csontzene - Végszavak - III. rész

  • .
  • 2007. február 8.

Trafik

"Zu spät" - nyögte állítólag kétségbeesetten Beethoven, amikor megérkezett hozzá díszládában a mainzi Schott zeneműkiadó küldeménye: egytucatnyi palack nagyszerű rajnai bor.

"Zu spät" - nyögte állítólag kétségbeesetten Beethoven, amikor megérkezett hozzá díszládában a mainzi Schott zeneműkiadó küldeménye: egytucatnyi palack nagyszerű rajnai bor. (Hogy aztán mi lett a butéliák sorsa, arról nem találtunk feljegyzést. Csak nem Anton Schindler, a mester izgő-mozgó famulusa tette rájuk a kezét, azokat a mancsait, melyekkel később számos értékes bejegyzést tett olvashatatlanná az ágyúsüket Beethoven "beszélgetőfüzeteiben"?) Megértjük szomorú kézlegyintését, hiszen ivott a mester a Vademberhez címzett bejzliben derekasan, és sokan beszélték már életében, hogy bizonyos műveit feltehetően illuminált állapotban írta; többnyire olyanok hangoztatták ezt, akik sügérjózanul sem lettek volna képesek megírni teszem azt, az op. 110-es Asz-dúr szonáta bevezető ütemeit. Mindenesetre Alfred Brendel ezt is eljátssza 9-én a Zeneakadémián, 19.30-kor. És a másik három legnagyobb bécsit rendeli hozzá, Haydnt, Mozartot és Schubertet. Utóbbiról - megint csak állítólag, hiszen Schindler jegyezte fel - Ludwigunk a dalait tanulmányozva, azt mondta volna, hogy "ebben a Schubertben isteni szikra lakik". Lehet, ám tény, hogy nem sokat tett ennek előcsiholására: Schubertet majd az utókor fedezi föl. De ne feddjük meg Beethovent; volt neki éppen elég gondja utolsó éveiben, a haldokláson és dugóhúzáson kívül többek közt az, hogy a Kaszás Fizetőpincér felbukkanása előtt megírjon még pár művet (öt utolsó vonósnégyes, Diabelli-variációk, Missa Solemnis, 9. szimfónia - csupa apróság).

És az apróságoké a hét nagy része: 10-én (Zeneakadémia, 11 óra) Ránki Dezső és felesége, Klukon Edit, valamint szintén zongorista fiuk, Ránki Fülöp mutatja be hangszerüket, míg 11-én a Nemzeti Filharmonikusok ütőhangszeresei beszélnek és játszanak a kisdedeknek (MTA Díszterme, 11 és 15 órakor). Beethovennek nem volt gyermeke, de kései éveiben felfokozott figyelemmel fordult árván maradt unokaöccséhez, Karlhoz (képünkön); a fiú anyjával folytatott pereskedése a gyámságról nem öregbíti Lajosunk emberi hírnevét. Maga az unokaöcs némileg feszélyezve érezhette magát nagybátyja rajongó szeretetétől; ennek folyományaként mellbe lőtte magát, ám az ő végszavait nem örökítették meg. Annál kevésbé, mivel sebéből felépült, és aztán hátat fordítva a rá erőltetett zongoragyakorlásnak, huszárnak állt, hogy később - ismét állítólag - alakulata egyik legkiválóbb lovasa legyen. 1858-ban halt meg Bécsben. Öt gyermeke született.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.