Kegytárgy

ÁMG pótkocsi

  • - legát -
  • 2012. szeptember 16.

Trafik

A budapesti tömegközlekedés egyik leggyászosabb epizódja volt, amikor a zsúfoltság enyhítésére a buszokhoz és trolikhoz pótkocsikat vonóhorgoztak. Ezeket eleinte (konkrétan 1954-től) kiszuperált buszokból barkácsolták, 1959-től viszont a székesfehérvári Általános Mechanikai Gyárban (ÁMG) már újonnan is gyártani kezdték a reménytelen holmit.

A buszos és trolis szerelvények csupán a hatvanas évek végéig közlekedtek, így az ÁMG-ben 1959-63 között gyártott pótkocsik java sokkal hosszabb karriert futott be selejtezése után, az építkezések lakókocsijaként, melegedőjeként vagy öltözőjeként, mint a pesti forgalomban. De épp ennek köszönhető, hogy legalább egy, igencsak leharcolt trolibuszos példány megmaradt mutatóba, amelyet évtizedes huzavona után végül felújítottak, és idén kiállítottak a BKV szentendrei múzeumában.

A negyvenszemélyes, eredetileg kalauzüléssel is felszerelt pótkocsiról csak az elismerés hangján szólhatunk, szebb, mint új korában. Mégsem lehetünk maradéktalanul elégedettek, ugyanis a múzeumban vontatójárművet, nevezetesen az Ikarus 60-as típusú trolit legfeljebb fényképen láthatunk. Pedig - a pótkocsihoz hasonlóan - egy ilyet is sokáig (vagy húsz évig) tárolt a BKV, de felújítása rendre elmaradt. Még szerencse, hogy mielőtt végleg megette volna a rozsda, sikerült elpasszolni Szegedre, ahol a helyi közlekedési cég nekilátott a restaurálásának. Csakhogy - tudomásunk szerint - a BKV illetékeseinek kérésére sem szándékoznak vonóhorgot szerelni a járműre.

Városi Tömegközlekedési Múzeum, Szentendre, HÉV-végállomás

(kizárólag a restaurálásért)

Figyelmébe ajánljuk