Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból

  • narancs.hu
  • 2024. május 3.

Színház

Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését.

„Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem” – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában, amit a Telex szemlézett.

Udvaros Dorottya 2002-ben szerződött a színházhoz, így dolgozott Schwajda György, Jordán Tamás, Alföldi Róbert és Vidnyánszky Attila igazgatói irányítása alatt is. Jelenleg négy szerepet visz a színházban. A színésznőt 2023-ban a nemzet színészei közé választották. Már április elején is arról lehetett olvasni, hogy Vidnyánszky Attila nem írta alá a Kossuth-díjas színésznő szerződését a következő évadra. A Nemzeti Színház akkor nem kívánt nyilatkozni az ügyben.

„Huszonkét éve dolgozom a Nemzetiben, és mindvégig társulati tagként gondoltam magamra, holott valójában csak öt éve vagyok a színház munkavállalója, addig, a kollégáimhoz hasonlóan, vállalkozóként szerződtem az intézménnyel. Az elmúlt öt évben évente újítottuk meg a megállapodást, egészen mostanáig” – mesélte a lapnak Udvaros Dorottya, hozzátéve,

Vidnyánszky legfőbb érve az volt, hogy a Nemzeti nehéz anyagi helyzetben van, de azt is kifogásolta, hogy „nem teljesítette a kötelező előadásszámát”.

A színésznő szerint erről a kötelezettségről nem nagyon esett szó eddig az intézményen belül, ráadásul a Nemzeti sajátos műsorpolitikája miatt nehéz is lenne kellő számú előadást játszani, mivel megesik, hogy a különféle fesztiválok, vendégjátékok és koncertek miatt két előadás között négy hónap telik el. Udvaros Dorottya ezzel kapcsolatban leszögezte: „Többször jeleztük, hogy ez nagyon rossz a színészeknek, de a panaszaink sosem hallgattattak meg.” A lapnak azt is elmondta, mivel nyugdíjas korú, Vidnyánszky különösebb indoklás nélkül megszüntethette a szerződését, az igazgató döntésén pedig nem lepődött meg, mivel számított rá, hogy a korábbi kijelentéseinek következménye lesz.

„Papíron a kirúgásom nem kifogásolható. Más kérdés, hogy érzelmi szempontból hogyan néz ki az ügy. De nem is magam miatt vagyok feldúlt, a színház helyzete kavar fel.”

A színházban történt tavaly novemberi balesetről azt mondta, meglepte, „milyen csöndben maradt a társulat, és más nem mondta ki, hogy ilyen baleset nem fordulhat elő”, pedig korábban többen is jelezték, hogy veszélyes a díszlet. Mint mondta, „ijesztő volt látni”, hogy az intézmény hogyan kezeli az ügyet. „Vidnyánszky Attilát elsőre láthatóan valóban megtörte a baleset, de néhány nappal később már arról beszélt, hogy a színészek hibáztak.” A belső vizsgálat végül arra jutott, senkit nem lehet felelősségre vonni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.