olvasópróba

Tárgyaljunk a karácsonyról!

Színház az egész világ

Ferdinand von Schirach a jogászból lett írók nálunk is egyre népesebb csapatába tartozik. Későn, 45 éves korában kezdett írni, akkorra már ügyvédként éppen elég tapasztalatot szerezhetett a tárgyalótermek emberi sorsoktól sűrű, színpadszerű világáról. Nem csoda, hogy drámáinak visszatérő helyszíne is a tárgyalóterem lett. A Katona József Színház 2016-ban Magyarországon elsőként mutatta be Terror című darabját, most pedig a Nyílt tárgyalást tűzték műsorra, Székely Kriszta rendezésében. A büntetőügy két főszereplője egy tévés műsorvezető (Ónodi Eszter) és egy vezérigazgató (Fekete Ernő), a vád szexuális erőszak. A közelmúltban több hasonló tematikájú bemutatót is láthattunk, legutóbb az Oleannát a Centrál Színházban. A Nyílt tárgyalás színlapja szerint a darab tágabb keretet ad a magánéleti drámának: „a nyugati világ elmúlt évtizedének meghatározó társadalmi kérdéseit érinti”. Nők és férfiak, a média nyilvánossága és a magánélet, #metoo mozgalom, jog és igazságosság. A színpadon is lesznek nézői székek, ami arra utal, hogy valamiképpen ezúttal is bevonnak majd minket a játékba, mint tették azt a Terror esetében. És még egy komoly érv az előadás mellett: a bíró szerepét vendégként Udvaros Dorottya játssza. (Katona József Színház, december 13.)

Ha unjuk A diótörőt, nem kaptunk rá jegyet, vagy a borsos árak riasztanak, de mégis szeretnénk karácsonyos színházba vinni a gyereket és akár magunkat, több betlehemes bábszínház közül is választhatunk. A budapestiek decemberben többször is láthatják Cseri Hanna rendhagyó szemszögű, üdítően friss és humoros rendezését, Az utolsó bárányt, amelynek a zenéjét is ő szerezte. „Pont ilyen látogatókra vár az újszülött gyermek, mint mi vagyunk. A betegekre, a vakokra, a sántákra és a totál flúgosokra. Az efféle szerencsétlen lúzereket kézcsókkal fogja köszönteni” – morogja a folyton elkódorgó utolsó bárány, de nem kell aggódni, a végén ő is odaér a jászolhoz. (Budapest Bábszínház, december 12., 24., 27., 28.). A veszprémiek megnézhetik Markó-Valentyik Anna egyszemélyes tárgyjátékát, az Éneklő Betlehemet, amelyben harminc népdal, egy cimbalom és egy félkredencnyi edény segítségével meséli el a betlehemi történetet. Mire a végére ér, a tea is megfő. (Kabóca Bábszínház, december 21., 10 és 16 óra) Aki nem fél a hidegtől, az a Zsámbéki Zsöllyekertben, szabad téren nézheti meg Fabók Mancsi Bábszínházának népi betlehemes játékát, a Ha betér az Égi királyt, amelyhez a dudaszót Keresztes Nagy Árpád adja. (Zsámbéki Zsöllyekert, december 21., 5 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.