tévésmaci - Sün üget a haraszt alatt

  • .
  • 2007. április 26.

Trafik

Az a helyzet az 1600-as években, hogy Fonyód várkapitánya, bizonyos Babocsai Gáspár (Benkő Gyula) párbaj útján kénytelen rendezni némi megszállottságból fakadó nézeteltérést az ideiglenesen hazánkban állomásozó testvéri török csapatok egyik középvezetőjével, minek következtében a kétségkívül modortalannak mondható muzulmán levágja a fejét.

Az a helyzet az 1600-as években, hogy Fonyód várkapitánya, bizonyos Babocsai Gáspár (Benkő Gyula) párbaj útján kénytelen rendezni némi megszállottságból fakadó nézeteltérést az ideiglenesen hazánkban állomásozó testvéri török csapatok egyik középvezetőjével, minek következtében a kétségkívül modortalannak mondható muzulmán levágja a fejét. Fia, Babocsai László (Benkő Péter, az alkotói lelemény atyára és fiúra osztotta szellemesen az atya és a fiú szerepét), szerfelett rosszalván az inzultust, azonmód újbóli párbajra hívja ki a török fejest - esztendő múltára. Az ügymenet egyetlen hibája, hogy Lászlónk a kihívás pillanatában tökéletesen járatlannak mondható a kardforgatás tudományában, s ez nagy bánatot okoz kedves édesanyjának (Tolnay Klári), aki még e vészterhes időkben is túlzásnak érzi, hogy éven belül elveszítse családja összes férfi tagját.

Nos, az események jó része a felkészülés e röpke szakaszában játszódik, s a néző megtudhatja, hogy a nyugat-európai zsoldosok (Inke László tán vallon, Mády Szabó Gábor tán német) még a törököknél is rosszabbak. A várakozásokkal ellentétben a következő párbaj sem oldja meg véglegesen a rabigában senyvedő ország és a szimpatikus főszereplők gondjait. A film elején tapasztalható szolid fejetlenség, ha mondhatjuk így (bár anatómiailag további tisztázásra szorul), fokozódik valamelyest, lévén e második összecsapás következtében Lászlónk nem a fejét veszti el, hanem a szívét, hisz a legyőzött török tisztviselő csendes agóniája közepett, s nyilván a népeink mind nagyobb testvérisége jegyében legyőzőjének adja egy szem leányát, az ilyenkor úgyszólván szokásos pénzösszeg és egy cselédlány kíséretében.

A Fekete István ifjúsági regényétől rendíthetetlen rugalommal elszakadó szerzők meséjén bizonyára különösebb erőfeszítés nélkül lehetne fogást találni, de ma már ez cseppet sem érdekes. Ami megmaradt ugyanis, az egy könnyed és kellemes kosztümös marhaság nagyszerű színészek előadásában - írta a Koppányi aga testamentumáról a helybéli lágyszívű kritikus, mindnyájónk szerencséjére máshol. Milyen rémes is, ha valaki vicceskedni próbál, pedig öklének buzogányával kéne dolgoznia. Szerfelett vitatható állításait ellenőrizhetik a héten. De inkább ne inspiciáljanak, mert olyan borzasztó az e heti műsor, hogy inkább be se kapcsolják a tévét! Én szóltam...

Pénteken (27-én) ebédre még csak lecsúszik valahogy Tito marsall szelleme (Zone Europa; 12.30), de estére már az HBO-ra leszünk kénytelenek fanyalodni. A Hajsza a metróban egy angol horror, amiben megcsodálhatjuk Franka Potentét (22.40-kor). Mármost én azért nem rohannék előfizetni.

Szombaton korán kezdjük, már 13.20-kor - logikusan a Dunán, víz-víz - 'felsége kapitánya, nem néznék utána, 1951-es, és alighanem Gregory Peckory gépészkedik benne (egy vitorláson) mint Horace Hornblower. Az m1 16.40-kor ezredszer is belekezd örök büszkeségébe (Abigél) - annyit mondták már, hogy jó... Hatkor Tanú a Filmmúzeumon, én felteszem a kezemet. Este vissza a Dunára és a magyarokhoz: Bérgyilkos a szomszédom (hogy Bruce Willis és Matthew Perry ökörködésében hol gravíroznak a magyarok, lehetne éppen e heti találós kérdésünk is).

Vasárnap Hitchcock Hátsó ablakáért a Zone Európán (10.15) csak a kezdőknek kell felkelni (de nekik kötelező). Este, aki akarja, az m1-en 19.25-től a Meseautót éli túl vagy az m2-n nyolckor az Ének az esőbent. Állítólag baromi híres magyar krimi 1977-ből a Defekt (kilenckor adja a Filmmúzeum). Ám én - ha már előfizettem az HBO-ra - ugyanekkor nyilván az Alien vs. Predator - A halál a ragadozó ellent választom.

Így legalább hétfő reggel 10.10-kor sima ügy lesz (ugyancsak a Filmmúzeumon) a Fantozzi mindenki ellen. De ez csak a későn kelők öröme, a maszületett népesség már kilenckor ott kukorékol az m1 előtt, a bevezetőben emlegetett köpenyi aga miatt.

Kedden jóra fordul még Mohács is, vagy hazajön a szombaton elkódorgott leguánom. Kell-e mondanom, hogy reggel 10.10-kor a Filmmúzeumon Fantozzi tovább tűr? A tv2-n tizenkettő előtt egy gyengus Ivanhoe Sam Neillel, 1982-ből, de legalább estig nyugtunk lesz. Koltai Róbert második legjobb filmje, a Csocsó nyolc húszkor a Dunán, kilenckor a tv2-n 16 utca - ugye, brucewillisgazdaságos-hét van. Negyed tizenkettőkor Eldorádó az m1-en.

Szerdán a tv2-n déli fél tizenkettőkor Mr. Bean története? Vagy egy púp a hátunkra?

Csütörtökön az Európán 13.00-kor Oberwaldi titok. Mit gondolnak, kihagyom?

Ki én, az egész hetet!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.