olvasópróba

Tárgyaljunk a karácsonyról!

Színház az egész világ

Ferdinand von Schirach a jogászból lett írók nálunk is egyre népesebb csapatába tartozik. Későn, 45 éves korában kezdett írni, akkorra már ügyvédként éppen elég tapasztalatot szerezhetett a tárgyalótermek emberi sorsoktól sűrű, színpadszerű világáról. Nem csoda, hogy drámáinak visszatérő helyszíne is a tárgyalóterem lett. A Katona József Színház 2016-ban Magyarországon elsőként mutatta be Terror című darabját, most pedig a Nyílt tárgyalást tűzték műsorra, Székely Kriszta rendezésében. A büntetőügy két főszereplője egy tévés műsorvezető (Ónodi Eszter) és egy vezérigazgató (Fekete Ernő), a vád szexuális erőszak. A közelmúltban több hasonló tematikájú bemutatót is láthattunk, legutóbb az Oleannát a Centrál Színházban. A Nyílt tárgyalás színlapja szerint a darab tágabb keretet ad a magánéleti drámának: „a nyugati világ elmúlt évtizedének meghatározó társadalmi kérdéseit érinti”. Nők és férfiak, a média nyilvánossága és a magánélet, #metoo mozgalom, jog és igazságosság. A színpadon is lesznek nézői székek, ami arra utal, hogy valamiképpen ezúttal is bevonnak majd minket a játékba, mint tették azt a Terror esetében. És még egy komoly érv az előadás mellett: a bíró szerepét vendégként Udvaros Dorottya játssza. (Katona József Színház, december 13.)

Ha unjuk A diótörőt, nem kaptunk rá jegyet, vagy a borsos árak riasztanak, de mégis szeretnénk karácsonyos színházba vinni a gyereket és akár magunkat, több betlehemes bábszínház közül is választhatunk. A budapestiek decemberben többször is láthatják Cseri Hanna rendhagyó szemszögű, üdítően friss és humoros rendezését, Az utolsó bárányt, amelynek a zenéjét is ő szerezte. „Pont ilyen látogatókra vár az újszülött gyermek, mint mi vagyunk. A betegekre, a vakokra, a sántákra és a totál flúgosokra. Az efféle szerencsétlen lúzereket kézcsókkal fogja köszönteni” – morogja a folyton elkódorgó utolsó bárány, de nem kell aggódni, a végén ő is odaér a jászolhoz. (Budapest Bábszínház, december 12., 24., 27., 28.). A veszprémiek megnézhetik Markó-Valentyik Anna egyszemélyes tárgyjátékát, az Éneklő Betlehemet, amelyben harminc népdal, egy cimbalom és egy félkredencnyi edény segítségével meséli el a betlehemi történetet. Mire a végére ér, a tea is megfő. (Kabóca Bábszínház, december 21., 10 és 16 óra) Aki nem fél a hidegtől, az a Zsámbéki Zsöllyekertben, szabad téren nézheti meg Fabók Mancsi Bábszínházának népi betlehemes játékát, a Ha betér az Égi királyt, amelyhez a dudaszót Keresztes Nagy Árpád adja. (Zsámbéki Zsöllyekert, december 21., 5 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.