csontzene - Karácsonyi ajándék

  • .
  • 2007. december 13.

Trafik

A múltkor a zongoránál vettünk búcsút Schumanntól, aki éppen Bach koráljait tanulmányozta, és akinek Az éden és a péri (és nem préri, miként az időzavaros hallucináció miatt lapunkban megjelent!) című oratóriumát Simon Rattle dirigálta a múlt héten. Most a világ hangversenyéletének egy másik nagy királya, Nikolaus Harnoncourt lép a pódiumra, hogy együttese, a bécsi Concentus Musicus élén elvezényelje J.
S. Bach három kantátáját (MűPa, december 17., 19.30). Soha szebb karácsonyi ajándékot!

"Bach életművében lehetetlen különbséget tenni az alkalmi vagy megbízásból született művek, valamint azok között, amelyek közel álltak a szívéhez. Kantátái ily módon mindenképpen egyenrangúak a legnevezetesebb alkotásaival. Hogy Bach rutinból dolgozott volna, hogy munkáiban ismételte volna önmagát, sohasem tapasztaltam. És akinek - mint nekünk - alkalma nyílik rá, hogy évek hosszú során át egyik kantátát a másik után adja elő vagy rögzítse hanglemezen, az nem győz csodálkozni, hogyan rejtőzhetett egy emberben a zeneszerzői eredetiség és ihlet ilyen lenyűgöző gazdagsága." Harnoncourt bevezető szavai ezek a Bach-kantáták régi lemezfelvételéhez.

De mi, magyarok is megadjuk a módját, hogy a karácsonyt és az általunk ismert (és talán az összes nem ismert, de lehetséges) világ legnagyobb zeneszerzőjét megünnepeljük. A nagyszerű, de meglehetősen a háttérbe húzódó Kamp Salamon vezényli Bach kantátáit (MTA díszterme, december 14., 19.30), köztük az egyik legmesésebbet, melynek címe Nun komm, der Heiden Heiland.

Újabban a zenekarok nem elégszenek meg a játékkal, hanem vizuális gyönyörökkel is kívánják emelni az est fényét; így tesz a Magyar Telekom Zenekar is, mely Keller András vezénylésével Mozart művei mellett Csajkovszkij 5. szimfóniáját húzza "élő homokanimáció" bemutatásával (Zeneakadémia, december 20., 19.30). Hogy ez mi akar lenni, annak megfejtésére még két palack vadászpálinka elfogyasztása után sem vállalkozna a Zenegyűlölő. És ekkor felmerül a nagy, a döntő, a valóban egzisztenciális kérdés: mit igyunk Bach hallgatásakor? Bach ebben is a legnagyobbnak bizonyul, ugyanis zenéjéhez semmiféle alkohol nem passzol, a sör túl híg, a bor túl vastag, a pálinka hülyít, koktélokat meg csak egy texasi benzinkutas keverne a Máté passió mellé - íme Bach, a nagy nevelő. Vele beszélgetni a legszebb ünnep a szellem történetében, minden a jobbik arcát mutatja, az oroszlánok a bárányok szőrit tisztogatják, a kritikusok bevallják, hogy unják Nádas Péter legutolsó regényét. Mi meg visszavisszük az üvegeket.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.