Színház

Minden színész csiga

Hol a színészünk?

Kritika

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

A társulat működésétől alighanem távol állnak az előadásban kifigurázott mérgező gyakorlatok, s ennek épp e – kollektív alkotói módszerrel létrehozott – produkció az élő bizonyítéka. Tárnoki Márk, a rendező eredetileg egy Hrabal-darabot próbált a társulattal, de sehogy nem akart összeállni. Ezt a zsákutcát felismerve, a kudarc okait elemezgetve kezdtek el az alkotók azokra a helyzetekre reflektálni, amelyekben a tehetségtelenségük vagy a tehetetlenségük mutatkozik meg. Innen jutottak el a kellemetlen, tenyérizzasztó castingokat, a homályos instrukciókkal és hatalmi eszközökkel operáló rendezőket és a színház átpolitizáltságát bemutató etűdökig.

Az elmúlt években egyébként számos – mélyenszántó vagy bulvárosabb – előadás született, amelyek a kulisszák mögül világítják meg a szakma és a színészek pokoljárásait, esendőségét. Talán az AlkalMáté Trupp kezdte a sort, de alighanem a TÁP Színház egyes sorozatainak a szellemisége is ebbe a vonalba illeszkedik. Az Orlai Produkció Second life című produkciója azt mutatta be, hogy milyen lehetőségek, eleve elrendelések, terhek közül indultak az előadásban szereplő színészek. A pár évvel későbbi Határátlépések (mindkét produkciót Dömötör András rendezte) pedig kifejezetten a (színházi) krízishelyzetekre fókuszált. Mészáros Piroska pedig arról beszélt a – sajnos hamarosan bezáró – Mozsár Műhelyben bemutatott Call Girl című darabjában, hogy milyen volt mellőzött színészként egy call centerben dolgozva várni a felkéréseket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.