Tánc

TranzDanz: DiverZity

  • Sisso
  • 2013. november 23.

Színház

Kovács Gerzson Péter (KGP) folyamatosan változó, dinamikus csapata most, a saját 25. születésnapján született újjá. A dark-gothic képregényes hangulatot megelőlegező cím egy várost jelöl, amelynek lakói torzra táncolják magukat.

Aki látott már vagabund hollócsapatot riadtan taicsizni egy cellában, az el tudja képzelni, micsoda feszültségek dolgoznak a mélyben, milyen időket él az absztrakt tánc. KGP stílusának mindig része volt a néptáncos önkarikírozás, ami a jubileum kapcsán hamarosan felújításra kerülő 2006-os Bankettben még felszabadult nevetésre késztetett. A központosított hagyományőrzési kényszerben szétesett egyenjellemeket alakító figurák most azonban a néző arcára fagyasztják a vigyort. Az egykori komédiások idióta clownok lettek, és eltáncolják a sötét jövőt. Kényszeredett csűrdöngölővel indítanak, ahol a Honvédból frissen "szakajtott" Tókos Attila, a bizarr KGP-alteregó máris megcsillogtathatja színészi képességeit. A töredezett össztánc aztán gépies rángókórusba vagy épp vicsorgó vámpírsalsába megy át, amin lehet nevetni is. Wondawulf zenei laboratóriumában ördögien keveredik a népzene, az induló, a kortárs köny-nyűzene és a nagyvárost jellemző környezeti zaj. A bőrdzsekis, kapucnis csapat acsarkodó falkává küzdi fel magát a kissé túlnyújtott táncszekvenciák során. Ezzel együtt elragadó, sötét tónusú, expresszív darab kerekedik, amely a hatalommal szembeni tömeges magányról és az idő abszurditásáról mesél.

MU Színház, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.