Mozart, Beethoven, Haydn - a három nagy bécsi (egyikük sem Bécsben született) mester közül bizonyára az utóbbi volt a legjobb ember; Mozart mai szemmel nézve megfoghatatlan ufónak tűnik, Beethoven különféle kilengései meg köztudottak. Haydn ellenben minden mozdulatával elnyerheti rokonszenvünket, többek közt azért, mert tanítványát, Beethovent sokszor még akkor is tolerálta, amikor arra nem sok oka akadt volna. És hálát adhatunk az égnek, amiért nem tudta meg, hogy Beethoven a háta mögött Johann Schenkkel (képünkön), a kontrapunkt elismert bécsi mesterével ellenőrizteti kidolgozott feladatait, és hát bizony Schenk - állítólag - nemegyszer vett észre olyan hibákat, amelyeket Haydn javítatlanul hagyott. Ezek után Beethoven előbb Schenknek mutatta be a házi feladatait, ő kijavította, aztán Beethoven lemásolta azokat, és csak ekkor vitte el Haydnnak elbírálásra. Mindezt persze elsősorban a rosszmájú, a "Mi Mesterünk"-kel amolyan szeretve-gyűlölt viszonyban álló Anton Schindler elbeszéléséből tudjuk, aki leír még egy esetet, mely feltűnően ellenszenves színben tünteti fel Beethovent. "1824 tavaszán történt, Beethovennel éppen együtt sétáltam a Grabenen, amikor összetalálkoztunk Schenkkel. Beethoven, magánkívül az örömtől, hogy viszontlátja e régi barátot, akiről évek óta semmi hírt nem hallott, megragadta a karját és behúzta a 'Vadászkürthöz' névre hallgató közeli vendéglőbe, annak is a leghátsó szobájába, melyet fényes nappal is ki kellett világítani. Hogy zavartalanul legyünk, Beethoven még az ajtókat is bezárta. Aztán leült és elkezdte kiönteni szívét. Amikor az 1793-94-es évek eseményei kerültek szóba, Beethoven harsogó kacagásba tört ki, amint felidézte, hogyan csapták be együtt Haydnt, és hogy az idős mester mit sem vett észre mindebből." És bár Schindler nem mindig megbízható tanú, ahhoz túl csekély fantáziával rendelkezett és túl keveset ivott, hogy az ujjából szopjon egy ilyen történetet. Persze Beethoven nagyon is sokat tanult Haydntól, nem az oktatásából, hanem a zenéjéből. De azért szívesen felkeresnénk ezt a bizonyos kocsmát a Grabenen. Áll-e még, vagy már romba dőlt? És hol nyugszanak egykori fizetőpincérei? Ugyan ki tudná megmondani? Ki lát a tűnt idők méhébe?
Figyelmébe ajánljuk
Óriási siker Szlovákiában a 90-es évek hírhedt maffiafőnökéról szóló film második része
Mikuláš Černák történetének első epizódja, a Miki után a folytatás is megtölti a mozikat: a Černák minden idők legsikeresebb filmje lett északi szomszédunknál.
A felcsúti gyerek lehetetlen küldetése
Kitalálta a Belügyminisztérium: lehet kötelező az is, ami önkéntes
A tanodák – ahová önként mennek a gyerekek – szeptembertől kötelesek megadott számú középiskolás fejlesztőfoglalkozását is végezni.
A számok csapdája - benyújtották a 2026-os költségvetési törvényt
Eddig is jó volt minden, de most már aztán végképp az lesz – hirdeti a 2026-os költségvetés tervezete. Családok, nyugdíjasok, harcba! De nem úgy, mert békét hirdetünk, amúgy kövér védelmi kiadással.
Robert F. Prevost személyében először választottak amerikai pápát
Mindent Gyurcsány sem bír ki
Nulladik fázis, avagy kimondani végre, hogy mi veszélyezteti a magyarok biztonságát
Hurrá, itt a gyár!
Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.
Profán papnők
Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügynökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.
Goebbels nélkül Hitler nem tudta volna elhitetni, hogy a német nép őt választotta vezérének
Viszonyítási pontok
Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.