csontzene - Nem szarvas! Kodály

  • .
  • 2007. március 1.

Trafik

A Zenegyűlölő emlékezetében még élénken él a kép, melynek főszereplője Lukin László. A tévés Zenélő órák című, úgynevezett ismeretterjesztő műsor egyik vezetője, a "kokiosztogatóként" is elhíresült énektanár a Fazekasban drámai hangon jelentette be az osztálynak, hogy meghalt Kodály Zoltán.

A Zenegyűlölő emlékezetében még élénken él a kép, melynek főszereplője Lukin László. A tévés Zenélő órák című, úgynevezett ismeretterjesztő műsor egyik vezetője, a "kokiosztogatóként" is elhíresült énektanár a Fazekasban drámai hangon jelentette be az osztálynak, hogy meghalt Kodály Zoltán. Ez nagyjából 10 óra tájban lehetett, március 6-án. Világos, hogy a Bartókra felesküdött kis Csontban ez semmilyen visszhangot nem keltett, számára Kodály a Háry kissé infantilis zeneszerzője volt ("ábécédé, rajtam kezdé", visította korábban tucatnyi estéken át az operai gyerekkórusban) meg a biciniumoké, melyekkel szolfézsórákon gyötörték az akkor még zenésznek készülő gyerkőcöt. Persze Bartókkal összemérni őt kamaszos igazságtalanság - Illyés agyonidézett mondata ("példamutató nagy ikerpár") ugyan szerfölött túlzó, de Kodály művészetének is megvan a maga erős igazsága. A különbség egy lehetséges indoklását egy filozófus, Lukács György hangján fogjuk most meghallgatni. Az öregfiú nem sokkal halála előtt egészen 1910-es hevülettel és radikalizmussal beszélt erről: "Bartók lényege nem az, hogy magyar paraszt vagy román paraszt vagy nem tudom, micsoda, hanem hogy paraszt. Az a szarvas, aki nem akar visszamenni az emberek közé. Itt szerintem óriási különbség van Bartók és Kodály között, és én nem vagyok hajlandó közös nevezőre hozni őket. Kodály parasztjai olyan parasztok, akik szépen táncolnak és képviselnek mindenféle ősrégi és tradicionális muzikalitást, anélkül, hogy egy szavuk is volna a régi Magyarország ellen. (É) Bartók és Kodály között ugyanolyan mélyreható a különbség, mint Ady és Babits között." Vagy mint Illyés és József Attila között - tehetnénk hozzá a rend kedvéért. Vagy azért, hogy szándékosan még jobban félrevigyük az egyébként is vitatható hasonlatot.

Mindenesetre Kodály halálának évfordulója alkalmából (március 3-án, szombaton, MűPa, 19.30) Fischer Ádám ragad pálcát, hogy a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara élén a magyar kismester fő műveiből (Missa brevis, Psalmus Hungaricus, Öregek, Jézus és a kufárok) adjanak elő. (Interjúnkat lásd az 50-51. oldalon.) Ott leszünk mi is, nem szarvasok. És utána talán iszunk is valamit, noha kétségkívül nem tiszta forrásból.

Lukács jól mondja persze, hogy Kodály nem az emberi világot felmondó szarvas, de Bartók sem az. Az ilyesfajta radikális - ezúttal zoológiai - szembeállítás ("Kafka vagy Thomas Mann", "Elbeszélés vagy leírás") Az ész trónfosztása szerzőjének mindig is kedvelt módszere volt. Innen már csak Kálnoky László egyik kései verssorával üzenhetünk neki, mely szerint az egri helyi lapban ekként igazították helyre egy bugyuta báli tudósító tévedését Vitéz Z. Aladárné jelmezéről: "Nem liba! Ízléses postagalamb."

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.