Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból

  • narancs.hu
  • 2024. május 3.

Színház

Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését.

„Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem” – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában, amit a Telex szemlézett.

Udvaros Dorottya 2002-ben szerződött a színházhoz, így dolgozott Schwajda György, Jordán Tamás, Alföldi Róbert és Vidnyánszky Attila igazgatói irányítása alatt is. Jelenleg négy szerepet visz a színházban. A színésznőt 2023-ban a nemzet színészei közé választották. Már április elején is arról lehetett olvasni, hogy Vidnyánszky Attila nem írta alá a Kossuth-díjas színésznő szerződését a következő évadra. A Nemzeti Színház akkor nem kívánt nyilatkozni az ügyben.

„Huszonkét éve dolgozom a Nemzetiben, és mindvégig társulati tagként gondoltam magamra, holott valójában csak öt éve vagyok a színház munkavállalója, addig, a kollégáimhoz hasonlóan, vállalkozóként szerződtem az intézménnyel. Az elmúlt öt évben évente újítottuk meg a megállapodást, egészen mostanáig” – mesélte a lapnak Udvaros Dorottya, hozzátéve,

Vidnyánszky legfőbb érve az volt, hogy a Nemzeti nehéz anyagi helyzetben van, de azt is kifogásolta, hogy „nem teljesítette a kötelező előadásszámát”.

A színésznő szerint erről a kötelezettségről nem nagyon esett szó eddig az intézményen belül, ráadásul a Nemzeti sajátos műsorpolitikája miatt nehéz is lenne kellő számú előadást játszani, mivel megesik, hogy a különféle fesztiválok, vendégjátékok és koncertek miatt két előadás között négy hónap telik el. Udvaros Dorottya ezzel kapcsolatban leszögezte: „Többször jeleztük, hogy ez nagyon rossz a színészeknek, de a panaszaink sosem hallgattattak meg.” A lapnak azt is elmondta, mivel nyugdíjas korú, Vidnyánszky különösebb indoklás nélkül megszüntethette a szerződését, az igazgató döntésén pedig nem lepődött meg, mivel számított rá, hogy a korábbi kijelentéseinek következménye lesz.

„Papíron a kirúgásom nem kifogásolható. Más kérdés, hogy érzelmi szempontból hogyan néz ki az ügy. De nem is magam miatt vagyok feldúlt, a színház helyzete kavar fel.”

A színházban történt tavaly novemberi balesetről azt mondta, meglepte, „milyen csöndben maradt a társulat, és más nem mondta ki, hogy ilyen baleset nem fordulhat elő”, pedig korábban többen is jelezték, hogy veszélyes a díszlet. Mint mondta, „ijesztő volt látni”, hogy az intézmény hogyan kezeli az ügyet. „Vidnyánszky Attilát elsőre láthatóan valóban megtörte a baleset, de néhány nappal később már arról beszélt, hogy a színészek hibáztak.” A belső vizsgálat végül arra jutott, senkit nem lehet felelősségre vonni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.