Tombol a NER: Törölték Spiró Csirkefej című darabjának előadását, mert a rendező a barátainak szidta Orbán rendszerét

  • narancs.hu
  • 2018. december 6.

Színház

Magánvélemény sincs következmény nélkül!

A Párizsi Magyar Intézet vezetője letiltotta az intézetben csütörtök este bemutatásra kerülő Spiró György darab, a Csirkefej olvasószínházi előadását. Az előadás rendezője, Gerzsenyi Bea szerint azért, mert egy barátainak, ismerőseinek kiküldött emailben szidta a kormányt és Orán Viktor miniszterelnököt – írja az Index. “Két nappal a bemutató előtt küldtem egy utolsó meghívót franciául az ismerőseimnek, ebben írtam olyanokat, amik miatt letiltották az előadást” - mondta az Indexnek a Párizsban élő rendező.

Ebben a bizonyos privát levélben a rendező valóban kritizálta az Orbán-rendszert. Spiró kapcsán azt írta például, hogy a Csirkefej a nyolcvanas években íródott a kommunista rezsim bukása előtt, de manapság újra aktuális, mivel rávilágít a mai Magyarország szomorúságára, sötétségére, abszurditására. “A butaság államvallássá alakult” - fogalmaz. Gerzsenyi szerint egyébként valamelyik ismerőse küldhette tovább levelét a külügynek.

A legszebb az egészben, hogy az intézet vezetője, Havasi János el is ismerte, hogy igen, a magánlevél miatt büntette meg a színészeket és a szerzőt, valamint a párizsi közönséget azzal, hogy letiltotta az előadást! A magyarázkodás és ez az egészen szomorú történet teljes egészében ide kattintva elolvasható.

A hvg.hu-nak azt mondta Havasi János: "A Külügyminisztériummal konzultáltam és kérdezték a véleményemet. Én javasoltam, hogy arcvesztés nélkül az intézetünk úgy tud ebből kikerülni, hogy ha Gerzsenyi Bea rendezését nem mutatjuk be. A döntésemet a Külügyminisztérium jóváhagyta, de semmiképpen sem utasítottak. Olyan mértékben elárultnak érezzük magunkat, és inkorrektnek érezzük a rendező magatartását, hogy minden következményét vállalva, nem kívánunk a rendezővel tovább együttműködni."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.