Színház

Minden színész csiga

Hol a színészünk?

Kritika

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

A társulat működésétől alighanem távol állnak az előadásban kifigurázott mérgező gyakorlatok, s ennek épp e – kollektív alkotói módszerrel létrehozott – produkció az élő bizonyítéka. Tárnoki Márk, a rendező eredetileg egy Hrabal-darabot próbált a társulattal, de sehogy nem akart összeállni. Ezt a zsákutcát felismerve, a kudarc okait elemezgetve kezdtek el az alkotók azokra a helyzetekre reflektálni, amelyekben a tehetségtelenségük vagy a tehetetlenségük mutatkozik meg. Innen jutottak el a kellemetlen, tenyérizzasztó castingokat, a homályos instrukciókkal és hatalmi eszközökkel operáló rendezőket és a színház átpolitizáltságát bemutató etűdökig.

Az elmúlt években egyébként számos – mélyenszántó vagy bulvárosabb – előadás született, amelyek a kulisszák mögül világítják meg a szakma és a színészek pokoljárásait, esendőségét. Talán az AlkalMáté Trupp kezdte a sort, de alighanem a TÁP Színház egyes sorozatainak a szellemisége is ebbe a vonalba illeszkedik. Az Orlai Produkció Second life című produkciója azt mutatta be, hogy milyen lehetőségek, eleve elrendelések, terhek közül indultak az előadásban szereplő színészek. A pár évvel későbbi Határátlépések (mindkét produkciót Dömötör András rendezte) pedig kifejezetten a (színházi) krízishelyzetekre fókuszált. Mészáros Piroska pedig arról beszélt a – sajnos hamarosan bezáró – Mozsár Műhelyben bemutatott Call Girl című darabjában, hogy milyen volt mellőzött színészként egy call centerben dolgozva várni a felkéréseket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.