csontzene - A Ligeti György zsákutca

  • .
  • 2007. május 24.

Trafik

Tavaly halt meg Bécsben az 1923-ban, Dicsőszentmártonban (Erdély) született Ligeti György; emlékére nagyszabású koncertet (MűPa, május 28., 19.30) tart az UMZE, melyen még Budapesten írt művei (pl. Gordonkaszonáta) kerülnek szembe a már az emigrációban alkotott darabokkal (pl. Gordonkaverseny).

Tavaly halt meg Bécsben az 1923-ban, Dicsőszentmártonban (Erdély) született Ligeti György; emlékére nagyszabású koncertet (MűPa, május 28., 19.30) tart az UMZE, melyen még Budapesten írt művei (pl. Gordonkaszonáta) kerülnek szembe a már az emigrációban alkotott darabokkal (pl. Gordonkaverseny). Az előadók ászok: Csalog Gábor, Perényi Miklós, a Keller vonósnégyes. Ligeti mondta egy interjúban, hogy ha utcát neveznének el róla, akkor az csakis egy zsákutca legyen. Ne vegyük azért túl komolyan nagy emberek végakaratát! Ergo nevezzünk csak el utcát Budapesten a század egyik legnagyobb zeneszerzőjéről, aki ugyan 1956 óta nem itt élt, és mint nyilatkozta, esze ágában sem volt visszatelepülni, de mégis magyarnak született a lelkem. Valami kies sikátort képzel maga elé a Zenegyűlölő, semmi zaj, netán lombok, és - ha elintézhető az önkormányzatnál - mindig lógjon néhány rongyos esőfelhő a kedves mosolyú, egy kistercnél nem jobban emelkedő utcácska felett.

Maga Ligeti nem volt kedves mosolyú ember, inkább kacagott, ha már, és sokszor röppentek ki epés mondatok szája kerítésén. Például Richard Straussról: "A Rózsalovagot szívből utálom." Na ez halk, átszellemült megfogalmazás Stravinsky szavaihoz képest: "Operáit abba a purgatóriumba száműzném, ahol a győzedelmes közhelyeket büntetik. Kvart-szext akkordjai arra késztetnek, hogy üvölteni kezdjek." A rettenetes Igort most eléri a sors keze, mert a Fischer Iván által dirigált koncerteken éppen A rózsalovag szvittel kerül egy társaságba egyik főműve, a Sacre du Printemps (MűPa, 25-én és 26-án, 19.45). És mindez nem elég a krémből, mert még Gidon Kremer is fellép, aki Bartók fiatalkori Hegedűversenyét játssza. Ha ez sem lesz óriási koncert, berúgunk. És ha nem, akkor harmadnapon (MűPa, május 27., 15.30), amikor a Budapesti Fesztiválzenekar megismétli a műsort, ám ezúttal más lesz a szólista, mégpedig az 1969-ben született, görög Dimitris Sgouros, aki Liszt A-dúr zongoraversenyét adja. Na de ki iszik délután??? Pláne a Stalker külsejű MűPa-miliőben??!! Nincs mese, el kell menni a Corvin Áruház tetejére, "sznobjaink jobbjai" (Kálnoky László örökbecsű kifejezése) ott kacérkodnak a hordókkal mostanában, állítólag. Már a liftben, mint hírlik. Ilyen még Párizsban sincs, pupákok!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.