csontzene - Megint végszavak

  • .
  • 2007. április 5.

Trafik

A posztmodern korszak egyik legsikeresebb és legbefolyásosabb filozófusa, Paul Feyerabend (eszméiről és életéről bővebben a 30-31. oldalon) élete végén, 1994-ben írt önéletrajzának már a címe is beszédes: Zeitverschwendung, azaz "Időpocsékolás".

A posztmodern korszak egyik legsikeresebb és legbefolyásosabb filozófusa, Paul Feyerabend (eszméiről és életéről bővebben a 30-31. oldalon) élete végén, 1994-ben írt önéletrajzának már a címe is beszédes: Zeitverschwendung, azaz "Időpocsékolás". Életére viszszatekintve felfoghatatlannak tartja, hogy előadásokat tartott, könyveket és cikkeket írt, egy időben két egyetemen is tanított, Zürichben és a Kaliforniában lévő Berkeley-n, és öt helyen volt professzor, többek között a Yale-en. Mindez időpocsékolás volt, állítja. Olyan obskúrus filozófiai fogalmakkal dolgozott, mint a "valóság, a realitás vagy az objektivitás", ahelyett, hogy a tenger bámulásával, minestrone- és spagettievéssel, olvasással, színházlátogatással és zenehallgatással töltötte volna idejét, imádott olasz felesége, Grazia társaságában. Így az eszes Paul. Halála előtt írt mondataihoz nem szükséges kommentár: "Talán ezek az utolsó napjaim. Örülünk minden egyesnek. Legutóbbi agyvérzésem bénulást okozott. Szeretném, ha távozásom után nem cikkek és végső filozófiai magyarázatok maradnának utánam, hanem szeretet. Remélem, elmúlásom békés lesz, talán kómába esem, és haláltusám nem hagy hátra rossz emlékeket. Történjék bármi is, kis családunk örök életre képes - Grazia, én és a szerelmünk. Igen, ezt kívánom magamnak, hogy ne a szellemem éljen tovább, hanem csakis a szeretet."

Akit pedig e Szókratész ajkára méltó szavak sem győznek meg, az menjen el 6-án a Művészetek Palotájába, és hallgassa meg a Kanténál is erősebb istenbizonyítékot, vagyis Bachtól a Máté-passiót, melyet a Nemzeti Filharmonikusok élén Schiff András ad elő.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.