chili & vanilia - Bódító, édes, titokzatos: tonkabab

  • .
  • 2009. február 19.

Trafik

Két különleges tulajdonsága is van ennek az izgalmas, lenyűgöző fűszernek. Egyrészt maga az egzotikus, összetett íz: keserű mandula, vanília, szegfűszeg, ánizs és dohány illata keveredik benne, nem véletlenül használja előszeretettel a parfümipar éppúgy, mint a gasztronómia.
Másrészt nagy mennyiségű fogyasztása veszélyes, kumarintartalma miatt több országban a törvény is tiltja. Dél-Amerikából származik, ma Venezuela és Nigéria a legjelentősebb termelője. Leggyakrabban fagylaltok, krémek, csokoládés desszertek illatosítója, de a csúcsgasztronómiában sós ételekben is megjelenhet, láttam már kacsa, tenger gyümölcsei vagy pl. sütőtökpüré extravagáns kiegészítőjeként is. Ismerkedni leginkább úgy érdemes vele, hogy az ember vaníliakrémbe reszel keveset (ugyanúgy kell, mint a szerecsendiót). A másik lehetőség, hogy elzarándokolunk Mihályi László cukrászhoz, mert az ő tonkababos csokoládétortája, aminek hajszálvékony, omlós tésztakosárkáját kétféle illatos csokoládékrém tölti meg, az elmúlt év egyik legjobb magyar cukrászterméke (irány a Váci Desszertszalon).

A tonkabab a legegyszerűbb desszerteket is feldobja. Íme három ötlet:

Tonkababos madártej: Egy liter tejet felmelegítünk, hozzáreszelünk kb. egy fél tonkababot, lefedve fél órát állni hagyjuk. A fűszeres tejjel szokásos módon madártejet készítünk: 6 tojást szétválasztunk, három fehérjét 3 ek. porcukorral habbá verünk, majd galuskákat főzünk belőle az újra felmelegített tej tetején. A tejet leszűrjük, egy vaníliarúd kikapart magját hozzáadjuk. A hat sárgáját fehéredésig keverjük kb. 10 dkg cukorral, hozzáöntjük a meleg tejet, majd visszaöntjük a lábasba, és állandó kevergetés mellett sodó állagúra főzzük.

Csokoládémousse tonkababbal: Vízgőz fölött megolvasztunk 10 dkg jó minőségű keserű csokoládét. Hozzáreszelünk kb. fél kávéskanálnyi tonkababot. Belekeverünk három tojássárgáját és 3 ek. tejszínt. Habbá verjük a három tojásfehérjét, majd óvatosan a masszába forgatjuk. Üvegpoharakba osztjuk, s 24 órára a hűtőbe tesszük.

Tonkababos panna cotta: 1,5 dl tejszínt és ugyanennyi tejet 2 ek. porcukorral és csipetnyi sóval elkeverve egy lábasban forráspontig melegítünk. Hozzáadunk kevés lereszelt tonkababot. Fedővel letakarjuk, és 30 percre félretesszük. 20 perc elteltével egy tál hideg vízbe áztatunk egy zselatinlapot, kb. 10 percre. A folyadékot leszűrjük és felmelegítjük. A zselatinlapot kinyomkodjuk, a tejszínhez adjuk, és kézi habverővel elkeverjük, hogy teljesen feloldódjon. Átszűrjük, elosztjuk négy pohárba. Legalább 4 órára hűtőbe helyezzük, hogy megdermedjen.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.