Színház

Trojka Színházi Társulás: O. Márkiné

  • - sisso -
  • 2018. május 5.

Színház

A Trojka Színházi Társulás O. Márkiné című, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színházzal koprodukcióban készített előadása jelentős előrelépés a társulat életében. Soós Attila rendező-színész lázas víziója és gyötrő perfekcionizmusa ebben a műben jól összeért. A korát megelőzve, a kiszolgáltatottságot és traumát tudományos pontossággal leíró Kleist-elbeszélést úgy adaptálta, hogy a mozgás és a zene különleges dramaturgiát adott hozzá, érzékletesen festette meg a nappali lázálmok világát. A fizikai színházi elképzelés gellert kapott a töredezetten dokumentarista, szürreálisnak ható szövegen. A sztori egy újsághirdetésen alapul, amelyet egy makulátlan hírű özvegy adott fel, aki tudomásán kívül áldott állapotba került, és kéri a születendő gyermek apját, hogy jelentkezzen, mert férjhez menne hozzá. Ebből az abszurd felvetésből bomlik ki az adaptáció, amelyben a színészi játék a szentimentálistól az ironikuson át a közönségesig terjed, jó arányérzékkel. Csak úgy cirkulálnak az indulatok faltól falig egy sokfunkciós létra és jelzésszerű jelmezek, kellékek között, miközben minden gesztusnak túlzott jelentősége van. Bárnai Péter és Soós Attila játssza a két fiúgyereket, valamint az apától a nőgyógyászig minden felmerülő átmeneti férfifigurát, meglehetősen szellemesen. Nagy Dóra egy szerepet visz, illetve, ahogy a történet idejében ugrál ide-oda, a poszttraumás szindrómában szenvedő ember széteső személyiségének darabkáit villantja fel jelenetről jelenetre, meghökkentő erővel. A kortárs posztapokaliptikus popzenei klipeket idéző koreográfiák pedig támogatják ebben a játékban, míg meg nem bocsát.

Szkéné, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.