csontzene - Karácsonyi ajándék

  • .
  • 2007. december 13.

Trafik

A múltkor a zongoránál vettünk búcsút Schumanntól, aki éppen Bach koráljait tanulmányozta, és akinek Az éden és a péri (és nem préri, miként az időzavaros hallucináció miatt lapunkban megjelent!) című oratóriumát Simon Rattle dirigálta a múlt héten. Most a világ hangversenyéletének egy másik nagy királya, Nikolaus Harnoncourt lép a pódiumra, hogy együttese, a bécsi Concentus Musicus élén elvezényelje J.
S. Bach három kantátáját (MűPa, december 17., 19.30). Soha szebb karácsonyi ajándékot!

"Bach életművében lehetetlen különbséget tenni az alkalmi vagy megbízásból született művek, valamint azok között, amelyek közel álltak a szívéhez. Kantátái ily módon mindenképpen egyenrangúak a legnevezetesebb alkotásaival. Hogy Bach rutinból dolgozott volna, hogy munkáiban ismételte volna önmagát, sohasem tapasztaltam. És akinek - mint nekünk - alkalma nyílik rá, hogy évek hosszú során át egyik kantátát a másik után adja elő vagy rögzítse hanglemezen, az nem győz csodálkozni, hogyan rejtőzhetett egy emberben a zeneszerzői eredetiség és ihlet ilyen lenyűgöző gazdagsága." Harnoncourt bevezető szavai ezek a Bach-kantáták régi lemezfelvételéhez.

De mi, magyarok is megadjuk a módját, hogy a karácsonyt és az általunk ismert (és talán az összes nem ismert, de lehetséges) világ legnagyobb zeneszerzőjét megünnepeljük. A nagyszerű, de meglehetősen a háttérbe húzódó Kamp Salamon vezényli Bach kantátáit (MTA díszterme, december 14., 19.30), köztük az egyik legmesésebbet, melynek címe Nun komm, der Heiden Heiland.

Újabban a zenekarok nem elégszenek meg a játékkal, hanem vizuális gyönyörökkel is kívánják emelni az est fényét; így tesz a Magyar Telekom Zenekar is, mely Keller András vezénylésével Mozart művei mellett Csajkovszkij 5. szimfóniáját húzza "élő homokanimáció" bemutatásával (Zeneakadémia, december 20., 19.30). Hogy ez mi akar lenni, annak megfejtésére még két palack vadászpálinka elfogyasztása után sem vállalkozna a Zenegyűlölő. És ekkor felmerül a nagy, a döntő, a valóban egzisztenciális kérdés: mit igyunk Bach hallgatásakor? Bach ebben is a legnagyobbnak bizonyul, ugyanis zenéjéhez semmiféle alkohol nem passzol, a sör túl híg, a bor túl vastag, a pálinka hülyít, koktélokat meg csak egy texasi benzinkutas keverne a Máté passió mellé - íme Bach, a nagy nevelő. Vele beszélgetni a legszebb ünnep a szellem történetében, minden a jobbik arcát mutatja, az oroszlánok a bárányok szőrit tisztogatják, a kritikusok bevallják, hogy unják Nádas Péter legutolsó regényét. Mi meg visszavisszük az üvegeket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.