csontzene - A kottamásoló tragikomédiája

  • .
  • 2008. szeptember 11.

Trafik

Thomas Bernhard tollára méltó téma lenne egy régi kottamásoló szenvedéseinek megörökítése. Hogy mit gyötrődtek és fennhéjáztak ezek a többnyire zeneileg képzett, ám önállóan egy gavotte megalkotására sem képes, lúdtolljukhoz láncolt nyomoroncok, arról csak a nagy osztrák tudna igazán ízesen mesélni.
De ő már lassan húsz éve halott, utódja meg aligha akad a közeljövőben. Õ - és persze a szellem lakájait és hivatalnokait mélyen megvető Hoffmann - érezte volna át tökéletesen ezeket a félelmetes és egyidejűleg nevetséges, hátborzongató és röhögtető helyzeteket, amelyekbe könnyen belekerülhetett egy kottamásoló, ha teszem azt, olyan erőszakos és kiállhatatlan zseni oldalára sodorta vaksorsa, mint amilyen például Beethoven volt. A dilettantizmus feneketlen mélységű drámái, pontosabban tragikomédiái játszódtak le ekkor. Persze ne feledjük, hogy Beethoven kézírásának puszta kiolvasása is egy Übermenschet kívánt, és a helyzet erősen abszurdba ment át, amikor a másoló olykor egyszerűen nem akart hinni a szemének, látva a partitúra számára (és még oly sok más kortársa számára is) egyszerűen felfoghatatlan zenei fordulatait. Ilyenkor minden további nélkül kijavította a kéziratot. Így tett a Kilencedik szimfónia partitúrájával egy Ferdinand Wolanek nevű másoló is, és szakértelmének, valamint ötletességének biztos tudatában nem átallott ilyen sorokat írni a süket Generalisszimusznak: "Az Ön eszmei hangvilágában oly rengeteg disszonancia uralkodik, miért is ne lenne ugyanígy a valóságos világában is?" És miután Beethoven ezért elküldte minimum a Práterbe (Wolanek általa áthúzott és átdolgozott levelét lásd képünkön), a büszke Ferdinand ilyen sorokkal válaszolt: "Vigaszomul csak ama szilárd meggyőződésem szolgálhat, hogy másolóként Haydnnak és Mozartnak, ezen ünnepelt művészeknek is csak az enyémhez hasonló sors jutott volna Kegyednél osztályrészül." Beethoven nyilván nem ismerte John Cage majdnem százötven évvel később írott sorait, miszerint "egy jó másoló korrigálja a szerző hibáit". Na de Cage dadaista volt.

Az e héten sorra kerülő művek is nagyban függtek még a kopista felkészültségétől, az általuk elkövetett hibák korrigálása aztán persze jó nagy adag munkát biztosít a zenetudomány szerény képességű, de szerfölött szorgalmas hivatalnokainak. Magyarán: vonósnégyeshét lesz, és noha a Zenegyűlölő már kikötötte lovát az eszterházai kastély istállójából, a palotában és környékén még folytatódnak a roppant figyelemre méltó események. Itt van mindjárt a spanyol székhelyű Cuertato Quiroga estje, melyen Beethoven utolsó vonósnégyese (F-dúr, op. 135) is előkerül, na, ettől végleg hülyét kapott volna Wolanek, ha véletlenül a tolla alá kerül (Eszterháza, szeptember 12., 19.30). Ugyanezen a napon az Auer Vonósnégyes játszik Budapesten, mégpedig a méltatlanul elfelejtett Lajtha László műveiből (Bartók-emlékház, 18.00). Másnap ismét az Esterházyak egykori birtokára kell utazni, ahol a prágai Zemlinsky Quartet játszik (Fertőszéplak, katolikus templom, szeptember 13., 19.30). (Nota bene: Ide érkezzünk meg délután, és a koncert előtt együk magunkat butára a Polgármester étteremben. A Fizetőpincér nem ismeri Kantot, de amúgy van benne gyakorlati ész...) A nagy kvartett-turné az Esterházy-kastélyban ér véget, ahol a magyar Accord Vonósnégyes húzza (szeptember 14., 19.30).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.