Fűző, fürdőtrikó, tanga

150 év fürdőruhadivatja

  • Szatmári Judit Anna
  • 2012. július 25.

Trafik

A hűsítő fürdőzés szokása a 19. század második felétől vált kedveltté a városlakók körében. Mivel pedig társaságban a vízparton sem lehetett akármiben megjelenni, a fürdőruhák rögtön a divat érdeklődésének középpontjába kerültek. Az elmúlt 150 év fürdőruhadivatja a viselettörténet-kutató szemével.

Boldog békeidők: fűzőn-vízen át

Lidó 1912


Lidó, 1912

A bemerészkedés a vízbe eleinte meglehetősen szokatlan volt, főleg a 19. századi divatkreátorok által sok méternyi anyagba burkolt, fűzőhöz szokott hölgyek számára. Nem is igen „vetkőztek le”, fürdőöltözetük kb. 1870-től bő, sötét színű pamutvászon hosszú nadrág és hozzá való, legalább térdig érő ing volt hosszú ujjal, övvel. Előtte földig érő, fehér alsóingben, de a férfiaktól elkülönítve mentek csak a vízbe. A nehéz ruha fokozatosan rövidült az évtizedek során, a századfordulóra már „csak” térdig ért, de harisnyát természetesen ehhez is venni kellett, a fürdőcipő és persze -sapka mellett. A halcsontos merevítést sem hagyták el a strandon: fűző nélkül egy nő meztelennek érezte volna magát. Ekkoriban a mára klasszikussá vált matrózstílus, színben pedig a sötétkék, fekete, fehér volt kedvelt, esetleg piros csíkokkal, szegélyekkel. Hiába volt azonban a testet eltakaró fürdőruha, a 19. században még ezt is túlzott merészségnek érezték: mindkét oldalon nyitható kerekes kabinokkal vontatták be a hölgyeket a vízbe, ahonnan kilépve rögtön a habokba merülhettek, ha pedig erre nem volt lehetőség, a parton pelerinszerű köpenybe burkolóztak.

Karcsú, barna testek


Fotó: fortepan.hu

Az egyrészesek a 20. század elején jelentek meg, részben az újkori olimpiák sportolóinak köszönhetően, akik testhezálló trikóban gyorsabban tudtak úszni. A rugalmas kötött anyag hamar felváltotta a vizesen kellemetlenül testre tapadó vásznat, azonban még szemérmetlenebbül megmutatta a nők testét. Az első világháború után az önálló, modern, dolgozó nő – a garçonne – számára azonban ez az ujjatlan, rövid nadrágos fürdőtrikó tökéletesen megfelelt, így a húszas években általánossá válhatott. A bőr minél nagyobb felületének szabadon hagyása kívánatos volt azért is, mert az évtized második felében divat lett a karcsú, barna test. A leghíresebb francia divattervezők – Jean Patou, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli – évente új fürdőruha-kollekcióval rukkoltak elő, amelyeket a különböző országokból Párizsba érkező kereskedők forgalmaztak – Budapesten is. A konzervatívabbaknak, elegánsabb vagy korosabb hölgyeknek kis szoknyával kiegészített, kevésbé testhezálló, szabott darabokat ajánlottak, ez volt a fürdőkosztüm.

További zsugorodások


Fotó: fortepan.hu

A harmincas években mindenki sportolt és fogyókúrázott, megteremtve ezzel a fürdőruhák további „zsugorodásának” feltételeit. Egyre változatosabbak és izgalmasabbak lettek a darabok: kivágott hátrésszel vagy a mai tankinihez hasonló, rafinált módon pántokkal összekapcsolt felső- és alsórésszel, és immár elasztikus, műszálas anyagokból is készülhettek. 1928-ban Amerikában jelent meg először a kétrészes, melynek alsó része még szigorúan takarta a combhajlatot és a köldököt, és gyakran tartozott hozzá kis lapszoknya is. A parton lenge, bő hosszú nadrágos strandpizsama és stílusos napszemüveg is „öltöztette” a nőket. Újdonság volt ekkor, hogy a városokban is egyre több strandfürdő épült. Budapesten a Gellért az elegáns úri világ, például az első számú divatirányító, Hatvany Lili bárónő törzshelye volt, a Palatinus pedig a középosztály körében volt népszerű. A nagyvilági dámákat, híres színésznőket így mindenki közelről is megcsodálhatta – vagy kritizálhatta.

Itt a béke, támad a bikini


A második világháború utáni sokkot még ki sem pihente a világ, amikor újabb „atomrobbanásra” került sor, ezúttal a fürdőruhafronton. Párizsban 1946. július 5-én – néhány nappal a Bikini-szigeteki kísérleti atomrobbantás után – mutatta be Jacques Heim divattervező L’Atome névre keresztelt parányi, köldököt megmutató alsóval rendelkező kétrészesét – arra gondolva, hogy ennél kisebb már nem lehet egy fürdőruha. Tévedett. Két hét múlva, július 18-án Louis Réard alig 30x30 cm anyag és kétoldalt néhány zsinór vékonyságú pánt felhasználásával készítette el az igazi „bikinit”, amely világhírűvé vált. Igaz, a felvételére akkor csupán a Casino de Paris táncosnője vállalkozott egy fénykép erejéig, és csak a hatvanas években tűntek fel ismét hasonlóan merész darabok.

Hegyes és párnázott 50-es évek

Marilyn Monroe Old Pin-up Centerfold Poster, Hot Bikini!


Marilyn Monroe Old Pin-up Centerfold Poster, Hot Bikini!

Az ötvenes évek nőies domborulataihoz, a „született feleség” ideáljához ugyanis nem illett volna a frivol darab. Ismét divatba jött viszont az egyrészes fürdőruha, hegyes, párnázott mellrésszel, de gyakran vállpánt nélkül, amit a rég elfeledett merevítések és egy új anyag, a lasztex tettek lehetővé – mindezt Christian Dior divatos New Lookjának elegáns stílusában. A lázadó fiatalok által hordott kihívó kétrészesek ugyanakkor egyre kevesebbet takartak a testből. Ezt a stílust olyan szépségek is népszerűsítették, mint Marilyn Monroe vagy Brigitte Bardot a St. Tropez-i strandon. Mindeközben Magyarországon a „nyugati” divat megbélyegzése és az anyaghiány nehezítette az új vonalakkal való lépéstartást. A Balaton-parti üdülőkben többnyire átalakított darabokban, konzervatív egyrészesben jelentek meg, akik beutalóval eljutottak nyaralni.

A monokininek áll a világ


A hatvanas évek divatja a fiatalságot emelte középpontba, így a fürdőruhák terén is az ő ízlésük vált dominánssá: a szexi kétrészes. A csípőre szabott, apró alsók és a melltartók az új, könnyen száradó, színes, mintás műszálas anyagokból készültek. De volt, akinek már a kétrészes is sok volt: Rudi Gernreich tervező ekkor alkotta meg a monokinit, a felsőrész nélküli fürdőruhát, ami egy alsóból és két hosszú vállpántból állt. A hippik pedig még tovább mentek, és a meztelenség, a nudizmus sem volt már elképzelhetetlen. Bár széles körben egyik sem terjedt el, a fürdőruhák egyre kisebbek lettek a hetvenes évekre – ekkor született a miniszoknya mintájára elnevezett mini-bikini, amit már tényleg csak néhány pánt tartott a helyén. Új anyagokat, mint a lycrát, vagy áttetsző, sőt fényáteresztő anyagokat, hálókat is kifejlesztettek, amiket előszeretettel használtak a napozás szerelmesei. A természetesség és a folklórdivat jegyében sokan készítettek saját kezűleg fürdőruhát: a horgolt, kötött, egyedileg díszített darabok voltak a legmenőbbek.

Kortársunk, a tanga


A nyolcvanas években továbbra is hódító kétrészes fürdőruhák csak az aerobikórán tökéletesített testen mutattak jól. Az alsórész egészen magasra szabott, így oldalt és hátul is meglehetősen keskeny volt, a felső pedig csupán egy vállpánt nélküli, elöl a két mell közt összehúzott, melltartónak sem nevezhető „szalag”. Mindez lehetőleg feltűnő – fekete, pink, piros, sárga, türkiz vagy arany – színekben, rugalmas és kissé fényes lasztexből készült. A kilencvenes évekre terjedt el a tanga, amely már hátul sem takart, és még kevesebbeknek volt előnyös, de annál többen hordták. Kétségtelen előnye volt viszont, hogy a napozásnál alig maradt zavaró fehér csík a bőrön, főleg ha felülre sem vettek semmit.

 

 

A szerző viselettörténet-kutató, egyetemi oktató.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.