Haydn, Ligeti György és Beethoven művei a Budapest Sound Collective előadásában

  • Fizetett tartalom
  • 2023. április 26.

Támogatott tartalom

A zeneszerzők legismertebb és ritkaságszámba menő művei hallhatók május 2-án a Zeneakadémián.

Sokszínűség, a hagyományok és a megújulás közötti átjárás – ezek a hívószavak jellemzik a Budapesti Tavaszi Fesztivál, Budapest legrégibb kulturális fesztiváljának gondolatiságát épp úgy, ahogy a 2023. május 2-i záróhangversenyen fellépő Budapest Sound Collective tevékenységét, valamint az együttműködő partnerként bekapcsolódó Esterházy Magyarország Alapítvány küldetését. Az alapítvány második alkalommal társul a Dubóczky Gergely karmester által vezetett zenekar különleges hangversenyének megvalósításához.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál zárókoncertjén Haydn és Beethoven ismertebb és ritkaságszámba menő műveit, valamint Ligeti György születésének 100. évfordulója tiszteletére egy szerzeményét hallhatják az érdeklődők a Zeneakadémia nagytermében két kiváló vendégművész, Ana de la Vega  fuvolista, és Ramón Ortega Quera oboista közreműködésével.

Az argentin és brit szülőktől származó Ana de la Vega fuvolaművész Ausztráliában nőtt fel, a Sydney-i Egyetemen, majd a Conservatoire Supérieur de Paris-ban folytatta tanulmányait. A közelmúltban Európa rangos koncerttermeiben és neves zenekarok szólistájaként adott sikeres koncerteket Amszterdamtól Berlinen át Londonig. A nemzetközi sajtó elismerését mesteri technikájával és hangszerének kristálytiszta, bársonyosan meleg hangszínével váltotta ki. 

 
Ana de la Vega
Fotó: Artpage Press Photo

A kétszeres ECHO Klassik-díjas Ramón Ortega Quero oboaművészt generációja egyik leginspirálóbb zenészének tartják világszerte. Granadában született, ott kezdte zenei tanulmányait. 2007-ben a müncheni ARD Zenei Versenyen első díjat nyert, a 2010/2011-es szezonban pedig az Európai Hangversenytermek Szervezete „Rising Star”-ra jelölte. 2008 óta a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető oboistája. Fellépett a világ nagy koncerttermeiben Taiwantól Ausztrálián át Európáig. New Yorkban, a Carnegie Hallban 2016-ban debütált nagy sikerrel.  A két vendégszólista többször lépett már föl együtt, az elmúlt években közös lemezeik is megjelentek, amelyeken bizonyítják, hogy hangszereik tökéletesen kiegészítik egymást.  

 
Ramon Ortega Quero
Fotó: Steven Haberland

A Budapest Sound Collective idén ünnepli fennállásának 10. évfordulóját. Az együttes egy progresszív projektek megvalósítására létrejött kamaraszimfonikus zenekar. Tevékenységét a hagyományos hangversenyek előadása mellett a kísérletezés és az új koncertformák keresése, összeművészeti alkotások létrehozása is jellemzi. Legutóbb idén április 14-én mutatta be a Trafóval közös szervezésben A katona története című kamaraopera prózai színházi változatát nagy sikerrel. Az együttes alapítója és művészeti vezetője Dubóczky Gergely karmester.

 
Dubóczky Gergely
Fotó: Raffay Zsofia

A program az Esterházy Magyarország Alapítvány együttműködésében valósul meg, mely ezúttal is örömmel karol fel kortárs művészeket és teremt számukra bemutatkozási lehetőséget, folytatva ezzel a történelmi Esterházy család hagyományát. Fontos küldetése, hogy az általa támogatott zenei, képzőművészeti, vagy épp összművészeti projektekben elősegítse a tradíció és a kortárs művészet párbeszédbe lépését, a mai közönség számára is gondolatébresztő módon.

Műsor

Haydn: A filozófus lelke – Nyitány
Ligeti: Fuvola-oboa kettősverseny
Haydn: C-dúr versenymű két lira organizzatára, Hob. VIIh:1
SZÜNET
Beethoven: 5. (c-moll) szimfónia, op. 67 („Sors”) 

Ligeti György zeneszerzői attitűdjét a folyamatos megújulás jellemezte, érdeklődése egy ponton a nem-temperált zene felé fordult, és olyan hangközöket keresett, melyek egy temperált hangrendszerben soha nem hallhatók. Ebből a kísérletből született a fuvola- és oboaszólóra írt Kettősverseny, amit az akkoriban Berlinben ösztöndíjasként élő zeneszerző a Berlini Filharmonikusok számára komponált.

Haydn is kísérletező kedvű alkotó volt, szívesen vállalt el különleges megbízatásokat is. I. Ferdinánd a Nápoly-Szicíliai Királyság uralkodójának felkérésére kezdett például zeneműveket komponálni lira organizzatára. Ez a 18. század végén és a 19. század elején népszerű hangszer a magyar közönség számára a népzenéből ismerős tekerőlant egy orgonasípokkal felszerelt változata. A bonyolult felépítésű és sok törődést igénylő hangszer azonban rövid virágkora után feledésbe merült. Az erre írt műveket ma fúvós hangszereken szólaltatják meg. Ez alkalommal az est két szólistájának Ana de la Vega (fuvola) és Ramón Ortega Quera (oboa) közreműködésével hallhatja a közönség Haydn lira organizzatára írt C-dúr versenyművét.  Az est folyamán Haydn egy másik műve, A filozófus lelke című operájának nyitánya is elhangzik.

A koncertzáró „Sors” szimfónia a klasszikus zeneirodalom talán leggyakrabban játszott és idézett zenedarabja. A hivatalosan V. szimfóniaként jegyzett műhöz kapcsolódó anekdotán túl – miszerint kezdő hangjaival maga a Sors kopogtat – jelentősebb tény, hogy Beethoven ezzel új szimfonikus nyelv alapjait rakta le és jelentősen kibővítette a zenekari hangzást, így talán nem véletlen, hogy nemcsak mindenkori közönségére gyakorolt és gyakorol máig nagy hatást, de számos kiemelkedő zeneszerzőt és művészt inspirált.

„Egy város legtisztább tükre mindig a benne lüktető kultúra. Ahogy Budapest az elmúlt másfél évszázadban a sokszínűség szimbólumává vált, úgy lett egyre izgalmasabb művészetének folytonos megújulása és a hagyományok finom rögzítése közötti átjárás” – olvasható az idei fesztivál leírásában. Ezt a gondolatot teszi átélhetővé a fesztivált záró koncert programja.

HAYDN / LIGETI / BEETHOVEN

A Budapest Sound Collective hangversenye a Zeneakadémián
A Budapesti Tavaszi Fesztivál zárókoncertje
május 2. 19:00
Közreműködik:
Ana de la Vega (fuvola)
Ramón Ortega Quero (oboa)
Vezényel:
Dubóczky Gergely

A program a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében valósul meg.

Jegyek: https://www.jegy.hu/program/haydnligetibeethoven-a-budapesti-tavaszi-fesztival-zarokoncertje-a-budapest-sound-collective-elo-145278/952437

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."