tévésmaci - Azóta is süntelen

  • .
  • 2007. december 13.

Trafik

Hát, előkerültek régi barátaink váratlanul. De semmi ok az örömre.
A kazuár és a szervál nagyon rosszul néz ki, és nem is értem, mit beszélnek. Miért kell minden este cefetül lerészegedni - valami ilyesmit morog a szervál -, nincs az a sün a világon. Mit tudsz te? - a kazuár, hogy jobbik (inkább a másik) fele lehasadjon végre a szekírozásáról, valami filmet kezd mesélni. Talán Frízföldön járunk, talán a XVIII. században, folyton esik az eső, minden kockán; az emberek kinn vannak a gáton, erősítik, és lesik, hogy mikor indítja el az eső a kiszámíthatóan végzetes áradást. Olyan az egész, mint valami Theodor Storm-adaptáció, nem nagyon van mit enni, viszont van benne egy kisfiú, aki megállás nélkül zokog. A felnőttek nem tudnak vele mit kezdeni, különben is, fél szemük még álmukban is a gáton, néha vigasztalni próbálják, néha elverik. Bolyong a kötésig érő sárban azon a néhány utcán, ami van, és bőg. Így kezdődik a film, és így is végződik, közben néhány embert elvisz a folyó, azok meg nem született gyerekekkel találkoznak. Ilyen filmet persze ezen a héten sem ad a tévé, lesznek azonban vígjátékok.

Pénteken (14-én) a Filmmúzeum lenyomja A félszemű Jacket (1961). Ajánlottuk is már, akkor sem teljes szívvel, de nem baj, ha néha szóba jön, mint afféle érdekesség, végre is Marlon Brando rendezte; persze nyugodtan ki is hagyhatta volna. Ugyanitt este nyolckor Az egymillió fontos bankjegy egy 1953-as, Londonban játszódó vígjáték Gregory Peckoryval, szo-szo.

Szombaton volt nekem egy vombatom, már nincs. Semmim. Szerbekkel indítjuk a napot, Goran Paskaljevic 1976-os filmje leginkább a címéért éri meg, 9.55-kor az Európán A strand téli őre olyan "csehes" izé amúgy; finoman szólva is meghaladta az idő némileg. Este negyed kilenckor az m1-en, gondolom, ezredszer, elkezdődik A hiúság vásárának hatrészes angol adaptációja, megjárja, de inkább olvassák el. Éjfél után tíz perccel szerbekkel zárjuk a napot vagy indítjuk a következőt, a Macskajaj (dettó Europa csatorna) egy állítólag népszerű Kusturica-viccelődés népviseletben - én nem bírom.

Vasárnap ebédre maradék sólet az MGM-en: 12.30-kor Hegedűs a háztetőn. Éjjel ugyanitt Amit tudni akarsz a szexről... (23.05). Én ugyan semmit, sőt hallani se, de vészesen közeleg Woody Allen budapesti koncertje, úgyhogy jobb, ha felkészülünk a sok kacagásra (felteszem, a klarinétjátéka lesz a legviccesebb).

Hétfő az én napom, árvák vére óbégat az égre: Kabala 1981-ből az m2-n, Nyakó Julival.

Kedden én már soha többet nem nézek tévét. Rossz kedd mind, Mary Poppins csak ezt a "mindet" felejtette el mondani. Tudja valaki, hogy mikor ér véget már végre az E.R.?

Szerdán két viszonylag hangulatos marhaság. Az HBO-n délután (negyed hatkor) Idétlen időkig, állataim régi barátjával, Punxsutawney Phillel. És aztán holnap ugyanekkor és holnapután ugyanekkor és azután ugyanekkor - áh, dehogy. A film+-on 21.30-kor Álmatlanság. Al Pacino meglehetősen ibuszos tájban (Alaszka vagy Malacka) nem bír aludni. Én vagyok Al Pacino, csak itt minden olyan ronda. Azt hiszik, nincsen Malacka nevű hely? Akkor forduljanak Pozsonynál északnak a sztrádán. Velem, hisz tudják jól, kik mennek északnak. Mellesleg Alaszka is északnak van, ez olyan nordikus izé, név lehet.

Csütörtökön megint az MGM-en 22.30-kor az 1975-ös amerikai Rollerball. Valami negatív utópia egy olyan görkorcsolyás csapatsportról, amiben konkrétan meggyilkolják egymást a versenyzők, például James Caan. Smaci akkor már nagyfiú volt, veszettül nézte volna, mert a Népsport utolsó oldalán olvasott egy félkolumnás szörnyülködést, hogy a mocskos imperialisták milyen mocsokságokkal etetik szerencsétlen polgáraikat. Meg hogy fujj. De Smaci már akkor is nagyon hülye volt. Maguk is azok lesznek a sok tévézéstől. Úh csak csínján!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.