kulthírek

  • .
  • 2007. december 13.

Trafik

kulthírek
LESSING NOBEL-BESZÉDE Betegsége miatt nem tudott személyesen ott lenni Stockholmban, a Nobel-díj átadásán Doris Lessing. A 88 éves írónő beszédét brit kiadója, Nicholas Pearson olvasta fel. Lessing szerint a jómódú országok fiatalsága elsősorban a tévé és az internet miatt elvesztette érdeklődését az irodalom iránt, ezzel szemben bámulatosnak nevezte a fejlődő országokban tapasztalható könyvéhséget. Külön említést tett Zimbabwéről - vagyis nevelkedése helyéről, az egykori Dél-Rhodesiáról -, ahol a nyomorúságos körülmények között működő iskolák tanárai szinte koldulnak könyvadományokért.

EMLÉKMÛ RAY CHARLESNAK Szülővárosa, Albany emlékművet állított a 2004-ben, 73 éves korában elhunyt énekesnek. Ray Charles forgó bronzszobra a róla elnevezett új bevásárlóközpontban kapott helyet. Georgia On My Mind című örökzöldjét 1979-ben - 19 évvel azután, hogy slágert csinált belőle - Georgia állam hivatalos dalának nyilvánították.

AFRIKA AZ AIDS ELLEN A szenegáli Dakarban mutatták be a nemzetközi nyilvánosságnak az ENSZ-támogatással készült CD-t, melyen az afrikai zene három tucat kiválósága 18 nyelven énekelve próbálja tudatosítani a kontinens fiatalságában az AIDS/HIV-fertőzés veszélyét. Címe: Nous sommes les Tam-tams (We are the Drums). Szerepel rajta többek közt Youssou NDour, Cesaria Evora, Cheb Mami, Manu Dibango, Salif Keita, Baaba Maal, Angélique Kidjo, Habib Koité, Isma‘l Lo, Mahmoud Ahmed és Koffi Olomidé.

FILMSZEMLE ELÕTT Ismét csak egyetlen fődíjat osztanak ki a január 29-től február 5-ig tartó Filmszemlén. Bár tavaly a rendszerint szerzői filmeknek odaítélt fődíj mellett ösztönző jelleggel létrehozták az úgynevezett zsánerfődíjat is, a Herendi Gábor vezette jelenlegi Szemletanács elállt a kettős fődíj alkalmazásától - igaz, külön kategóriadíjat alapítottak a zsánerfilmek számára. A nyitófilmnek felajánlott, de visszautasított A londoni férfi kihagyja a fesztivált, hazai premierje közvetlenül a szemle előtt, január 28-án lesz az Urániában. A Szemletanács vezetője, Herendi Gábor a múlt héten álláspontját megváltoztatva meghívta volna ugyan nyitófilmnek Tarr Béla művét, de a TT Filmműhely közleménye szerint "ajánlata már késve érkezett".

TURNER-DÍJ: WALLINGER Mark Wallinger nyerte az idei Turner-díjat: az 1959-ben született angol művész a londoni parlament előtti tér szinte elválaszthatatlan tartozékának számító, Brian Haw-féle tüntetőtáblák élethű replikáit készítette el, s a zsűri szerint ezzel egy bátor politikai állásfoglalást ötvözött a művészet ama képességével, hogy alapvető emberi igazságoknak adjon hangot. (Wallinger munkája kísértetiesen emlékeztet arra, ahogy tavalyi, műcsarnokbeli retrospektív kiállításán El-Hassan Róza mutatta be Sík Toma pacifista propagandaművész plakátjait.) Az 50 év alatti művészek elismerését szolgáló Turner-díj nyertese a presztízs mellett 25 ezer fonttal gazdagodott, a rövid listára jutott másik három alkotó, Zarina Bhimji, Nathan Coley és Mike Nelson 5-5 ezret kapott. Pályaműveik október közepe óta a liverpooli Tate kiállítótermeiben láthatók. A január 13-ig nyitva tartó tárlaton megtekinthető Wallinger Sleeper című videomunkája is: ebben tíz éjszakán át medveruhában bolyong a berlini Neue Nationalgalerie-ben (Sleepernek az alvóügynököt nevezik, s egyéb kulturális utalások mellett a művész a város jelképállatának bőrében való elrejtőzés, illetve a feltűnő megjelenés kettősségével játszik el). A Turner-díj 1984-2006 közötti történetét összefoglaló kiállítás - Anish Kapoor, Damien Hirst, Gilbert & George, Grayson Perry és az elmúlt két évtized brit képzőművészete többi jelentős alakjának műveivel - január 6-ig tekinthető meg a londoni Tate-ben.

ELHUNYT STOCKHAUSEN 79 éves korában elhunyt Karlheinz Stockhausen, az utóbbi évtizedek egyik legfontosabb német zeneszerzője. Szüleit a háborúban elveszítette. Mivel elméleti hiányosságai miatt nem vették fel a zeneművészeti főiskolára, németet, filozófiát és zenetudományt hallgatott a kölni egyetemen, melynek elvégzése után Herbert Eimert révén bejutott a korszak új zenéjének kifejlődésében alapvető szerepet betöltő darmstadti műhelybe. 1952-ben Párizsban Olivier Messiaen és Darius Milhaud tanítványa volt. Korai kompozíciói a szerializmus jegyében készültek (mint például a Kreuzspiel vagy a Kontrapunkte). 1954-ben találkozott John Cage-dzsel, s ő is kísérletezni kezdett a véletlenszerűségnek teret engedő aleatorikus technikával (e periódusból való a Gruppen vagy a Gesang der Jünglinge). Úttörőként alkalmazta a korszerű elektronikus technikát, hangszerként - s nem csupán a hangfelvétel helyszíneként - használván a stúdiót (a fotó 1964-ben készült, ekkoriban olyan darabokat készített, mint a Mixtur vagy a Mikrophonie I-III). 1971-ben a zeneszerzés professzora lett a főiskolán, ahová annak idején nem vették fel. 1977-től kezdve három évtizeden át írta hét operából álló, Licht című ciklusát: az összesen 29 órányi mű előadása óriási apparátust igényel (egyik darabja, a Helikopter-Streichquartett például úgy szólal meg, hogy a vonósnégyes tagjai a koncertterem fölött lebegő négy helikopterben játszanak, s ezekből sugározzák a hangot és a képet az épületbe). Stockhausen hatása túlmutat a kortárs zene körén, többek között Miles Davis, Frank Zappa és Björk hivatkozott rá, a Beatles pedig az ő arcképét is felhasználta a Sgt. Peppers album borítójának montázsán. 2001-ben meglehetős vihart kavart maga körül, amikor a szeptember 11-i merényleteket "műalkotásként" aposztrofálta.

ESSL-DÍJ: ALBERT ÁDÁM Közép- és Délkelet-Európa fiatal művészeinek elismerését szolgálja a kétévenként kiosztott Essl-díj, amelynek nyerteseit országonként választja ki tíz-tíz jelölt közül a nemzetközi zsűri (hazánkat idén Sturcz János művészettörténész képviselte a testületben). Csehországból Tomas Dzadon, Szlovákiából Andrea Kalinová, Szlovéniából Velibor Barisic, Horvátországból Tonka Malekovic, Magyarországról pedig álutcatábláival Albert Ádám nyerte el a 4000 euróval járó első díjat, mögötte a 3000 euróval dotált második díjat festményeivel Horváth Ádám érdemelte ki (képünkön Privacy felirattal a köztér és a privát szféra ütközésének problematikájára reflektáló munkája). Rajtuk kívül Sipos Esztert és Kiss Miklóst is meghívták a győztesek műveinek kiállítására, mely február 10-ig látható a Béccsel egybeépült Klosterneuburgban lévő Essl Museumban.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.