csontzene - Végszavak - II. rész

  • .
  • 2007. február 1.

Trafik

"Tizennyolc viszkit ittam egy menetben, asszem ez rekord..." Ha a múltkor egy antialkoholista zárszavait idéztük, folytassuk most egy telivérbeli kocsmacsődör állítólagos utolsó mondatával.

"Tizennyolc viszkit ittam egy menetben, asszem ez rekord..." Ha a múltkor egy antialkoholista zárszavait idéztük, folytassuk most egy telivérbeli kocsmacsődör állítólagos utolsó mondatával. (Mert ne feledjük, a valódi utolsó mondatot mindig hallhatatlanul mondja el az aktuális delikvens.) A nagy walesi költő, Dylan Thomas (1914-1953) Stravinsky szerint a legnagyobb élő író volt 1952-ben, ezért is íratott volna vele operalibrettót a maga számára. Amiből persze csak a munkamegbeszélések ívét szinte megszólalásig hűen rögzítő éttermi számlák lettek - Igor egyébként mindig rendesen fizetett. És később így kiáltott fel: "Hol voltak az angyalok, akár a Broadway-félék, és mire vannak a világ mindazon megbízásai, ösztöndíjai, alapítványai, melyekhez a Dylan Thomasok soha nem férhetnek hozzá?!" De nem felejtette el "a kidudorodó fenekű és pocakú, vörös arcán az erős alkoholkonzumálás nyomait viselő" reménybeli munkatársát: 1954-ben gyönyörű gyászzenét írt emlékére.

Ez nem hangzik el a mostani csonthéten, és ráadásul elmarad a Szokolov mellett leginkább várt Piotr Anderszewski fellépése, helyette (Zeneakadémia, február 2-án, 19.30-kor) Nelson Goerner ül a zongora elé Janácek- (képünkön), Schumann-, Chopin-, Liszt-műsorral. Csak a morva mestert nem ismerjük eléggé közülük, pedig minden rokonszenvét elnyerhetné minden zenegyűlölőnek, hiszen - legalábbis a kujon Kundera kaján interpretációja szerint - szerelme ágyékán lehelte ki nemes lelkét. Zongoraszonátája az "Utca, 1905. október 1." melléknévre hallgat, ugyanis egy bajonettszúrással ekkor öltek meg egy diákot az új cseh egyetem előtti békés tüntetésen. Halál mindenütt.

"Ajvé, basszusklarinét, ne ezt a hangot, barátim" - mondta szegény piás Beethoven a Kilencedik szimfónia zárótételének elején - bevalljuk, fordításunk nem szó szerinti, noha a következő részben majd Ludwig zárszavait betű szerint idézzük, ezt megígérhetjük. Aki aktív kijózanodásra vágyik, velünk tart csütörtökön, február 8-án, amikor a Zeneakadémián 19.30-kor a magyar zene nagyjai, Keller András, Klenyán Csaba, Perényi Miklós és Várjon Dénes kamaráznak, mégpedig Bartókkal és Dvorákkal. Na, ezek se ittak a cseh- magyar barátságra. Nem is ismerték egymást, erre nem is adódott lehetőségük, mert. Igen, halál, halál mindenütt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.