Tánc

TranzDanz: DiverZity

  • Sisso
  • 2013. november 23.

Színház

Kovács Gerzson Péter (KGP) folyamatosan változó, dinamikus csapata most, a saját 25. születésnapján született újjá. A dark-gothic képregényes hangulatot megelőlegező cím egy várost jelöl, amelynek lakói torzra táncolják magukat.

Aki látott már vagabund hollócsapatot riadtan taicsizni egy cellában, az el tudja képzelni, micsoda feszültségek dolgoznak a mélyben, milyen időket él az absztrakt tánc. KGP stílusának mindig része volt a néptáncos önkarikírozás, ami a jubileum kapcsán hamarosan felújításra kerülő 2006-os Bankettben még felszabadult nevetésre késztetett. A központosított hagyományőrzési kényszerben szétesett egyenjellemeket alakító figurák most azonban a néző arcára fagyasztják a vigyort. Az egykori komédiások idióta clownok lettek, és eltáncolják a sötét jövőt. Kényszeredett csűrdöngölővel indítanak, ahol a Honvédból frissen "szakajtott" Tókos Attila, a bizarr KGP-alteregó máris megcsillogtathatja színészi képességeit. A töredezett össztánc aztán gépies rángókórusba vagy épp vicsorgó vámpírsalsába megy át, amin lehet nevetni is. Wondawulf zenei laboratóriumában ördögien keveredik a népzene, az induló, a kortárs köny-nyűzene és a nagyvárost jellemző környezeti zaj. A bőrdzsekis, kapucnis csapat acsarkodó falkává küzdi fel magát a kissé túlnyújtott táncszekvenciák során. Ezzel együtt elragadó, sötét tónusú, expresszív darab kerekedik, amely a hatalommal szembeni tömeges magányról és az idő abszurditásáról mesél.

MU Színház, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.