Színház

Tanulmány a nőkről

Színház

Nagy színészekkel megpakolt, kedves-hamis kis semmiség - ez volt Keleti Márton 1967-es filmvígjátéka, amelyből most Szente Vajk rendezett kétrészes retróparádét a Madách színpadára.

Óriási Erika írógép, Bambi-plakát, Hapci hajó, Marx Tőkéje, valamint táncdalfesztiváli dalok tömege kelleti magát a közönség előtt, összességében enyhén túlötletelt, de igen jópofa előadást felmutatva. A dalok és az extra adagban kimért koreográfia (Szabó Anikó és Turi Lajos munkája) teherbíró képessége ugyan el van mérve némiképp, hiszen például a kétpercnyi szavatosságú Barnabőrű hableányt okvetlenül túlzás majd' tízperces számmá nyújtani. Ám a kényszer empátiára késztet, elvégre itt kétrészes musical comedynek kell eladni azt a soványka Gyárfás Miklós-sztorit, amely annak idején a szűk másfél órát is alig tudta kitölteni. S a sok tánc még mindig jobb, mint az időhúzás minősített esetének beillő kamujáték (álnéző színpadra citálása és hosszas énekeltetése), vagy épp a hatvanas évek helyett a kilencvenes éveket megidéző Magyar György videós szereplése. Azért a második részre belassuló előadás még így is vígan működik, s ez, akárcsak 67-ben, most is jórészt egy-egy színészi figurának köszönhető. Szulák Andrea például nemcsak leénekel, de olykor le is játszik néhány kollégát a színpadról, hála fegyelmező komikahangjának. A nappal könyvelő, éjjel gitáros bájgúnár - egykor Latinovits által teljesített - szerepében most Simon Kornél érvényesíti jó kiállását, önironikus humorát és a fizikai komédia iránti felszabadult hajlandóságát. Szerednyei Béla keze alatt hitelesen forog a hajókormány, Polyák Lilla színpadi és vokális fegyelme pedig most is imponáló. S úgy lehet, a narrátori szerepben felléptetett Magyar Attilának éppen ez a stand upot mímelő, nyíltszíni privatizálás áll a legjobban, habár ez inkább csak részben tekinthető dicséretnek.

Madách Színház, április 19.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.