Haydn, Ligeti György és Beethoven művei a Budapest Sound Collective előadásában

  • Fizetett tartalom
  • 2023. április 26.

Támogatott tartalom

A zeneszerzők legismertebb és ritkaságszámba menő művei hallhatók május 2-án a Zeneakadémián.

Sokszínűség, a hagyományok és a megújulás közötti átjárás – ezek a hívószavak jellemzik a Budapesti Tavaszi Fesztivál, Budapest legrégibb kulturális fesztiváljának gondolatiságát épp úgy, ahogy a 2023. május 2-i záróhangversenyen fellépő Budapest Sound Collective tevékenységét, valamint az együttműködő partnerként bekapcsolódó Esterházy Magyarország Alapítvány küldetését. Az alapítvány második alkalommal társul a Dubóczky Gergely karmester által vezetett zenekar különleges hangversenyének megvalósításához.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál zárókoncertjén Haydn és Beethoven ismertebb és ritkaságszámba menő műveit, valamint Ligeti György születésének 100. évfordulója tiszteletére egy szerzeményét hallhatják az érdeklődők a Zeneakadémia nagytermében két kiváló vendégművész, Ana de la Vega  fuvolista, és Ramón Ortega Quera oboista közreműködésével.

Az argentin és brit szülőktől származó Ana de la Vega fuvolaművész Ausztráliában nőtt fel, a Sydney-i Egyetemen, majd a Conservatoire Supérieur de Paris-ban folytatta tanulmányait. A közelmúltban Európa rangos koncerttermeiben és neves zenekarok szólistájaként adott sikeres koncerteket Amszterdamtól Berlinen át Londonig. A nemzetközi sajtó elismerését mesteri technikájával és hangszerének kristálytiszta, bársonyosan meleg hangszínével váltotta ki. 

 
Ana de la Vega
Fotó: Artpage Press Photo

A kétszeres ECHO Klassik-díjas Ramón Ortega Quero oboaművészt generációja egyik leginspirálóbb zenészének tartják világszerte. Granadában született, ott kezdte zenei tanulmányait. 2007-ben a müncheni ARD Zenei Versenyen első díjat nyert, a 2010/2011-es szezonban pedig az Európai Hangversenytermek Szervezete „Rising Star”-ra jelölte. 2008 óta a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető oboistája. Fellépett a világ nagy koncerttermeiben Taiwantól Ausztrálián át Európáig. New Yorkban, a Carnegie Hallban 2016-ban debütált nagy sikerrel.  A két vendégszólista többször lépett már föl együtt, az elmúlt években közös lemezeik is megjelentek, amelyeken bizonyítják, hogy hangszereik tökéletesen kiegészítik egymást.  

 
Ramon Ortega Quero
Fotó: Steven Haberland

A Budapest Sound Collective idén ünnepli fennállásának 10. évfordulóját. Az együttes egy progresszív projektek megvalósítására létrejött kamaraszimfonikus zenekar. Tevékenységét a hagyományos hangversenyek előadása mellett a kísérletezés és az új koncertformák keresése, összeművészeti alkotások létrehozása is jellemzi. Legutóbb idén április 14-én mutatta be a Trafóval közös szervezésben A katona története című kamaraopera prózai színházi változatát nagy sikerrel. Az együttes alapítója és művészeti vezetője Dubóczky Gergely karmester.

 
Dubóczky Gergely
Fotó: Raffay Zsofia

A program az Esterházy Magyarország Alapítvány együttműködésében valósul meg, mely ezúttal is örömmel karol fel kortárs művészeket és teremt számukra bemutatkozási lehetőséget, folytatva ezzel a történelmi Esterházy család hagyományát. Fontos küldetése, hogy az általa támogatott zenei, képzőművészeti, vagy épp összművészeti projektekben elősegítse a tradíció és a kortárs művészet párbeszédbe lépését, a mai közönség számára is gondolatébresztő módon.

Műsor

Haydn: A filozófus lelke – Nyitány
Ligeti: Fuvola-oboa kettősverseny
Haydn: C-dúr versenymű két lira organizzatára, Hob. VIIh:1
SZÜNET
Beethoven: 5. (c-moll) szimfónia, op. 67 („Sors”) 

Ligeti György zeneszerzői attitűdjét a folyamatos megújulás jellemezte, érdeklődése egy ponton a nem-temperált zene felé fordult, és olyan hangközöket keresett, melyek egy temperált hangrendszerben soha nem hallhatók. Ebből a kísérletből született a fuvola- és oboaszólóra írt Kettősverseny, amit az akkoriban Berlinben ösztöndíjasként élő zeneszerző a Berlini Filharmonikusok számára komponált.

Haydn is kísérletező kedvű alkotó volt, szívesen vállalt el különleges megbízatásokat is. I. Ferdinánd a Nápoly-Szicíliai Királyság uralkodójának felkérésére kezdett például zeneműveket komponálni lira organizzatára. Ez a 18. század végén és a 19. század elején népszerű hangszer a magyar közönség számára a népzenéből ismerős tekerőlant egy orgonasípokkal felszerelt változata. A bonyolult felépítésű és sok törődést igénylő hangszer azonban rövid virágkora után feledésbe merült. Az erre írt műveket ma fúvós hangszereken szólaltatják meg. Ez alkalommal az est két szólistájának Ana de la Vega (fuvola) és Ramón Ortega Quera (oboa) közreműködésével hallhatja a közönség Haydn lira organizzatára írt C-dúr versenyművét.  Az est folyamán Haydn egy másik műve, A filozófus lelke című operájának nyitánya is elhangzik.

A koncertzáró „Sors” szimfónia a klasszikus zeneirodalom talán leggyakrabban játszott és idézett zenedarabja. A hivatalosan V. szimfóniaként jegyzett műhöz kapcsolódó anekdotán túl – miszerint kezdő hangjaival maga a Sors kopogtat – jelentősebb tény, hogy Beethoven ezzel új szimfonikus nyelv alapjait rakta le és jelentősen kibővítette a zenekari hangzást, így talán nem véletlen, hogy nemcsak mindenkori közönségére gyakorolt és gyakorol máig nagy hatást, de számos kiemelkedő zeneszerzőt és művészt inspirált.

„Egy város legtisztább tükre mindig a benne lüktető kultúra. Ahogy Budapest az elmúlt másfél évszázadban a sokszínűség szimbólumává vált, úgy lett egyre izgalmasabb művészetének folytonos megújulása és a hagyományok finom rögzítése közötti átjárás” – olvasható az idei fesztivál leírásában. Ezt a gondolatot teszi átélhetővé a fesztivált záró koncert programja.

HAYDN / LIGETI / BEETHOVEN

A Budapest Sound Collective hangversenye a Zeneakadémián
A Budapesti Tavaszi Fesztivál zárókoncertje
május 2. 19:00
Közreműködik:
Ana de la Vega (fuvola)
Ramón Ortega Quero (oboa)
Vezényel:
Dubóczky Gergely

A program a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében valósul meg.

Jegyek: https://www.jegy.hu/program/haydnligetibeethoven-a-budapesti-tavaszi-fesztival-zarokoncertje-a-budapest-sound-collective-elo-145278/952437

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control (OFAC), azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője (és egyebek mellett a titkosszolgálatokért, valamint a propagandáért felelős miniszter) is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor zuhant Magyarország nemzetközi megítélése ekkorát, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.