csontzene - A szófukar Schumann

  • .
  • 2007. december 6.

Trafik

Milyen rég járt körünkben Eduard Hanslick, ez a remek humorú prágai-bécsi sörissza, mindamellett a 19. század talán legjobb tollú zenekritikusa! Memoárjaiban megírja, hogy mihelyst betoppant Drezdába, azonnal Schumannhoz sietett.
"Minő szívdobogással rántottam meg lakása csengőjét a Waisenhaus strassén! Schumann kissé nehézkesen emelkedett fel a zongora mellől, melynek kottatartóján Bach koráljai voltak felütve, és szótlanul, ámde barátságosan kezet nyújtott. Beszéltem egy darabig, feleletre várva. Kis szünet után Schumann váratlanul felkiáltott: 'Milyen sajnálatos, hogy nem néhány nappal korábban érkezett! Mendelssohn tegnap utazott el Angliába. Kár, hogy nem ismerhette meg!' Magamnak titkon bevallottam, hogy noha kedvelem Mendelssohn muzsikáját, sokkal inkább vágytam vele, Schumann-nal megismerkedni. Egy idő múltán ismét Mendelssohnra terelte a szót: 'Nézze, mit kaptam tőle, mielőtt elutazott, micsoda gyönyörű kötetet!' Azzal felém nyújtott egy könyvet, a Trisztán és Izolda volt, nem Wagner akkor még meg sem született gyermeke, hanem az eredeti, Gottfried von Strassburg szerzeménye. Örömmel hallottam volna néhány részletet Schumann életviszonyairól és készülő alkotásairól, de ő egyre mélyebb hallgatásba süppedt, úgy tűnt, minden figyelmét szivarjának a mennyezet felé kerengő füstje köti le. Néhány sikertelen kísérlet után, melyben a prágai zenei életről próbáltam vele csevegni, egyre kínosabban éreztem magam a szólista szerepében. Mikor megemlítettem, hogy mennyire türelmetlenül várom az estét, Wagner Tannhäuserének előadását, legnagyobb örömömre felajánlotta, hogy a nemrég megjelent partitúra egy autorizált példányát kölcsönadja nekem egy fél napra. 'Tartja a kapcsolatot Wagnerrel?', kérdeztem. 'Nem', felelte, 'Wagner lehetetlen ember. Bizonyára nagyon szellemdús, de állandóan beszél, be nem áll a szája. Képtelenség érintkezni vele!'

Másnap reggel a Tannhäuser tetemes vezérkönyvével beültem a Brühl-féle kávéházba; megreggeliztem, miközben tüzetesen átolvastam a kottát. Dél körül meglátogattam Wagnert. Nagyon barátságosan fogadott, és azonnal a drezdai zenei állapotokra terelte a szót; Schumannt is megemlítette: 'Szerfölött kedveljük egymást, de Schumann-nal képtelenség érintkezni. Lehetetlen ember, nem szól egy szót sem. Mikor megjöttem Párizsból, tüstént fölkerestem, és egy csomó dolgot meséltem neki az ottani operaéletről, a zeneszerzőkről, az énekesekről - és így tovább. Schumann mozdulatlanul bámult, vagy egyszerűen a levegőbe nézett, és nem szólt egy hangot sem. Képtelen ember!' "

Mindennek lefordítására az kínál alkalmat, hogy december 11-én 19.30-kor a MűPában a világ pillanatnyilag egyik legnagyobb karmestere, Simon Rattle dirigálja Schumann egyik ritkán játszott, ám annál érdekesebb művét, mely Az éden és a préri címre hallgat. Az 1843-ban, Thomas Moore költeményére szerzett mű Schumann intenciója szerint amolyan világi oratórium, tündérekkel, paradicsommal, pestissel, megváltással. "Oratórium - írta Schumann -, de nem az imaházba való, hanem derűs emberek részére." Na, imádkozzunk, hogy így legyen.

És imádkozzunk azért is, hogy Gyenisz Macujev, ez a tipikusan orosz medve ne verje szét a zongorát, amikor Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét játssza (MűPa, december 8., 19.30). Aki pedig valódi áhítatra vágyik, felkeresi Helmuth Rilling hangversenyét, melyen többek közt Bachtól a Magnificat hallható (Zeneakadémia, december 13., 19.30).

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.