csontzene - A kottamásoló tragikomédiája

  • .
  • 2008. szeptember 11.

Trafik

Thomas Bernhard tollára méltó téma lenne egy régi kottamásoló szenvedéseinek megörökítése. Hogy mit gyötrődtek és fennhéjáztak ezek a többnyire zeneileg képzett, ám önállóan egy gavotte megalkotására sem képes, lúdtolljukhoz láncolt nyomoroncok, arról csak a nagy osztrák tudna igazán ízesen mesélni.
De ő már lassan húsz éve halott, utódja meg aligha akad a közeljövőben. Õ - és persze a szellem lakájait és hivatalnokait mélyen megvető Hoffmann - érezte volna át tökéletesen ezeket a félelmetes és egyidejűleg nevetséges, hátborzongató és röhögtető helyzeteket, amelyekbe könnyen belekerülhetett egy kottamásoló, ha teszem azt, olyan erőszakos és kiállhatatlan zseni oldalára sodorta vaksorsa, mint amilyen például Beethoven volt. A dilettantizmus feneketlen mélységű drámái, pontosabban tragikomédiái játszódtak le ekkor. Persze ne feledjük, hogy Beethoven kézírásának puszta kiolvasása is egy Übermenschet kívánt, és a helyzet erősen abszurdba ment át, amikor a másoló olykor egyszerűen nem akart hinni a szemének, látva a partitúra számára (és még oly sok más kortársa számára is) egyszerűen felfoghatatlan zenei fordulatait. Ilyenkor minden további nélkül kijavította a kéziratot. Így tett a Kilencedik szimfónia partitúrájával egy Ferdinand Wolanek nevű másoló is, és szakértelmének, valamint ötletességének biztos tudatában nem átallott ilyen sorokat írni a süket Generalisszimusznak: "Az Ön eszmei hangvilágában oly rengeteg disszonancia uralkodik, miért is ne lenne ugyanígy a valóságos világában is?" És miután Beethoven ezért elküldte minimum a Práterbe (Wolanek általa áthúzott és átdolgozott levelét lásd képünkön), a büszke Ferdinand ilyen sorokkal válaszolt: "Vigaszomul csak ama szilárd meggyőződésem szolgálhat, hogy másolóként Haydnnak és Mozartnak, ezen ünnepelt művészeknek is csak az enyémhez hasonló sors jutott volna Kegyednél osztályrészül." Beethoven nyilván nem ismerte John Cage majdnem százötven évvel később írott sorait, miszerint "egy jó másoló korrigálja a szerző hibáit". Na de Cage dadaista volt.

Az e héten sorra kerülő művek is nagyban függtek még a kopista felkészültségétől, az általuk elkövetett hibák korrigálása aztán persze jó nagy adag munkát biztosít a zenetudomány szerény képességű, de szerfölött szorgalmas hivatalnokainak. Magyarán: vonósnégyeshét lesz, és noha a Zenegyűlölő már kikötötte lovát az eszterházai kastély istállójából, a palotában és környékén még folytatódnak a roppant figyelemre méltó események. Itt van mindjárt a spanyol székhelyű Cuertato Quiroga estje, melyen Beethoven utolsó vonósnégyese (F-dúr, op. 135) is előkerül, na, ettől végleg hülyét kapott volna Wolanek, ha véletlenül a tolla alá kerül (Eszterháza, szeptember 12., 19.30). Ugyanezen a napon az Auer Vonósnégyes játszik Budapesten, mégpedig a méltatlanul elfelejtett Lajtha László műveiből (Bartók-emlékház, 18.00). Másnap ismét az Esterházyak egykori birtokára kell utazni, ahol a prágai Zemlinsky Quartet játszik (Fertőszéplak, katolikus templom, szeptember 13., 19.30). (Nota bene: Ide érkezzünk meg délután, és a koncert előtt együk magunkat butára a Polgármester étteremben. A Fizetőpincér nem ismeri Kantot, de amúgy van benne gyakorlati ész...) A nagy kvartett-turné az Esterházy-kastélyban ér véget, ahol a magyar Accord Vonósnégyes húzza (szeptember 14., 19.30).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.