tévésmaci - Tigris és Paprika

  • .
  • 2007. február 8.

Trafik

"Hőseink előbb kigúvadó szemmel s csorgó nyállal bámulják az irodai tévé 'erotikus' műsorát, majd a széles közönségrétegek bevonását tűzik ki célul. Üzleti célul...

"Hőseink előbb kigúvadó szemmel s csorgó nyállal bámulják az irodai tévé 'erotikus' műsorát, majd a széles közönségrétegek bevonását tűzik ki célul. Üzleti célul... Aki vesz ladát (nem elírás, Tímár más formai lelmények mellett speciális nyelvet is kreált dolgozatához, ami olyan sikeres volt, hogy fordulatai - 'Gusztus húsz', satöbbi - villámgyorsan átmentek a városi folklórba), nézheti a munkásosztály vetkező madonnáit. Ám a leggyúlékonyabb faáru sem nő az égig. Nagy égés lesz a kaland vége.

A sikerhez a kiváló színészi alakítások mellett nagyban hozzájárult a rendező csavaros rögzítési technikája is, mint emlegetett formai lelemény. A forgatás során a szereplők hátrafelé mozogták le a jeleneteket, amit a vágóasztalon újra visszafordítottak, mindezzel elementáris burleszkhatást érve el. Tímár filmje, bár kis kópiaszámban jelent meg, s nem is a legkeresettebb mozikban, mégis igazi nagy durranás lett. Máig kultikus műként tartjuk számon" - jegyzé be kedvenc könyvünkbe a helybéli lágyszívű kritikus, mely felszólamlásával a spanyol viaszkot ugyan a legmesszebbmenőkig nem sikerült feltalálnia, ámbátor valamiféle közérzületre kétségkívül rátapintott. Mondhatnánk ezt úgy is, hogy jó bornak nem kell cégér, ám nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy az Egészséges erotika rendezője, Tímár Péter azért letagadhatatlanul egy cégéres rendező. Lesz nagy kacagás a héten. Mindjárt pénteken (február 9-én), fél hat után öt perccel a ViaSat3-on. Este tíz után öt perccel ugyanitt jön az első Rocky, és bemos egyet az ízlésünknek, de meg se kottyan. Csak üssél, te állat!

Szombaton, ha nem csal a szimatom, almozni kell a leguánom alatt. Szerintem ráér. Az este nagy részét ugyanis bűnüldözőkkel vagyunk kénytelenek tölteni - ennyi erővel akár elő is állíthatnának. Nyolc után tíz perccel az m1-en a 2002-es Vidocq, egy röhej, persze, de szerves része annak az igyekezetnek, hogy a nagy Gerard (a Depardieu) eljátssza az összes létező francia nemzeti legendát (én ott szálltam ki, amikor egy bagettet adott, aki beleszeret egy petánkgolyóba, aki közben az Eiffel-toronnyal jár). Mindennek a műtörténeti előzménye az 1981-es A profi Belmondóval, ha meghallom a zenéjét, már kilel a hideg (tv2; 22.15). Szerencsére épp csak a főcímzene libabőrözésére van idő, mert akkor kezdődik az m1-en a Poodle Springs - Philip Marlowe visszatér (hozzám aligha, mert ha meglátom a kukucskálón James Caan arculatát, hát biztos nem nyitok ajtót, hozzám akkor térjen vissza a Marlowe, ha úgy néz ki, mint Elliot Gould).

Vasárnap filmhegyek este: egy szép nap nehéz éjszakája. Nyolckor mindjárt az m2-n Egy nehéz nap éjszakája. A rendező, Richard Lester elsősorban mint a korszak tréfafelelőse él emlékeinkben, némiképp tévesen, soroljuk csak bátran a free cinema legjavához. Kilenckor egy jó kis izlandi anyag a Dunán: A sirály nevetése. Utána tíz perccel a tv2 egy magyar sikerrel támad: az Üvegtigris című viccparádéval. Maradva a csatornán: Amerikai szépség - ha már a sikereknél tartunk. Persze már tízkor adódik menekülési útvonal az m2-re: a Kávé és cigaretta az Üvegtigrisnél épp csak egy kicsivel intellektuálisabb viccfesztivál. Mi, Whistler anyjának reményteli szerelmesei egy után öt perccel még a ViaSat3-on elcsíphetjük Az impresszionisták című dokumentumfilm-sorozatot, de tegyék a szívükre a kezüket! Ki néz vasárnap éjjel ilyet?

Hétfőn az m1 felmelegít egy húszéves Frears-művet (ez majdnem úgy hangzik, mint a fércmű, pedig: jaj, dehogyis): Hegyezd a füled! Ja, a füled!

Kedden a Tökéletes másolat ezredszer (bocs, nekem bejött a moziban; ViaSat3; 22.05) és egy felejtős Wenders (A millió dolláros hotel; Filmmúzeum; 21.00).

Szerdán ebédre (tv2; 13.25) Lemon-Matthau-nosztalgia (pénteken a Lennon-McCartney-nosztalgia volt, ugye - nekem már csak a Lenin-Sztálin hiányzik): Szenzáció! Este a Dunán (22.35) A gonosz érintése - talán egyedül ezért érdemes a héten érinteni a távkapcsolót.

Ezért sem, hanem csütörtökön van (az m2-n, 21.40-kor) az Oké! című dán film. Persze azért sem, de ha én egyszer választhatnék a távkapcsoló és Paprika Steen művésznő érintése közt, hát nem mondanék ellene a gonosznak. Inkább jól kiszúrnék vele: viheted a tévém, patás!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.