Tánc

TranzDanz: DiverZity

  • Sisso
  • 2013. november 23.

Színház

Kovács Gerzson Péter (KGP) folyamatosan változó, dinamikus csapata most, a saját 25. születésnapján született újjá. A dark-gothic képregényes hangulatot megelőlegező cím egy várost jelöl, amelynek lakói torzra táncolják magukat.

Aki látott már vagabund hollócsapatot riadtan taicsizni egy cellában, az el tudja képzelni, micsoda feszültségek dolgoznak a mélyben, milyen időket él az absztrakt tánc. KGP stílusának mindig része volt a néptáncos önkarikírozás, ami a jubileum kapcsán hamarosan felújításra kerülő 2006-os Bankettben még felszabadult nevetésre késztetett. A központosított hagyományőrzési kényszerben szétesett egyenjellemeket alakító figurák most azonban a néző arcára fagyasztják a vigyort. Az egykori komédiások idióta clownok lettek, és eltáncolják a sötét jövőt. Kényszeredett csűrdöngölővel indítanak, ahol a Honvédból frissen "szakajtott" Tókos Attila, a bizarr KGP-alteregó máris megcsillogtathatja színészi képességeit. A töredezett össztánc aztán gépies rángókórusba vagy épp vicsorgó vámpírsalsába megy át, amin lehet nevetni is. Wondawulf zenei laboratóriumában ördögien keveredik a népzene, az induló, a kortárs köny-nyűzene és a nagyvárost jellemző környezeti zaj. A bőrdzsekis, kapucnis csapat acsarkodó falkává küzdi fel magát a kissé túlnyújtott táncszekvenciák során. Ezzel együtt elragadó, sötét tónusú, expresszív darab kerekedik, amely a hatalommal szembeni tömeges magányról és az idő abszurditásáról mesél.

MU Színház, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.