Vidnyánszky szerint az SZFE nem elég nyitott, valódi párbeszédre és többféle értékrendre lenne szükség

  • narancs.hu
  • 2020. július 2.

Színház

Sérelmezi, hogy nem fogadták meg korábbi javaslatait. De elismerte, megkeresték, legyen az átalakított egyetem leendő alapítványi kuratóriumi tagja vagy vezetője.

Vidnyánszky Attila szerint mindenkinek az az érdeke, hogy legyen érdemi párbeszéd a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) megújulásának módjáról. Ez felettébb jól hangzik, csakhogy ahogy az a Népszavának adott interjújából is kiderül, a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) elnökének némiképp sajátos elképzelése van a párbeszédről.

„Meggyőződésem, hogy lehet ez az egyetem jobb. Pár hónappal ezelőtt találkoztam a kancellár jelenlétében a másik rektorjelölttel, Bagossy László rendezővel, aki maga is elismerte az intézmény zártságát. Az ő rektori pályázata a változás lehetőségét és szándékát tartalmazta. Ám vele szemben Upor Lászlót támogatta a szenátus, aki a változatlanság híve. A párbeszédet fent kell tartani, de ehhez a másik félre is szükség van" – mondta Vidnyánszky.

Elmondása szerint régóta kérik az egyetem vezetését, hogy legyenek nyitottabbak, legyenek készek a párbeszédre.

Vidnyánszky sérelmezi például, hogy rendszerszintű kérdésekbe nem lehet, és korábban sem lehetett beleszólása. Nem tetszik neki, hogy nem fogadták meg javaslatát, miszerint ki indítson osztályt. „Évekkel ezelőtt ajánlottam Szarvas Józsefet és Nagy Marit. Nem hiszem, hogy szakmailag bármelyikükkel gond volna. Nem fogadták el. Legyen olyan osztály, amely a Katonához, az Örkényhez, a Radnótihoz kötődik, de az képtelenség, hogy a Nemzetihez vagy az Operettszínházhoz ne tartozzon soha egyetlen osztály sem."

És bár a Kaposvári Egyetem művészeti karán Vidnyánszky nem kis befolyást szerzett, úgy nyilatkozik az SZFE-ről, hogy „Mit jelentsen az, hogy »nekem ott van Kaposvár«? A magyar felsőoktatás legfontosabb intézményét érintő elvi és szakmai kérdésekről van szó, amelyekben ahogyan az MTT vezetőjeként, de a Nemzeti igazgatójaként és rendezőként én is kifejtem a véleményem, ezt bárki más is szabadon megteheti. És valóban megszólítottak ez ügyben."

Vidnyánszky Attila eszerint a lapnak elismerte, hogy nem véletlenül emlegetik a nevét, mint a leendő alapítvány kuratórium tagja vagy vezetője. Erre mondja, hogy „valóban megszólítottak ez ügyben".

Beszél még az SZFE áldatlan infrastrukturális helyzetének javításáról, számokkal dobálózik, mely diákok, hol dolgoztak, vagy helyezkedtek el. És bár elmondása szerint az elmúlt öt évben csak egy fiatalt szerződtetett a Nemzetibe, öt másikat szólított meg, de hiába. „A Nemzetihez, vagy ehhez az oldalhoz elköteleződni még ma is kockázattal jár."

Úgy látja, az SZFE mellett kiálló fiával, ifj. Vidnyánszky Attilával össze akarják ugrasztani, megpróbálják kijátszani apát és fiút egymás ellen.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.