Opera

Halál az alkotókra!

Richard Strauss: Ariadné Naxoszban

Színház

Ha valamilyen különös véletlen folytán leszállna Budapesten egy, az operakultúra iránt érdeklődő földönkívüli, nem kétséges, hogy elsőre körültekintve bizonyosnak vélné: hazánkban valóságos Richard Strauss-kultusz tombol.

Voltaképp Kocsis Zoltán és az NFZ nyomába lépve ugyanis az utolsó években az operaház is zászlajára tűzte "II. Richard" művészetének nyomatékos képviseletét, s az ilyesformán két központúvá vált hiánypótló fáradozások lassan-lassan már csak a Guntram vagy az Egyiptomi Heléna tételeit hagyják talán majd érintetlenül. Jó, hogy ez így van, még akkor is, ha a Strauss-recepció izmosítása mellett vitán felül akad még jó néhány hiánytünet és vakfolt az Opera "műsorpolitikájában", akár még számottevőbb közönségigénnyel is találkozva: ilyen a szűnni nem akaró bel canto-ínség vagy épp a tartós Muszorgszkij-deficit.

Az Ariadne auf Naxos premierje most mindenesetre egy főművet hozott el az operaház színpadára: nem magyarországi bemutató gyanánt, ámde valóban több évtizedes szünetet megszakítva. A május 17-i este ezen a látatlanban is üdvözlést érdemlő tényen túl is örvendetesnek bizonyult, még ha ezt az örömet - egyéni vérmérséklettől függően - át is színezhette némi ironikus távolságtartás vagy épp enyhe értetlenség. Az öröm jelentős részben annak szólhatott, hogy számottevő kihagyás után újra olyan produkció tűnt fel a bemutatók sorában, ahol a zenei-énekes megszólaltatás nívója nem a rendezői gondolattalanság és tehetetlenség immoralitásával (Arabella), formásan kivitelezett alulmotiváltsággal (A bolygó hollandi) vagy trendekre és széláramlatokra sandító innen-onnanizmussal (Hunyadi László) társult. Annál inkább oka lehetett az előadás egészére kiterjedő valódi koncepció (rendező: Anger Ferenc, látvány: Zöldy Z. Gergely, koreográfia: Venekei Marianna), amely akkor is méltatást érdemel, ha - mint a jelen esetben is - amúgy egyáltalán nem találkozik is a kritikus személyes ízlésével.

Mintha Kovalik nélküli Kovalik-rendezést látnánk, nagyjából a Xerxes vonulatából: zavarba ejtően sok jópofasággal, túlmozgással, csiricsáréval és rátéttel, de egyszersmind elvitathatatlan tehetséggel és ügyességgel, mi több, még gondolatokkal is. "Hát kinek a palotája ez?" - kérdi a Prológusban a nézőtér soraiból felemelkedő Udvarmester (a jeles osztrák prózai színész, Franz Tscherne), lehurrogva a művészi felháborodást, amit urának, Bécs leggazdagabb emberének abszurd rendelkezése kelt: vonják csak össze a fényes estélyre rendelt komoly és vígoperát, hogy a tűzijátékig vége legyen a művészetnek. Kicsit ismerős a mentalitás, s amúgy a művészetnek, helyesebben a művészeknek bizony végük is lesz: szép sorban kiirtják egymást vagy épp önmagukat, mint a művének partitúráját üveg alatt tartó, majd az üveglapot betörő és húzás helyett kottalapjait agyonlövő Komponista, akinek a testét szó szerint kettészakítja a szétnyíló függöny.

A Naxosz szigetén elhagyott Ariadné halál helyett szerelemre lelő heroikus történetét a commedia dell'arte féktelenségével kell elegyíteniük a darabbéli alkotóknak, s ezt a feladatot végzik el Angerék is - érezhetően a humor s olykor a blődli felé elbillentve a játékot. Ez olykor kifejezetten szórakoztatónak bizonyul, mint például azokban a némafilmes bejátszásokban, amelyek részben a mitológiai történetek elmesélésére-parodizálására vállalkoznak, részben hálás játékokhoz juttatnak olyan, alapjáraton komoly művészeket, mint amilyen Szabóki Tünde (Ariadné). Máskor inkább fárasztónak tetszik ez a szűnni nem akaró mulattatás: Ariadné motoros oldalkocsija, óriáspolipja, de még a Minótaurosznak megtett bájos gyermekszereplő be-behozatala és az Ariadnéval rokonszenvező nimfák Kalauz Jutkának öltöztetése, s egyáltalán a részint a férfifenék bűvöletében fogant látványvilág megannyi részlete.

A rendezés elperelhetetlen érdeme ugyanakkor, hogy valódi játékra késztette a fellépő operaénekeseket, akik látható kedvvel végeztek akár utcatáncos csoportkoreográfiákat is a színpadon. E téren különösen a bohóckart illeti méltatás (Szegedi Csaba, Cser Krisztián, Vadász Dániel, Horváth István), míg a jelentős vokális produkciók a Miss Havishamnek öltöztetett Szabóki Tünde Wagner-szopráni drámájából, szerelmi bánatának átütő hiteléből, valamint Rácz Rita komédiás-királynőjének (Zerbinetta) meglepő, bár nem végtelen teherbírással és korántsem meglepő, de végtelennek tetsző szexepillel teljesített bravúráriájából váltak jelenvalóvá. Jó formában énekelt pikáns-tragikus nadrágszerepében (Komponista) Vizin Viktória és az életre-szerelemre rácsodálkozó Bacchus istent alakító vendégtenor, Thomas Piffka is. Héja Domonkos komoly koncentrációval és motiváltan vezényelte az Ariadné kamara-zenekari méretűre kalibrált zenekarát, amely így sosem fenyegette elnyomással az énekeseket, igaz, nem is kényeztetett oly érzéki hangzással, mint az NFZ Capricciója.

"A szerelemtől és a haláltól való félelemteli várakozásból táplálkozva hogyan teremtünk mindig újat az élni akarás jegyében" - állt az opera szórólapján a rendező fésületlen, de értelmező szándékú gondolatfoszlánya, s a produkció láttán-hallatán a kritikus is szívesen ismeri fel az élni akarás szándékát a színpadon csakúgy, mint a nézőtéren amúgy rendre félelemteli várakozásban leledző önmagában.

Magyar Állami Operaház, május 17.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.