Vidnyánszky nem ért egyet az oroszbarát zongorista koncertjének lemondásával

  • narancs.hu
  • 2022. május 23.

Színház

"Az, ami az orosz kultúra ellen irányul, az nagyon hibás történet" - fogalmazott. 

Mint arról beszámoltunk, lemondta a Margitszigeti Szabadtéri Színpad az amerikai-ukrán zongorista, Valentina Lisitsa koncertjét, miután a zenész május 9-én az oroszok által elfoglalt Mariupolban adott koncertet. A fellépésről a budapesti ukrán nagykövet értesítette a színházat, mire az lemondta a budapesti koncertet azzal, „fellépésével Lisitsa, a világ nemzeteinek álláspontjával szemben, egyértelműen kinyilvánította az orosz agresszor melletti szimpátiáját”.

Bán Teodóra, a Margitszigeti Színház ügyvezető igazgatója a HírTV-nek azt mondta, a művészetek nem ismernek határokat és nem különböztetnek meg embereket és álláspontokat, de ha valaki szélsőséges megnyilvánulásaival, vagy a közízlés, a szándék és a jóindulat ellenében tesz nyilatkozatot, akár egy koncerttel is, akkor kötelességük kifejezni az álláspontukat. 

A HírTV úgy döntött, hogy kikéri az ügyről Vidnyánszky Attila, a Magyar Nemzeti Színház igazgatójának véleményét, aki kifejtette, hogy "katasztrofálisnak" tartja a döntést, mert mint mondta, "ami most az orosz kultúra ellen irányul, az egy nagyon hibás történet". Hozzátette azt is, hogy "ez az eset a nyugaton tomboló téboly, azaz eltörléskultúra egyik következő állomása". 

Vidnyánszky azt is mondta, hogy amúgy világos az álláspontja a háború kapcsán, borzalmasnak tartja, de az orosz kultúra értékeit és az orosz művészek nagyságát megkérdőjelezni nem lehet, és "ha elindulnánk egy ilyen úton, akkor két perc múlva kiradírozzuk a történelmönket és a múltunk nagy alkotásait". 

A lemondott koncertű zongoraművésznő egyébként ukrán.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.