csontzene - Goethe és a csodagyerek

  • .
  • 2007. október 11.

Trafik

A tavaly nálunk járt Vagyim Repin után egy újabb Vagyim nevű csodahegedűs, mégpedig Gluzman lép pódiumra, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar kíséretével eljátssza Beethoven Hegedűversenyét (MűPa, október 12-én). Szünet után az ifjú Mendelssohn nagyszerű műve, az Oktett hangzik el.

Bár a harmadik, scherzo tételt maga a komponista hangszerelte át teljes vonószenekarra, az egész mű nagyzenekari előadása vitatható vállalkozás, hiszen éppen a kamarazene és a szimfónia közti finom átmenetet öli ki a darabból. Na de majd meghalljuk.

Mendelssohn valódi csodagyerek volt, pelyhedző állal írta első remekeit (a Szentivánéji álom nyitányát tizenhét évesen), és a zsidó emancipáció egyik élharcosának tekinthető bankárcsaládja révén (ne feledjük, a nagy filozófus, Lessing barátja, Moses Mendelssohn a zeneszerző nagyapja volt) már legkorábban arra törekedett, hogy megtalálja a kapcsolatot kora szellemfejedelmeivel. 1821-ben, azaz tizenkét évesen látogatta meg Mendelssohn először Goethét, hogy aztán 1825-ben visszatérjen, és heteket töltsön a titkos tanácsos házában; 1830-ig összesen ötször kereste fel az agguló Zeuszt. Goethét lenyűgözte a külsőleg is elbűvölő kamasz, egy levelében így emlékszik a tőle kapott zenetörténeti leckékre: "Ugyan ki érthet meg bármilyen jelenséget, ha az nincsen alaposan beágyazva a saját fejlődésének menetébe egészen napjainkig? A legtöbbet az jelentette számomra, hogy Felix készségesen bemutatta ezt a haladást: Bach korával kezdte, majd Haydnt, Mozartot és Gluckot keltette életre, elmagyarázta az újabb korok nagy mestereinek technikáját, és végül saját kompozícióival zárta a sort." Kétségtelen, hogy Goethe és Mendelssohn a 35. Gozzi-féle drámai helyzetben leledzett ekkor, melynek neve "egymásra találás". A öregfiú sírt, amikor Felix bejelentette, hogy el kell utaznia - tényleg megkapó jelenet lehetett. És aligha teljesen kalandos feltételezés, hogy a Faust második részében fellépő Euphorion, a Faust és Heléna házasságából született csodagyerek alakját (a közismerten alapmodellként szolgáló Byron mellett) talán a kamasz Felix is ihlette. "Mily szilaj! Mily fékeveszett! Nincs remény, hogy abbahagyja" - kiáltanak az aggódó szülők Kálnoky László fordításában, és a vakmerő Euphorion féktelenül egyre magasabbra hág; valódi istenek kedvence. A 30. helyzet, a "nagyratörő becsvágy" egyik alesete volt ez. De törekvéseit siker koronázta, ma Mendelssohn a romantika egyik legrokonszenvesebb komponistájaként él szívünkben, és él mindaddig, amíg atyai barátja, Goethe. Vagyis örökké.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.