A kárpáti boszorkány Budapesten varázsol - Alina Pash az Akvárium Klubban

  • Fizetett tartalom
  • 2023. március 31.

Támogatott tartalom

Az ukrán énekesnő zenéjében ugyanúgy helye van a hagyományos népzenének, mint a modern elektronikus zenének és a rapnek, napjaink egyik legizgalmasabb előadóművésze. Alina Pash fellépésében van valami ősi erő, valami boszorkányság, varázserejét pedig április 9-én mi is megtapasztalhatjuk az Akvárium Klubban.

Alina Pasht 2018-ban, Bitanga című slágerének köszönhetően ismerte meg szélesebb körben a közönség. A sikert két szólóalbum Pintea:Gory/Misto (2018) és Rozmova (2021), valamint két EP, az Amerikraine Dream (2019) és a Norov (2021) követte. Zenéje mellett különc klipjeiről is ismert, és szívesen dolgozik együtt más előadókkal is, így olyan ukrán és külföldi művészekkel hallhattuk, mint Apache, d'OP, Krechet, Pianoboy vagy Alyona Alyona. A zenélés mellett színésznőként is megcsillogtatta már tehetségét, a Borostyán zsaruk és a Krizantém ünnep című filmekben játszott.

Zenéjében a modern elektronikus hangzás, a rap és a hip-hop keveredik a hagyományos népzenével, előszeretettel nyúl a kárpátaljai zenei kincshez is, egyik dala elején pedig magyarul hallhatjuk számolni. Különleges zenéjének és művészi látásmódjának köszönhetően az évek során több díjat, elismerést is kapott. Ő lett a 2022-es nemzeti Euróvíziós Dalverseny győztese, de a feltörekvő tehetségeket elismerő Music Moves Europe díjat is hazavihette, amelyet többek közt olyan előadók nyertek meg korábban, mint Adele, Stromae vagy Dua Lipa.

 
Alina Pash
Fotó: Katya Nagy

Alina Pash napjaink egyik legizgalmasabb előadóművésze, zenéjében is előadásában van valami ősi, boszorkányos, koncertjein pedig nem fél hallatni a véleményét, a számára fontos üzeneteket sem. Ahogy legutóbbi magyarországi koncertje, a Sziget fesztivál kapcsán is felfigyelt rá a világsajtó, ahol többek között az Ukrajna elleni oroszországi invázió rémségeiről is beszélt és bemutatott olyan ukrán fiatalokat, akik korábban a fesztivál látogatói voltak, most pedig hazájukért harcolnak a fronton. Alina Pash aktívan támogatja hazáját, a zenélés mellett jótékonysági munkát is végez és részt vesz jótékonysági koncerteken is, hogy pénzt gyűjtsön Ukrajna megsegítésére.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.