rés a présen

„Talán nem”

Fátyol Kamilla színész, művészeti vezető

  • rés a présen
  • 2020. február 29.

Színház

rés a présen: Sok mindent csinálsz a színészeten kívül is. Mennyire volt tudatos a pályád?

Fátyol Kamilla: Semennyire. Egy ideje viszont vannak tudatos döntéseim, mert rájöttem, a cél az lenne, hogy olyasmit csináljak, amit örömmel tudok, ilyen az aranyművesség vagy a szervezés, s hogy olyan előadásokban vegyek részt, melyek fontos témában vetnek fel kérdéseket, mint például a Sokadik pillangó című új előadásunk a Kuglerben.

rap: A Kugler Art Szalon művészeti vezetője is vagy 2016 óta, de eddig nem játszottál ott. Most miért?

FK: Kivételes helyzet, tényleg elzárkóztam ettől mindig. Bereczki Csilla rendező háromszor kért fel erre a munkára, s végül igent mondtam. Vele dolgoztunk már együtt, a nővéremmel, Herminával kettőnket rendezett a Nővérek című előadásban, amit a THEALTER-en mutattunk be. A CAFe Budapesttel együttműködve, négy másik produkcióval együtt jött létre a Sokadik pillangó a TÁP Színház produkciójában. Arról szól, hogyan alakult a nők helyzete a múlt század elejétől napjainkig a művészetben és a társadalomban. A The Susan Smith Blackburn Prize című, drámaírónőkkel készült interjúkötetből vannak benne részletek Selmeczi Bea, az előadás dramaturgjának fordításában, de számos más szövegből is válogattunk. Renner Erika vallomása, Makai Viktória nyílt levele, Cindy Sherman, Meryl Streep, Tóth Krisztina írásai és hasonlók.

rap: Kik játsszák rajtad kívül?

FK: Háda Fruzsina, Andai Kati és Keresztény Tamás, aki a zenei szövetet is szerkesztette. A Kugler egy olyan hely, ahol az ember azt érzi, mintha a múltban ragadt volna. Az előadás nem foglal állást, nem ítél el senkit, csak kérdéseket tesz fel, hogy kialakítson egy párbeszédet, amire nagy szükség van.

rap: Miért ragaszkodsz a művészeti vezetői munkához itt?

FK: A Kuglert és a tulajdonosát, vezetőjét, Kőszegi Editet gyerekkorom óta ismerem. Galéria és filmes műhely volt a Sütő utcába költözésig, a legkevésbé gondoltunk arra, hogy színházi tér lesz. Amikor elkezdtem itt dolgozni, akkor még aukciókat meg filmvetítéseket is szerveztünk. Ma meg már saját repertoárja van, ami az én munkám eredménye is. Itt teljes szabadság van, és bárki megtalálja a helyét, aki ezt szereti.

rap: Hogyan alakítjátok ki ebben az évadban a műsort?

FK: Nagyon nehezen. Vannak állandó csapatok, mint például a Hajdu Szabolcsék-féle Látókép, a Trojka, az FAQ, a KV meg a Láthatáron Csoport, ezenkívül vannak saját produkcióink, és egy hónapban egyszer filmvetítést is tartunk. A kiállítás a leginkább állandó, mert gyűjtemény is van, mivel magánlakás. Átszervezzük néha, hogy díszletként funkcionáljon egy-egy előadáshoz. Bujtás Móninak van egy olyan képe, amelyet több előadás is használ. A márciust női hónapnak neveztük ki. Kiemelünk hét olyan előadást, amely nőkről szól, vagy nők adják elő. Sztarenki Dóra játssza az Égnek a begóniákat, Györgyi Anna a G-monodrámát, Fullajtár Andrea a Villanófényt, Szamosi Zsófia a Pali című darabot, mi az említett csapattal a Sokadik pillangót, és van még egy darab, amely szintén a Kuglerben készült, és Olasz Ági adja elő: az Egy pesti lány.

rap: Miért fontosak a női drámák?

FK: A Sokadik pillangóban is beszél az egyik drámaírónő arról, hogy a drámairodalom a férfiaké: férfiak írnak férfitörténeteket férfiaknak. És most itt van egy csomó nő is, akik elmesélik a saját történetüket.

rap: Miben láthatunk téged játszani még?

FK: A Nemzeti Színházban 2015 óta megy a Szentivánéji álom David Doiashvili rendezésében. Ott játszom Hermiát havi egyszer. A múlt évadban a kassai Thália Színházban játszottam az Életművésznőkben, amelyet Hidvégi Nóra rendezett. Utoljára tavaly májusban volt előadás, de azóta nem hívtak fel, hogy levették a műsorról, szóval talán nem.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.