Színház

Verso Medea (Euripidész nyomán)

  • - herczog -
  • 2015. június 8.

Színház

Ugyanazzal a baljós, törzsi, archaikus-mágikus énekkel kezdődik Emma Dante előadása, ami Pasolini Médeájának nyitójelenetében is szól, amikor feláldoznak egy embert. Az üres színpadon bohóctréfának beillő, fura kétszólamú torokhangdalt ad elő két énekes, úgy háromezer évvel ezelőttről. Ismeretlen és ellenállhatatlanul vicces. Hatvan perc múlva ugyanez az ének már fájdalmas és félelmetes. Amikor a nutellás kenyér reklámja először megjelent a tévében, mindenki bizarrnak találta a kombinációt. Emma Dante hetvenöt perc alatt szinte eszköztelenül eléri, hogy megváltozzon a hatás, amit színpadi nutellás kenyere ránk gyakorol: nem a dal változik, mi szokunk hozzá ahhoz, ami elsőre komikus.

Pasolininél a varázsének a háttérben főleg Médea „barbár” származását, idegenségét érzékelteti a civilizált görögökkel szemben. A palermói rendező elsősorban női történetnek meséli a Médeát: a nagyszerű Elena Borgogni öt férfi gyűrűjében; egy hanyagul eldobott nő ösztöneit nem fegyelmező, félelmetes és magától értetődő agressziója. Médeában a legnagyobb természetességgel egyesül a modern nő öntudata és az archaikus ösztönvilág: erre az ellentmondásos párhuzamra mutat rá Dante. „Ti nők…” – kezdi Iaszón az általánosítást, mi pedig kinevetjük, aztán megsiratjuk. A bábszínházi eszközökkel megmutatott gyilkosságok mérhetetlen egyszerűségükkel bonyolult viszonyokat mintáznak. A köntös, amivel Médea megöli riválisát, ugyanaz, mint amibe beletekeredik, mielőtt pólyásként ringatná lepelgyermekét, akit utána a földre dob, akár egy használt papír zsebkendőt.

A takaró mint halálszerszám. Dantéról eddig itthon csak annyit lehetett hallani: halálspecialista. Az archaikus éneket halljuk még: „mama” – zúg a gyerekgyilkos felnőtt fülében, vagy épp ő, a felnőttből fájdalmában hirtelen lett gyerek az, aki mamáját hívja.

Compagnia Sud Costa Occidentale, MITEM, Nemzeti Színház, április 27.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.