Színház

Verso Medea (Euripidész nyomán)

  • - herczog -
  • 2015. június 8.

Színház

Ugyanazzal a baljós, törzsi, archaikus-mágikus énekkel kezdődik Emma Dante előadása, ami Pasolini Médeájának nyitójelenetében is szól, amikor feláldoznak egy embert. Az üres színpadon bohóctréfának beillő, fura kétszólamú torokhangdalt ad elő két énekes, úgy háromezer évvel ezelőttről. Ismeretlen és ellenállhatatlanul vicces. Hatvan perc múlva ugyanez az ének már fájdalmas és félelmetes. Amikor a nutellás kenyér reklámja először megjelent a tévében, mindenki bizarrnak találta a kombinációt. Emma Dante hetvenöt perc alatt szinte eszköztelenül eléri, hogy megváltozzon a hatás, amit színpadi nutellás kenyere ránk gyakorol: nem a dal változik, mi szokunk hozzá ahhoz, ami elsőre komikus.

Pasolininél a varázsének a háttérben főleg Médea „barbár” származását, idegenségét érzékelteti a civilizált görögökkel szemben. A palermói rendező elsősorban női történetnek meséli a Médeát: a nagyszerű Elena Borgogni öt férfi gyűrűjében; egy hanyagul eldobott nő ösztöneit nem fegyelmező, félelmetes és magától értetődő agressziója. Médeában a legnagyobb természetességgel egyesül a modern nő öntudata és az archaikus ösztönvilág: erre az ellentmondásos párhuzamra mutat rá Dante. „Ti nők…” – kezdi Iaszón az általánosítást, mi pedig kinevetjük, aztán megsiratjuk. A bábszínházi eszközökkel megmutatott gyilkosságok mérhetetlen egyszerűségükkel bonyolult viszonyokat mintáznak. A köntös, amivel Médea megöli riválisát, ugyanaz, mint amibe beletekeredik, mielőtt pólyásként ringatná lepelgyermekét, akit utána a földre dob, akár egy használt papír zsebkendőt.

A takaró mint halálszerszám. Dantéról eddig itthon csak annyit lehetett hallani: halálspecialista. Az archaikus éneket halljuk még: „mama” – zúg a gyerekgyilkos felnőtt fülében, vagy épp ő, a felnőttből fájdalmában hirtelen lett gyerek az, aki mamáját hívja.

Compagnia Sud Costa Occidentale, MITEM, Nemzeti Színház, április 27.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.