Színház

Minden színész csiga

Hol a színészünk?

Kritika

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

A társulat működésétől alighanem távol állnak az előadásban kifigurázott mérgező gyakorlatok, s ennek épp e – kollektív alkotói módszerrel létrehozott – produkció az élő bizonyítéka. Tárnoki Márk, a rendező eredetileg egy Hrabal-darabot próbált a társulattal, de sehogy nem akart összeállni. Ezt a zsákutcát felismerve, a kudarc okait elemezgetve kezdtek el az alkotók azokra a helyzetekre reflektálni, amelyekben a tehetségtelenségük vagy a tehetetlenségük mutatkozik meg. Innen jutottak el a kellemetlen, tenyérizzasztó castingokat, a homályos instrukciókkal és hatalmi eszközökkel operáló rendezőket és a színház átpolitizáltságát bemutató etűdökig.

Az elmúlt években egyébként számos – mélyenszántó vagy bulvárosabb – előadás született, amelyek a kulisszák mögül világítják meg a szakma és a színészek pokoljárásait, esendőségét. Talán az AlkalMáté Trupp kezdte a sort, de alighanem a TÁP Színház egyes sorozatainak a szellemisége is ebbe a vonalba illeszkedik. Az Orlai Produkció Second life című produkciója azt mutatta be, hogy milyen lehetőségek, eleve elrendelések, terhek közül indultak az előadásban szereplő színészek. A pár évvel későbbi Határátlépések (mindkét produkciót Dömötör András rendezte) pedig kifejezetten a (színházi) krízishelyzetekre fókuszált. Mészáros Piroska pedig arról beszélt a – sajnos hamarosan bezáró – Mozsár Műhelyben bemutatott Call Girl című darabjában, hogy milyen volt mellőzött színészként egy call centerben dolgozva várni a felkéréseket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.