A zsinórpadlástól a pincéig mindent átkutattunk: mi lesz a budapesti színházakkal?

  • narancs.hu
  • 2019. február 21.

Színház

A kormány három hónapja létbizonytalanságba taszította a színházakat, és azóta is csak ígérget. Mi kitartóan színházba járunk. Lakásszínházba, például.

Sőt, elolvastuk Máté Gábor Színházi naplóit is. Körbejártuk a TAO-kérdést, de továbbra is minden csak kérdés. Kérdéseket tettünk fel Hegymegi Máté színész, rendező, koreográfusnak is. És mindennek ellenér egy rakás jó előadást ajánlunk.

De nézzük részletesen, mi van a vaskos mellékletünkben:

Zoknik a kisszobában: lakásszínházkörkép Budapesten

Manapság nem annyira a cenzúra és a kényszer vezeti az alkotókat ehhez a formához, legfeljebb közvetve, hiszen a kultúrpolitikától korántsem függetlenül zajlik a lehetőségek beszűkülése, ami miatt a színház egyre többször jelenik meg nem hivatalos, nem a számára kijelölt terekben.

false

Sokszor a meglévő színházi nyelvhez vagy koncepcióhoz jobban illeszthető a lakás mint helyszín. Sőt a mai magyar színház személyességet előtérbe helyező vonulatában vannak olyan előadások, melyeket nem is lehetne játszani máshol, mert kiindulópontjuk a lakás, azaz: egy saját történetekkel átitatott, intim tér.

A komfortzónán belül

Máté Gábor: Színházi naplók

A Tények és tanúk sorozatban megjelent Színházi naplók című gyűjtés egyszerre töltené be ezt az űrt (legalábbis annak egy részét), és hagy mégis hiányérzetet maga után. A magasra tett elvárás nemcsak a Magvető tekintélyes szériájából következik, de azért is, mert Máténál komplexebb színházi embert itthon per pillanat nemigen tudnék mondani.

Több mint negyven éve van színpadon, a ’80-as évek óta rendez, jó ideje tanít a Színművészetin, évek óta vezeti a Katona József Színházat, számtalan rádió- és tévéfelvétel szereplője, hogy a filmekről ne is beszéljünk. Pályája és posztjai okán olyan rálátása van a hazai színházi életre, mint talán senki másnak. Komolyan sajnálhatjuk, hogy ebből elég kevés derül ki, a szerző ugyanis bizonyos dolgokról egyszerűen nem kíván beszélni.

Színjáték a függöny mögött: bizonytalanság a TAO utáni színházi világban

Az intézkedéssel a teljes magyar színházi szcéna létbizonytalanságba került, az éves költségvetésekben hirtelen keletkezett óriási lyukat azonnal kezelni kellett: független társulatok és nagy hagyományú kőszínházak sorra jelentettek be jegyáremelést, repertoárszűkítést, vagy kértek támogatást nézőiktől.

Felmerült a Katona József Színház pinceszínházának, a Kamra bezárása, gyűjtésbe kezdett a Stúdió K Színház, jegyárat emelt a Pintér Béla és Társulata, az Orlai Produkciós Iroda, a Szkéné Színház, utóbbinak a színészi fizetéseket is vissza kellett vágnia. A helyzetet látva november második felében szervezkedésbe kezdett a szakma: Zalán János, az Emmi alá tartozó Színházművészeti Bizottság elnökének vezetésével és a szakma igényeit beépítve készült tervezet egy új támogatási rendszerről.

Hősök és dilemmák: Hegymegi Máté színész, rendező, koreográfus

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen fizikai színházi koreográfus-rendező szakon végzett Lukáts Andor és Horváth Csaba osztályában. Előadóként is tevékenykedett, ám a 2016-ban bemutatott Kohlhaasszal rendezőként vonult be a hazai színházi életbe. Hegymegi Mátéval a hőseiről és azok jövőjéről beszélgettünk.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: A közönségnek hiányzol, mint színész. Neked nem hiányzik a színészet? Már csak a rendezés érdekel?

Hegymegi Máté: Hiányzik, de többször hívnak rendezni, és ez kitölti az időmet. Inkább tartom magamat rendezőnek, mint színésznek, mégis egészen más, ha színpadon vagyok, és így másképp nézek arra is, ahogy rendezek. Ha egy új szerepet játszhatok évadonként, az abszolút kielégíti a színészi ambícióimat.

MN: Mennyit változtatott az életeden, hogy ilyen gyakran kérnek fel rendezni?

HM: Rendezőként Dunaújvárosban mutatkoztam be az Amphitryonnal, ott dolgoztunk először együtt Nagy Zsoltival. Erős barátság lett közöttünk és rá egy évre, bár hatalmas nehézségek árán, de sikerült megcsinálnunk a Kohlhaast (Zsámbék-Szkéné-Maszk Egyesület 2016). Utána több meghívást is kaptam, egy évadon belül megrendezhettem a Bádogdobot a Katonában, a Peer Gyntöt a Stúdió K-ban és a Sömmit a K2-vel. Azóta is fontos nekem, hogy minél több különböző műfajban, színházi közegben dolgozhassak, olyan emberekkel, akiktől folyamatosan tanulhatok.

És végül, de nem utolsó sorban:

Snoblesse Oblige extra: bőséges színházi programajánló

Már csak ezért se felejtse el megvenni a héten a Magyar Narancsot! Csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.