olvasópróba

Tárgyaljunk a karácsonyról!

Színház az egész világ

Ferdinand von Schirach a jogászból lett írók nálunk is egyre népesebb csapatába tartozik. Későn, 45 éves korában kezdett írni, akkorra már ügyvédként éppen elég tapasztalatot szerezhetett a tárgyalótermek emberi sorsoktól sűrű, színpadszerű világáról. Nem csoda, hogy drámáinak visszatérő helyszíne is a tárgyalóterem lett. A Katona József Színház 2016-ban Magyarországon elsőként mutatta be Terror című darabját, most pedig a Nyílt tárgyalást tűzték műsorra, Székely Kriszta rendezésében. A büntetőügy két főszereplője egy tévés műsorvezető (Ónodi Eszter) és egy vezérigazgató (Fekete Ernő), a vád szexuális erőszak. A közelmúltban több hasonló tematikájú bemutatót is láthattunk, legutóbb az Oleannát a Centrál Színházban. A Nyílt tárgyalás színlapja szerint a darab tágabb keretet ad a magánéleti drámának: „a nyugati világ elmúlt évtizedének meghatározó társadalmi kérdéseit érinti”. Nők és férfiak, a média nyilvánossága és a magánélet, #metoo mozgalom, jog és igazságosság. A színpadon is lesznek nézői székek, ami arra utal, hogy valamiképpen ezúttal is bevonnak majd minket a játékba, mint tették azt a Terror esetében. És még egy komoly érv az előadás mellett: a bíró szerepét vendégként Udvaros Dorottya játssza. (Katona József Színház, december 13.)

Ha unjuk A diótörőt, nem kaptunk rá jegyet, vagy a borsos árak riasztanak, de mégis szeretnénk karácsonyos színházba vinni a gyereket és akár magunkat, több betlehemes bábszínház közül is választhatunk. A budapestiek decemberben többször is láthatják Cseri Hanna rendhagyó szemszögű, üdítően friss és humoros rendezését, Az utolsó bárányt, amelynek a zenéjét is ő szerezte. „Pont ilyen látogatókra vár az újszülött gyermek, mint mi vagyunk. A betegekre, a vakokra, a sántákra és a totál flúgosokra. Az efféle szerencsétlen lúzereket kézcsókkal fogja köszönteni” – morogja a folyton elkódorgó utolsó bárány, de nem kell aggódni, a végén ő is odaér a jászolhoz. (Budapest Bábszínház, december 12., 24., 27., 28.). A veszprémiek megnézhetik Markó-Valentyik Anna egyszemélyes tárgyjátékát, az Éneklő Betlehemet, amelyben harminc népdal, egy cimbalom és egy félkredencnyi edény segítségével meséli el a betlehemi történetet. Mire a végére ér, a tea is megfő. (Kabóca Bábszínház, december 21., 10 és 16 óra) Aki nem fél a hidegtől, az a Zsámbéki Zsöllyekertben, szabad téren nézheti meg Fabók Mancsi Bábszínházának népi betlehemes játékát, a Ha betér az Égi királyt, amelyhez a dudaszót Keresztes Nagy Árpád adja. (Zsámbéki Zsöllyekert, december 21., 5 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."