csontzene - A vendégűző komponista

  • .
  • 2007. április 26.

Trafik

Amint vélhető volt, a fizetőpincér nem hitelezett, ezért a Brunello elmaradt, és a Zenegyűlölőnek be kellett érnie egy 2003-as Rosso di Montalcinóval - persze soha rosszabbat!

Amint vélhető volt, a fizetőpincér nem hitelezett, ezért a Brunello elmaradt, és a Zenegyűlölőnek be kellett érnie egy 2003-as Rosso di Montalcinóval - persze soha rosszabbat! Arra mindenesetre elég volt, hogy fogyasztása közben elgondolkodjon, vajon nem járt volna-e jobban a világ, ha egyeseket sikerül lebeszélni arról, hogy a zene művészetére adják fejüket? Noha e héten, hála istennek, nem játsszák műveit, Hector Berliozzal (képünkön) talán szerencsésebbek lettünk volna, ha megszíveli édes anyukája könnyeit, és parírozik a szegény asszonynak. Aki, megtudván fia szándékát, hogy Párizsba megy zeneszerzőnek, a következő szavakra fakadt: "Hector, ne átalkodjék meg őrületében! Lássa, térdeihez vetem magam, én, az anyja, és alázatosan esedezem, mondjon le róla!" Mire a fiú: "Édes Istenem, anyám, engedje meg, hogy felemeljem, nem bíromÉ elviselni ezt a látványtÉ" Az anya: "Nem, maradok! (Némi szünet után) Visszautasítod, te szerencsétlen, végignézted, amint anyád a lábaidnál hevert, s meg sem hatódtál. Hát jó! Eredj! Henteregj csak Párizs mocskában, becstelenítsd meg nevedet! Nem vagy a fiam! Légy átkozott!" A sajátszerű jelenetet Hector írja le emlékirataiban, mely a 19. század egyik legmulatságosabb, legeszelősebb memoárja - vajh nem írónak kellett volna állnia A vérző apáca című, szerencsére töredékben maradt opera költőjének?!

Berlioz mindenesetre elég jó, bár kissé szélsőséges ízléssel bírt, mert Mozartot imádta ugyan, ám Rossinit megvetette ("dallamcinikus", mondta rá igaztalanul, ámde tagadhatatlanul elmésen). E két mester műveit hallhatjuk Gérard Korsten vezényletével a Fesztiválzenekar előadásában (Zeneakadémia, 27-én és 28-án, 19.45-kor), és még Berlioz sem fog lebeszélni Rossiniról.

Aki még a Kádár-szisztémában fogyasztotta el első borait és találkozott először a fizetőpincérrel, az bizonyára rettentő emlékei közt őrzi, hogy zárórakor (lásd még: Torschlusspanik) a hangászkar menetrendszerűen a Rákóczi-indulót húzta a zenés vendéglátó-ipari egységekben. És ki komponálta ezt a vendégűző kutyakopogóst?! Na, ennyit mára Berliozról.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.