Téglák a falban

Kottavető - HOPPart, Szputnyik

  • Csáki Judit
  • 2013. április 21.

Színház

Helyesek vagytok, lelkesek vagytok, tehetségesek vagytok - de ez most nem jó. Mondhatnám, hogy azért, mert még nincsen készen, mert kellene még sok próba, némi dramaturgiai beavatkozás; és ez mind igaz lenne, csak kevés.

Összeáll a HOPPart és a Szputnyik - micsoda jó hír ez, a független színházi szcéna két zászlóshajója (van több is, szerencsére) közösen mondana valamit: ez már önmagában is példaszerű összefogás, kár, hogy nem ragadós.

Az együttműködés apropóját vélhetően az adta, hogy a HOPPart, ugyebár, erősen zenés társaság, hiszen egy zenés osztályból pattant ki; a Szputnyikban is találhatni muzikális színészt, szóval kéne zenélni egy jót, együtt. Esetleg annak reményében (is), hogy talán erre akad pénzerős kereslet (is); nem félreérteni, ezzel sincs baj.

De amikor kiderült, hogy az alkalmi zenés csapat szeretne együtt muzsikálni, akkor előállt az első döntési helyzet: koncert legyen ez, vagy érdemes kihasználni az adottságot, hogy itt színészek vannak a porondon? A döntés evidensen az utóbbi mellett szólt, csak nem következett belőle semmi.

Mert azt, ugye, ne tekintsem már a produkció lényeges elemének, hogy a fantasztikusan találékony Izsák Lili (vagy/és Szlávik Juli) barna köpenybe, bokazokniba és rémes papucsokba-cipőkbe bújtatta a társaságot, aztán ezt is jól megvariálta, még fekete lakkbőr rövidgatya is kerül. Vagy azt se, ugye, hogy a színpad kínálta alkalmi bohóctréfákat a néma mikrofonnal, a leállíthatatlanul szólózó énekessel és a hangszerek fantáziadús csépelésével nagyjából - de csak nagyjából - elfogadható fapofával abszolválja a csapat.

Értem én, hogy a számok listája nagyjából "kalapozással" állt öszsze. Semmi baj ezzel, ha az anyaggyűjtést koncepciózus szerkesztés követi. De ha nem, akkor a Pink Floyd lassan középkorúnak számító The Wall című száma akkor is összeolvad a rezsón lévő serpenyőből kipattogó kukoricákkal és a majdnem kínos vetítéssel, ha eredetileg a Bee Gees harmincöt éves Staying Alive című dalával szerették volna összemixelni.

Valahol itt mutatkozik a lényeg: ez a két dal beszél valamiről, kivált így együtt; mégpedig olyan valamiről, amiről ez a mi elmaradott magyar valóságunk is beszél, sőt kiabál mostanában. Vagyis: lehetett volna ez a néhány perc nemcsak középpont, hanem súlypont is, mármint ha van súly. Énekelni a "thought control" ellen - ez igencsak belevág a két csapat hétköznapi tevékenységébe, már ha nem az a legfőbb tétje a számnak, hogy sikerül-e és hogyan előadni a mixet. Amúgy sikerül, nagyjából úgy, ahogy nem sokkal utána a Summertime, a The Man I Love és egy harmadik dal egyvelegét.

A Shosholoza - régi dél-afrikai népdal, sokszor és sokak által feldolgozva, olvasom a Wikipédián - talán már a próbák alatt megmutathatta volna, merre van a zsákutca: ha a technikai igyekezet, a muzsikusi erőfeszítés, vagyis az a terep, ahol ennek a csapatnak egy közepes profi gárdával sem érdemes versenyre kelnie, fölülüt minden mást; azt bizonyosan, amiért színészeknek érdemes színpadon zenélniük. Ha kimegy belőlük a színész, kimegy a produkcióból a színház - pedig még az igazán profi zenészeknél is fordítva szokott lenni: bejön a színész, és bejön vele a színház.

Itt meg az ezúttal csöppet sem termékeny, sokkal inkább hatáskioldó funkcióban működő eklektika egymás mellé-mögé sorolja a dalokat. Az amúgy remek Lou Reed-dalt - Walk on the Wild Side - az önmagában ugyancsak szellemes szövegű dallal, a német Knorkator banda számával, melyben a zenét gyűlölik vehemensen, a C-dúrt, a g-mollt, a triolát, a szinkópát, aztán a profikat, az amatőröket, a kantátát és a szonátát, míg végül eljutnak a szerzőkig, Bachot és Beethovent, Smetanát és Erik Satie-t, Bachot és Lisztet. Ez is lehetett volna súlypont.

De ne legyen már úgy, hogy a Kex Család című számát - újszülött, minden vicc stb. - a szövegpoénok éltetik, és csöppet sem jön át, amiről pedig erősen szól a dal. Ne legyen úgy sem, hogy egy "superman"-re, aki amúgy vagy pőre felsőtestén emblémát, vagy tüchtig piros-kék kosztümöt visel, futó poén legyen ráfabrikálni egy kokárdát. Apró kacaj a nézőtérről - és már száll is az égbe a poén, mint az "illanó illatok" a Kex dalában.

A komor arc és a szúrós tekintet mostanában a divatbemutatók pástjain, valamint a kozmetikai hirdetésekben trendi fogás. A színpadon támadhatna neki iróniája - ha a színészek nem jobb híján, valami helyett hordanák olykor ezt az ábrázatot.

És hát döcög a ritmus, fináléból is van vagy három. A számok közt is "csináltan" rendetlen az átállás, de ez az álspontaneitás sem tart sehová, tán mert az igazi spontaneitás hiányzik. Kényszeredett humor, kényszeredett lazaság próbálja elfedni, hogy senki nem tudja: azon kívül, hogy bedobta a maga számát a kalapba, miért azt énekli, amit.

Nem találták ki - és ez bizonyosan nem egyedül a rendező Polgár Csaba hibája -, hogy miről is szóljon ez az este. Zenélnek - ki jobban, ki gyöngébben - ezek a kedves, tehetséges színészek, oda is lesznek értük a barátok, drukkerek, rokonok, hiszen az odaadás az egyetlen, amiből megvan a kellő mennyiség. Most már csak azt kéne megcsinálni, aminek odaadják az odaadásukat.

Átrium, március 16.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.