rés a présen

„Talán nem”

Fátyol Kamilla színész, művészeti vezető

  • rés a présen
  • 2020. február 29.

Színház

rés a présen: Sok mindent csinálsz a színészeten kívül is. Mennyire volt tudatos a pályád?

Fátyol Kamilla: Semennyire. Egy ideje viszont vannak tudatos döntéseim, mert rájöttem, a cél az lenne, hogy olyasmit csináljak, amit örömmel tudok, ilyen az aranyművesség vagy a szervezés, s hogy olyan előadásokban vegyek részt, melyek fontos témában vetnek fel kérdéseket, mint például a Sokadik pillangó című új előadásunk a Kuglerben.

rap: A Kugler Art Szalon művészeti vezetője is vagy 2016 óta, de eddig nem játszottál ott. Most miért?

FK: Kivételes helyzet, tényleg elzárkóztam ettől mindig. Bereczki Csilla rendező háromszor kért fel erre a munkára, s végül igent mondtam. Vele dolgoztunk már együtt, a nővéremmel, Herminával kettőnket rendezett a Nővérek című előadásban, amit a THEALTER-en mutattunk be. A CAFe Budapesttel együttműködve, négy másik produkcióval együtt jött létre a Sokadik pillangó a TÁP Színház produkciójában. Arról szól, hogyan alakult a nők helyzete a múlt század elejétől napjainkig a művészetben és a társadalomban. A The Susan Smith Blackburn Prize című, drámaírónőkkel készült interjúkötetből vannak benne részletek Selmeczi Bea, az előadás dramaturgjának fordításában, de számos más szövegből is válogattunk. Renner Erika vallomása, Makai Viktória nyílt levele, Cindy Sherman, Meryl Streep, Tóth Krisztina írásai és hasonlók.

rap: Kik játsszák rajtad kívül?

FK: Háda Fruzsina, Andai Kati és Keresztény Tamás, aki a zenei szövetet is szerkesztette. A Kugler egy olyan hely, ahol az ember azt érzi, mintha a múltban ragadt volna. Az előadás nem foglal állást, nem ítél el senkit, csak kérdéseket tesz fel, hogy kialakítson egy párbeszédet, amire nagy szükség van.

rap: Miért ragaszkodsz a művészeti vezetői munkához itt?

FK: A Kuglert és a tulajdonosát, vezetőjét, Kőszegi Editet gyerekkorom óta ismerem. Galéria és filmes műhely volt a Sütő utcába költözésig, a legkevésbé gondoltunk arra, hogy színházi tér lesz. Amikor elkezdtem itt dolgozni, akkor még aukciókat meg filmvetítéseket is szerveztünk. Ma meg már saját repertoárja van, ami az én munkám eredménye is. Itt teljes szabadság van, és bárki megtalálja a helyét, aki ezt szereti.

rap: Hogyan alakítjátok ki ebben az évadban a műsort?

FK: Nagyon nehezen. Vannak állandó csapatok, mint például a Hajdu Szabolcsék-féle Látókép, a Trojka, az FAQ, a KV meg a Láthatáron Csoport, ezenkívül vannak saját produkcióink, és egy hónapban egyszer filmvetítést is tartunk. A kiállítás a leginkább állandó, mert gyűjtemény is van, mivel magánlakás. Átszervezzük néha, hogy díszletként funkcionáljon egy-egy előadáshoz. Bujtás Móninak van egy olyan képe, amelyet több előadás is használ. A márciust női hónapnak neveztük ki. Kiemelünk hét olyan előadást, amely nőkről szól, vagy nők adják elő. Sztarenki Dóra játssza az Égnek a begóniákat, Györgyi Anna a G-monodrámát, Fullajtár Andrea a Villanófényt, Szamosi Zsófia a Pali című darabot, mi az említett csapattal a Sokadik pillangót, és van még egy darab, amely szintén a Kuglerben készült, és Olasz Ági adja elő: az Egy pesti lány.

rap: Miért fontosak a női drámák?

FK: A Sokadik pillangóban is beszél az egyik drámaírónő arról, hogy a drámairodalom a férfiaké: férfiak írnak férfitörténeteket férfiaknak. És most itt van egy csomó nő is, akik elmesélik a saját történetüket.

rap: Miben láthatunk téged játszani még?

FK: A Nemzeti Színházban 2015 óta megy a Szentivánéji álom David Doiashvili rendezésében. Ott játszom Hermiát havi egyszer. A múlt évadban a kassai Thália Színházban játszottam az Életművésznőkben, amelyet Hidvégi Nóra rendezett. Utoljára tavaly májusban volt előadás, de azóta nem hívtak fel, hogy levették a műsorról, szóval talán nem.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.