Utoljára a Nemzetiben – a legutolsó Mephisto

Színház

Tegnap közel húszperces vastapssal búcsúztatta a tizedik, végső Mephistót a Nemzeti Színház közönsége, ami az Alföldi-éra legutolsó előadása volt.

A feszült figyelemmel kísért előadás végén hatalmas taps köszöntötte a színészeket. A Nemzetiben a közönség közösséggé szerveződött –  az előadás előtt a színlapok mellé helyezett „Köszönjük” feliratú A/4-es lapokat a felálló közönség az első taps után egyszer csak felemelte, és taps helyett legördültek a karzaton a „to be or not to be”, a „jog az élethez és a szabadsághoz” transzparensek, és a Köszönjük-rengetegben trombitahang szólalt meg (az Il silenzio szólt).

A csöndnek még a tapsnál is nagyobb ereje volt, színészek és nézők együtt hullatták könnyeiket: nehéz búcsú volt, az elmúlt öt évet és a jövőt siratták. A „némataps” után folytatódott a fizikai köszönetnyilvánítás, újra és újra felvonultak a Mephisto szereplői, virágeső hullt a színpadra, mígnem a színészekhez csatlakoztak az előadás készítői is, élükön Alföldi Róberttel, akit igazi ováció fogadott. De a szűnni nem akaró tapsviharban színpadra hívták a Nemzeti azon színészeit is, akik ebben a produkcióban nem szerepeltek, ám nyilvánvalóan helyük volt a legeslegutolsó előadás elbúcsúztatásánál, így elköszönt a nézőktől többek között Kulka János, Znamenák István, Molnár Piroska, Földi Ádám, Gerlits Réka is.

A közel húszperces taps, sírás és nevetés a tizedik Mephisto-előadáson túl Alföldi Nemzetiben töltött öt évének, az utolsó harcos két évnek, az alkotóknak, a sok esetben felejthetetlen produkcióknak, na meg persze a kitartásnak szólt.

Fotógalériánk a Mephisto főszerepét vivő Stohl András utolsó napjáról a Nemzetiben itt tekinthető meg.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.