csontzene - Végszavak - III. rész

  • .
  • 2007. február 8.

Trafik

"Zu spät" - nyögte állítólag kétségbeesetten Beethoven, amikor megérkezett hozzá díszládában a mainzi Schott zeneműkiadó küldeménye: egytucatnyi palack nagyszerű rajnai bor.

"Zu spät" - nyögte állítólag kétségbeesetten Beethoven, amikor megérkezett hozzá díszládában a mainzi Schott zeneműkiadó küldeménye: egytucatnyi palack nagyszerű rajnai bor. (Hogy aztán mi lett a butéliák sorsa, arról nem találtunk feljegyzést. Csak nem Anton Schindler, a mester izgő-mozgó famulusa tette rájuk a kezét, azokat a mancsait, melyekkel később számos értékes bejegyzést tett olvashatatlanná az ágyúsüket Beethoven "beszélgetőfüzeteiben"?) Megértjük szomorú kézlegyintését, hiszen ivott a mester a Vademberhez címzett bejzliben derekasan, és sokan beszélték már életében, hogy bizonyos műveit feltehetően illuminált állapotban írta; többnyire olyanok hangoztatták ezt, akik sügérjózanul sem lettek volna képesek megírni teszem azt, az op. 110-es Asz-dúr szonáta bevezető ütemeit. Mindenesetre Alfred Brendel ezt is eljátssza 9-én a Zeneakadémián, 19.30-kor. És a másik három legnagyobb bécsit rendeli hozzá, Haydnt, Mozartot és Schubertet. Utóbbiról - megint csak állítólag, hiszen Schindler jegyezte fel - Ludwigunk a dalait tanulmányozva, azt mondta volna, hogy "ebben a Schubertben isteni szikra lakik". Lehet, ám tény, hogy nem sokat tett ennek előcsiholására: Schubertet majd az utókor fedezi föl. De ne feddjük meg Beethovent; volt neki éppen elég gondja utolsó éveiben, a haldokláson és dugóhúzáson kívül többek közt az, hogy a Kaszás Fizetőpincér felbukkanása előtt megírjon még pár művet (öt utolsó vonósnégyes, Diabelli-variációk, Missa Solemnis, 9. szimfónia - csupa apróság).

És az apróságoké a hét nagy része: 10-én (Zeneakadémia, 11 óra) Ránki Dezső és felesége, Klukon Edit, valamint szintén zongorista fiuk, Ránki Fülöp mutatja be hangszerüket, míg 11-én a Nemzeti Filharmonikusok ütőhangszeresei beszélnek és játszanak a kisdedeknek (MTA Díszterme, 11 és 15 órakor). Beethovennek nem volt gyermeke, de kései éveiben felfokozott figyelemmel fordult árván maradt unokaöccséhez, Karlhoz (képünkön); a fiú anyjával folytatott pereskedése a gyámságról nem öregbíti Lajosunk emberi hírnevét. Maga az unokaöcs némileg feszélyezve érezhette magát nagybátyja rajongó szeretetétől; ennek folyományaként mellbe lőtte magát, ám az ő végszavait nem örökítették meg. Annál kevésbé, mivel sebéből felépült, és aztán hátat fordítva a rá erőltetett zongoragyakorlásnak, huszárnak állt, hogy később - ismét állítólag - alakulata egyik legkiválóbb lovasa legyen. 1858-ban halt meg Bécsben. Öt gyermeke született.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.