csontzene - Megint végszavak

  • .
  • 2007. április 5.

Trafik

A posztmodern korszak egyik legsikeresebb és legbefolyásosabb filozófusa, Paul Feyerabend (eszméiről és életéről bővebben a 30-31. oldalon) élete végén, 1994-ben írt önéletrajzának már a címe is beszédes: Zeitverschwendung, azaz "Időpocsékolás".

A posztmodern korszak egyik legsikeresebb és legbefolyásosabb filozófusa, Paul Feyerabend (eszméiről és életéről bővebben a 30-31. oldalon) élete végén, 1994-ben írt önéletrajzának már a címe is beszédes: Zeitverschwendung, azaz "Időpocsékolás". Életére viszszatekintve felfoghatatlannak tartja, hogy előadásokat tartott, könyveket és cikkeket írt, egy időben két egyetemen is tanított, Zürichben és a Kaliforniában lévő Berkeley-n, és öt helyen volt professzor, többek között a Yale-en. Mindez időpocsékolás volt, állítja. Olyan obskúrus filozófiai fogalmakkal dolgozott, mint a "valóság, a realitás vagy az objektivitás", ahelyett, hogy a tenger bámulásával, minestrone- és spagettievéssel, olvasással, színházlátogatással és zenehallgatással töltötte volna idejét, imádott olasz felesége, Grazia társaságában. Így az eszes Paul. Halála előtt írt mondataihoz nem szükséges kommentár: "Talán ezek az utolsó napjaim. Örülünk minden egyesnek. Legutóbbi agyvérzésem bénulást okozott. Szeretném, ha távozásom után nem cikkek és végső filozófiai magyarázatok maradnának utánam, hanem szeretet. Remélem, elmúlásom békés lesz, talán kómába esem, és haláltusám nem hagy hátra rossz emlékeket. Történjék bármi is, kis családunk örök életre képes - Grazia, én és a szerelmünk. Igen, ezt kívánom magamnak, hogy ne a szellemem éljen tovább, hanem csakis a szeretet."

Akit pedig e Szókratész ajkára méltó szavak sem győznek meg, az menjen el 6-án a Művészetek Palotájába, és hallgassa meg a Kanténál is erősebb istenbizonyítékot, vagyis Bachtól a Máté-passiót, melyet a Nemzeti Filharmonikusok élén Schiff András ad elő.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.