csontzene - Olasz-német sasmadár

  • .
  • 2008. február 28.

Trafik

"Egyike ama zongorázó sasmadaraknak a Liszt-tradíciókból, borzasztó és éterikus és frenetikus, mikor kell, jelenleg elveszve a világ számára egy fehér-fekete billentyűsor előtt, mint egy szédítő dominójátékban, ami végleg elbűvölte. A zenei kéj, mint egy impalpábilis métely, átterjed a hallgatóság minden érzékére."

"Egyike ama zongorázó sasmadaraknak a Liszt-tradíciókból, borzasztó és éterikus és frenetikus, mikor kell, jelenleg elveszve a világ számára egy fehér-fekete billentyűsor előtt, mint egy szédítő dominójátékban, ami végleg elbűvölte. A zenei kéj, mint egy impalpábilis métely, átterjed a hallgatóság minden érzékére." Ismét új barátunktól, Szomory Dezsőtől idézünk (ceterum censeo: mindenki olvassa el Térey János róla szóló esszéjét a Holmi januári számában!), és a Zenegyűlölő, aki olykor erős Irodalomgyűlölő is, bevallja, hogy fogalma sincs arról, mi fán terem az "impalpábilis", noha a mételyig már többször is eljutott. Mindamellett Szomory leírása erősen illik Ferruccio Busonira, akinek két műve (Toccata, Carmen-szonatina) is terítéken lesz azon a koncerten, melyet az orosz Kirill Gerstein ad (Zeneakadémia, február 29.). Busoni valamelyest kétségkívül a Liszt-hagyomány továbbvivője volt, ráadásul abban a ritka szerencsés helyzetben leledzett, hogy mintegy az anyukája hasából figyelhette meg elődjét: a nagy magyar klavírhuszár ugyanis ott volt azon a Rómában rendezett koncerten, melyen a leendő Ferruccio édesanyja, Anna Weiss-Busoni zongorázott illusztris hallgatóság előtt. Busoni később emlékirataiban legalábbis így írja le az eseményt, hozzátéve, hogy már nagyon a felszínre kívánkozott, hiszen éppen nyolc nappal a római hangverseny után jött a világra.

Unikális személyiség, jelentős újító, extravagáns pedagógus és zenei szakíró, Bartók egyik első felfedezője, de mára kissé elfeledett zeneszerző. Öntörvényű volt, ám feltehetően nem írta volna alá Szomory megszállottan narcisztikus sorait a művészek hivatásáról: "Minden este úgy feküdjön le, olyan mámorosan, mint egy részeg félisten. S úgy ébredjen minden reggel s nézze magát a tükörben, hogy őt csak csodálni lehet. Egyáltalán, bámuljon el a munkától, a kéjtől, a luxustól és a művészettől. Semmi mást, csak ezt."

1866-ban született Empoliban, gyermekkorát Triesztben töltötte, aztán német területen lett híres, nyolcévesen már Bécsben ad hangversenyt, ahol régi barátunk, Eduard Hanslick dicséri tehetségét. Később - talán apjától örökölt nyugtalan vándorszelleme miatt? - beutazza a fél világot, Amerikában is hangversenyezik, de legfőként Berlinben él és dolgozik, itt hal meg 1924-ben. És noha a Zenegyűlölő az elkövetkező napokban a német főváros vendége lesz, azt már nem ígéri, hogy felkeresi a művész sírját, aki egyébként bohém, klarinétozó és szerfölött nagyralátó apjától a Ferruccio mellé még a Dante, Michelangelo és Benvenuto keresztneveket is kapta, inkább keresztként, mint áldásnak.

A jövő hét egyébként inkább érdekes, mint jelentős hangversenyeket ígér; a kuriózumokra kíváncsi Busoni például feltehetően megnézte volna azt a koncertet, amelyen Gajane Dzsagatszpanjan és Döller Ákos négykezesezik, és ahol többek közt meghallgathatjuk Szajat-Nova Andreaszjan: Zsenge kismadárként című művét (Benczúr-ház, március 1.). Hogy ez mennyire lesz "impalpábilis métely", azt nemigen lehet megjósolni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.