Színház

Watta Cirkusz Projekt: 25/Aerial Wall

  • Sisso
  • 2014. augusztus 21.

Színház

A Watta Cirkusz Projekt 25/Aerial Wall című, az Ördögkatlan Fesztiválon látható előadása csak egy volt a multiplikálódó újcirkuszi, rúdtornászos, kortárs táncos alakulat repertoáron lévő variációi közül. A bolondok fúziója, a „szegények” keserédes cirkusza elkötelezettjei most kétszemélyes produkciót adtak elő.

Máthé Gabriella táncos-koreográfus, a társulat lelke ebben a darabban Bardóczy Ilka rúdtornász-artistával – aki a Glass Ben által alapított offline:ontheater társulat tagja is többek között – kooperált. A Watta Cirkuszról tudni kell, hogy helyspecifikus előadásokat készít, toronyra mászik, ipari létesítményekben pörög változó létszámban, vagy mint ebben az esetben, egy pincészet lakodalmas és színháztermében, a csárdáskirálynők és vőfélyek szellemei között mutatja be a női sors kifürkészhető útjait biztosító kötél nélkül. Amolyan happening, negy­ven­öt perces performanszféle volt ez, amitől eláll az ember lélegzete. Legalábbis tizenöt percig teljesen.

A rúdtornászról egy mezei néző nem tudja levenni a szemét, különösen nem két színházi előadás meg öt népzenei koncert között. Amikor egy acélmadonna fél kézzel mászik egy szál cérnának látszó tárgyon felfelé, aztán a szájában ronggyal, kezében a partnerével fél lábbal csúszik lefelé, ahhoz képest a palkonyai műemlék pincesor is csak egy futó kaland.

A két szereplő horizontális közjátékai egy porronggyal (ami néha konyharuha lesz vagy törülköző) már nem tettek hozzá ehhez túl sokat. A szándék szerinti színházi részét ennek az előadásnak nem sikerült maradéktalanul megszerkesz­teni. Van kortárs táncbetét is, és vannak drámai szinkrontáncos jelenetek, amelyek a két nő kapcsolatáról igyekeznek érzékeltetni valamit, mégsem áll össze az egész. Minden megvan hozzá pedig, talán egy rendező kéne még. Meg zenészek, élőben, az előadáshoz komponált, esetleg azzal együtt születő zene, ami maga a dramaturgia.

Mokos Pincészet, Palkonya, augusztus 8.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.