Fűző, fürdőtrikó, tanga

150 év fürdőruhadivatja

  • Szatmári Judit Anna
  • 2012. július 25.

Trafik

A hűsítő fürdőzés szokása a 19. század második felétől vált kedveltté a városlakók körében. Mivel pedig társaságban a vízparton sem lehetett akármiben megjelenni, a fürdőruhák rögtön a divat érdeklődésének középpontjába kerültek. Az elmúlt 150 év fürdőruhadivatja a viselettörténet-kutató szemével.

Boldog békeidők: fűzőn-vízen át

Lidó 1912


Lidó, 1912

A bemerészkedés a vízbe eleinte meglehetősen szokatlan volt, főleg a 19. századi divatkreátorok által sok méternyi anyagba burkolt, fűzőhöz szokott hölgyek számára. Nem is igen „vetkőztek le”, fürdőöltözetük kb. 1870-től bő, sötét színű pamutvászon hosszú nadrág és hozzá való, legalább térdig érő ing volt hosszú ujjal, övvel. Előtte földig érő, fehér alsóingben, de a férfiaktól elkülönítve mentek csak a vízbe. A nehéz ruha fokozatosan rövidült az évtizedek során, a századfordulóra már „csak” térdig ért, de harisnyát természetesen ehhez is venni kellett, a fürdőcipő és persze -sapka mellett. A halcsontos merevítést sem hagyták el a strandon: fűző nélkül egy nő meztelennek érezte volna magát. Ekkoriban a mára klasszikussá vált matrózstílus, színben pedig a sötétkék, fekete, fehér volt kedvelt, esetleg piros csíkokkal, szegélyekkel. Hiába volt azonban a testet eltakaró fürdőruha, a 19. században még ezt is túlzott merészségnek érezték: mindkét oldalon nyitható kerekes kabinokkal vontatták be a hölgyeket a vízbe, ahonnan kilépve rögtön a habokba merülhettek, ha pedig erre nem volt lehetőség, a parton pelerinszerű köpenybe burkolóztak.

Karcsú, barna testek


Fotó: fortepan.hu

Az egyrészesek a 20. század elején jelentek meg, részben az újkori olimpiák sportolóinak köszönhetően, akik testhezálló trikóban gyorsabban tudtak úszni. A rugalmas kötött anyag hamar felváltotta a vizesen kellemetlenül testre tapadó vásznat, azonban még szemérmetlenebbül megmutatta a nők testét. Az első világháború után az önálló, modern, dolgozó nő – a garçonne – számára azonban ez az ujjatlan, rövid nadrágos fürdőtrikó tökéletesen megfelelt, így a húszas években általánossá válhatott. A bőr minél nagyobb felületének szabadon hagyása kívánatos volt azért is, mert az évtized második felében divat lett a karcsú, barna test. A leghíresebb francia divattervezők – Jean Patou, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli – évente új fürdőruha-kollekcióval rukkoltak elő, amelyeket a különböző országokból Párizsba érkező kereskedők forgalmaztak – Budapesten is. A konzervatívabbaknak, elegánsabb vagy korosabb hölgyeknek kis szoknyával kiegészített, kevésbé testhezálló, szabott darabokat ajánlottak, ez volt a fürdőkosztüm.

További zsugorodások


Fotó: fortepan.hu

A harmincas években mindenki sportolt és fogyókúrázott, megteremtve ezzel a fürdőruhák további „zsugorodásának” feltételeit. Egyre változatosabbak és izgalmasabbak lettek a darabok: kivágott hátrésszel vagy a mai tankinihez hasonló, rafinált módon pántokkal összekapcsolt felső- és alsórésszel, és immár elasztikus, műszálas anyagokból is készülhettek. 1928-ban Amerikában jelent meg először a kétrészes, melynek alsó része még szigorúan takarta a combhajlatot és a köldököt, és gyakran tartozott hozzá kis lapszoknya is. A parton lenge, bő hosszú nadrágos strandpizsama és stílusos napszemüveg is „öltöztette” a nőket. Újdonság volt ekkor, hogy a városokban is egyre több strandfürdő épült. Budapesten a Gellért az elegáns úri világ, például az első számú divatirányító, Hatvany Lili bárónő törzshelye volt, a Palatinus pedig a középosztály körében volt népszerű. A nagyvilági dámákat, híres színésznőket így mindenki közelről is megcsodálhatta – vagy kritizálhatta.

Itt a béke, támad a bikini


A második világháború utáni sokkot még ki sem pihente a világ, amikor újabb „atomrobbanásra” került sor, ezúttal a fürdőruhafronton. Párizsban 1946. július 5-én – néhány nappal a Bikini-szigeteki kísérleti atomrobbantás után – mutatta be Jacques Heim divattervező L’Atome névre keresztelt parányi, köldököt megmutató alsóval rendelkező kétrészesét – arra gondolva, hogy ennél kisebb már nem lehet egy fürdőruha. Tévedett. Két hét múlva, július 18-án Louis Réard alig 30x30 cm anyag és kétoldalt néhány zsinór vékonyságú pánt felhasználásával készítette el az igazi „bikinit”, amely világhírűvé vált. Igaz, a felvételére akkor csupán a Casino de Paris táncosnője vállalkozott egy fénykép erejéig, és csak a hatvanas években tűntek fel ismét hasonlóan merész darabok.

Hegyes és párnázott 50-es évek

Marilyn Monroe Old Pin-up Centerfold Poster, Hot Bikini!


Marilyn Monroe Old Pin-up Centerfold Poster, Hot Bikini!

Az ötvenes évek nőies domborulataihoz, a „született feleség” ideáljához ugyanis nem illett volna a frivol darab. Ismét divatba jött viszont az egyrészes fürdőruha, hegyes, párnázott mellrésszel, de gyakran vállpánt nélkül, amit a rég elfeledett merevítések és egy új anyag, a lasztex tettek lehetővé – mindezt Christian Dior divatos New Lookjának elegáns stílusában. A lázadó fiatalok által hordott kihívó kétrészesek ugyanakkor egyre kevesebbet takartak a testből. Ezt a stílust olyan szépségek is népszerűsítették, mint Marilyn Monroe vagy Brigitte Bardot a St. Tropez-i strandon. Mindeközben Magyarországon a „nyugati” divat megbélyegzése és az anyaghiány nehezítette az új vonalakkal való lépéstartást. A Balaton-parti üdülőkben többnyire átalakított darabokban, konzervatív egyrészesben jelentek meg, akik beutalóval eljutottak nyaralni.

A monokininek áll a világ


A hatvanas évek divatja a fiatalságot emelte középpontba, így a fürdőruhák terén is az ő ízlésük vált dominánssá: a szexi kétrészes. A csípőre szabott, apró alsók és a melltartók az új, könnyen száradó, színes, mintás műszálas anyagokból készültek. De volt, akinek már a kétrészes is sok volt: Rudi Gernreich tervező ekkor alkotta meg a monokinit, a felsőrész nélküli fürdőruhát, ami egy alsóból és két hosszú vállpántból állt. A hippik pedig még tovább mentek, és a meztelenség, a nudizmus sem volt már elképzelhetetlen. Bár széles körben egyik sem terjedt el, a fürdőruhák egyre kisebbek lettek a hetvenes évekre – ekkor született a miniszoknya mintájára elnevezett mini-bikini, amit már tényleg csak néhány pánt tartott a helyén. Új anyagokat, mint a lycrát, vagy áttetsző, sőt fényáteresztő anyagokat, hálókat is kifejlesztettek, amiket előszeretettel használtak a napozás szerelmesei. A természetesség és a folklórdivat jegyében sokan készítettek saját kezűleg fürdőruhát: a horgolt, kötött, egyedileg díszített darabok voltak a legmenőbbek.

Kortársunk, a tanga


A nyolcvanas években továbbra is hódító kétrészes fürdőruhák csak az aerobikórán tökéletesített testen mutattak jól. Az alsórész egészen magasra szabott, így oldalt és hátul is meglehetősen keskeny volt, a felső pedig csupán egy vállpánt nélküli, elöl a két mell közt összehúzott, melltartónak sem nevezhető „szalag”. Mindez lehetőleg feltűnő – fekete, pink, piros, sárga, türkiz vagy arany – színekben, rugalmas és kissé fényes lasztexből készült. A kilencvenes évekre terjedt el a tanga, amely már hátul sem takart, és még kevesebbeknek volt előnyös, de annál többen hordták. Kétségtelen előnye volt viszont, hogy a napozásnál alig maradt zavaró fehér csík a bőrön, főleg ha felülre sem vettek semmit.

 

 

A szerző viselettörténet-kutató, egyetemi oktató.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."