csontzene - Olasz-német sasmadár

  • .
  • 2008. február 28.

Trafik

"Egyike ama zongorázó sasmadaraknak a Liszt-tradíciókból, borzasztó és éterikus és frenetikus, mikor kell, jelenleg elveszve a világ számára egy fehér-fekete billentyűsor előtt, mint egy szédítő dominójátékban, ami végleg elbűvölte. A zenei kéj, mint egy impalpábilis métely, átterjed a hallgatóság minden érzékére."

"Egyike ama zongorázó sasmadaraknak a Liszt-tradíciókból, borzasztó és éterikus és frenetikus, mikor kell, jelenleg elveszve a világ számára egy fehér-fekete billentyűsor előtt, mint egy szédítő dominójátékban, ami végleg elbűvölte. A zenei kéj, mint egy impalpábilis métely, átterjed a hallgatóság minden érzékére." Ismét új barátunktól, Szomory Dezsőtől idézünk (ceterum censeo: mindenki olvassa el Térey János róla szóló esszéjét a Holmi januári számában!), és a Zenegyűlölő, aki olykor erős Irodalomgyűlölő is, bevallja, hogy fogalma sincs arról, mi fán terem az "impalpábilis", noha a mételyig már többször is eljutott. Mindamellett Szomory leírása erősen illik Ferruccio Busonira, akinek két műve (Toccata, Carmen-szonatina) is terítéken lesz azon a koncerten, melyet az orosz Kirill Gerstein ad (Zeneakadémia, február 29.). Busoni valamelyest kétségkívül a Liszt-hagyomány továbbvivője volt, ráadásul abban a ritka szerencsés helyzetben leledzett, hogy mintegy az anyukája hasából figyelhette meg elődjét: a nagy magyar klavírhuszár ugyanis ott volt azon a Rómában rendezett koncerten, melyen a leendő Ferruccio édesanyja, Anna Weiss-Busoni zongorázott illusztris hallgatóság előtt. Busoni később emlékirataiban legalábbis így írja le az eseményt, hozzátéve, hogy már nagyon a felszínre kívánkozott, hiszen éppen nyolc nappal a római hangverseny után jött a világra.

Unikális személyiség, jelentős újító, extravagáns pedagógus és zenei szakíró, Bartók egyik első felfedezője, de mára kissé elfeledett zeneszerző. Öntörvényű volt, ám feltehetően nem írta volna alá Szomory megszállottan narcisztikus sorait a művészek hivatásáról: "Minden este úgy feküdjön le, olyan mámorosan, mint egy részeg félisten. S úgy ébredjen minden reggel s nézze magát a tükörben, hogy őt csak csodálni lehet. Egyáltalán, bámuljon el a munkától, a kéjtől, a luxustól és a művészettől. Semmi mást, csak ezt."

1866-ban született Empoliban, gyermekkorát Triesztben töltötte, aztán német területen lett híres, nyolcévesen már Bécsben ad hangversenyt, ahol régi barátunk, Eduard Hanslick dicséri tehetségét. Később - talán apjától örökölt nyugtalan vándorszelleme miatt? - beutazza a fél világot, Amerikában is hangversenyezik, de legfőként Berlinben él és dolgozik, itt hal meg 1924-ben. És noha a Zenegyűlölő az elkövetkező napokban a német főváros vendége lesz, azt már nem ígéri, hogy felkeresi a művész sírját, aki egyébként bohém, klarinétozó és szerfölött nagyralátó apjától a Ferruccio mellé még a Dante, Michelangelo és Benvenuto keresztneveket is kapta, inkább keresztként, mint áldásnak.

A jövő hét egyébként inkább érdekes, mint jelentős hangversenyeket ígér; a kuriózumokra kíváncsi Busoni például feltehetően megnézte volna azt a koncertet, amelyen Gajane Dzsagatszpanjan és Döller Ákos négykezesezik, és ahol többek közt meghallgathatjuk Szajat-Nova Andreaszjan: Zsenge kismadárként című művét (Benczúr-ház, március 1.). Hogy ez mennyire lesz "impalpábilis métely", azt nemigen lehet megjósolni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.