csontzene - Karácsonyi ajándék

  • .
  • 2007. december 13.

Trafik

A múltkor a zongoránál vettünk búcsút Schumanntól, aki éppen Bach koráljait tanulmányozta, és akinek Az éden és a péri (és nem préri, miként az időzavaros hallucináció miatt lapunkban megjelent!) című oratóriumát Simon Rattle dirigálta a múlt héten. Most a világ hangversenyéletének egy másik nagy királya, Nikolaus Harnoncourt lép a pódiumra, hogy együttese, a bécsi Concentus Musicus élén elvezényelje J.
S. Bach három kantátáját (MűPa, december 17., 19.30). Soha szebb karácsonyi ajándékot!

"Bach életművében lehetetlen különbséget tenni az alkalmi vagy megbízásból született művek, valamint azok között, amelyek közel álltak a szívéhez. Kantátái ily módon mindenképpen egyenrangúak a legnevezetesebb alkotásaival. Hogy Bach rutinból dolgozott volna, hogy munkáiban ismételte volna önmagát, sohasem tapasztaltam. És akinek - mint nekünk - alkalma nyílik rá, hogy évek hosszú során át egyik kantátát a másik után adja elő vagy rögzítse hanglemezen, az nem győz csodálkozni, hogyan rejtőzhetett egy emberben a zeneszerzői eredetiség és ihlet ilyen lenyűgöző gazdagsága." Harnoncourt bevezető szavai ezek a Bach-kantáták régi lemezfelvételéhez.

De mi, magyarok is megadjuk a módját, hogy a karácsonyt és az általunk ismert (és talán az összes nem ismert, de lehetséges) világ legnagyobb zeneszerzőjét megünnepeljük. A nagyszerű, de meglehetősen a háttérbe húzódó Kamp Salamon vezényli Bach kantátáit (MTA díszterme, december 14., 19.30), köztük az egyik legmesésebbet, melynek címe Nun komm, der Heiden Heiland.

Újabban a zenekarok nem elégszenek meg a játékkal, hanem vizuális gyönyörökkel is kívánják emelni az est fényét; így tesz a Magyar Telekom Zenekar is, mely Keller András vezénylésével Mozart művei mellett Csajkovszkij 5. szimfóniáját húzza "élő homokanimáció" bemutatásával (Zeneakadémia, december 20., 19.30). Hogy ez mi akar lenni, annak megfejtésére még két palack vadászpálinka elfogyasztása után sem vállalkozna a Zenegyűlölő. És ekkor felmerül a nagy, a döntő, a valóban egzisztenciális kérdés: mit igyunk Bach hallgatásakor? Bach ebben is a legnagyobbnak bizonyul, ugyanis zenéjéhez semmiféle alkohol nem passzol, a sör túl híg, a bor túl vastag, a pálinka hülyít, koktélokat meg csak egy texasi benzinkutas keverne a Máté passió mellé - íme Bach, a nagy nevelő. Vele beszélgetni a legszebb ünnep a szellem történetében, minden a jobbik arcát mutatja, az oroszlánok a bárányok szőrit tisztogatják, a kritikusok bevallják, hogy unják Nádas Péter legutolsó regényét. Mi meg visszavisszük az üvegeket.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.