenkit csalnak; aki nem és akit nem, az meg hülye, de a többi is az. Az Örkény Színházban Mácsai Pál Hamvai Kornél - már Egerben is sikeres előadássá lett - fordításában vitte színre - igazi csikicsukiban.

Takkra lengenek a lengőajtók, gyorsan pereg az összes tévesztés, kilép-belép, akinek kell, illetve épp nem kell. A ritmus tökéletes. Izsák Lili tere is az: a közönség két oldalról fogja közre azt a keskeny sávot, ahol a játék folyik; csupasz az egész, hogy jól lássuk, amit látnunk kell.

Remek színészek tragikus pofával elhiszik azokat a képtelenségeket, amelyeket játszaniuk és mondaniuk kell. Nem kommentálnak, még kevésbé kacsintanak ki ránk - minden erejükkel igyekeznek kikeveredni abból a csávából, amelyben egyre mélyebben vannak, a férfiakon még szemüveg is van, a tisztánlátás végett. Egyetlen száj sem görbül mosolyra odafent - ettől röhögünk vinnyogva idelent. Meg attól, hogy minden poén épp a kellő ponton és kellő ideig van kijátszva.

És egy vérbeli bohóctréfa a harmadik felvonás elején: Pogány Judit az élet- és nőhabzsoló ifjonc házsártos inasának és pátyolgatójának szerepében öreg férfiként zsémbel a színpadon. Mire a kavarodásban idáig értünk, már kiismertük az egész díszes kompániát, melynek tagjait az Örkény erős színészgárdája színnel, kedvvel és energiával ábrázolja. Kerekes Viktória maga a komoly felkiáltójel, Debreczeny Csaba bájgúnár-paródiája halálkomoly szenvedés. Csuja Imre és Kerekes Éva hálószoba-nagyjelenete a helyzet drámaiságát sem hagyja veszni - a nevetés fokozódik. Széles László, Bíró Kriszta, Takács Nóra Diána, Máthé Zsolt és Hámori Gabriella pontos és szellemes játékkal teljesíti ki a tablót, mely körbefonja Polgár Csaba Rédillonjának férfiúi kálváriáját. Remek este.

Örkény Színház, december 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.