tévésmaci - Majom, spanyolul: mahom

  • .
  • 2011. január 13.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché az Abbey Roadon fényképezkedtek, területfoglalási engedély kellett és komoly előkészületek. Több lakókocsival vonult ki a stáb, sminkesek, öltöztetők meg a többi hátramozdító, kamionnal a világosítók.
Sztupa utálta a beöltözést, különösen a fehér öltönyt és az álszakállt. Troché az egésszel nem volt kibékülve, micsoda ócska közhely - ő volt Harrison és McCartney, pedig Harrison és Ford szeretett volna lenni. Ám amikor Sztupa, Ringo fekete öltönyében haladt át a zebrán, azért egy pillanatra elfogta valami furcsa érzés, milyen lehet popsztárnak lenni? Tényleg mindegyik annyira hülye? ' nem túl sokat ismert közülük, de arra a kevésre, akik kipróbálták magukat a kémszakmában, igaznak bizonyult e végletes állítás. A rendezőség - humanitárius okokból - úgy látta jónak kiosztani a szerepeket, hogy mindegyikükre egy élő és egy elhalt gombafejű jusson, csak Troché reklamált, mert így mind a két Sztupa, Ringo Sztupa és John Sztupa is előtte megy. Nem volt ez igazi reklamáció, már a vonaton megbeszélték, hogy mit fognak mondani. A fotózás szponzorai mindenféle helyi hírességeket odacsődítettek, focisták, sztárszakácsok és sztriptíztáncosnők exponálhattak egyet-egyet, amivel szerencsére nem okoztak túl sok kárt, hiszen közel tízezer felvétel készült, amik közül Budapesten egy - állítólag szakértőkből álló, ám eltitkolt összetételű - bizottság választotta ki az egy "igazi" képet és az úgynevezett szatellit fotókat. Hát, majd meglátjuk, mi lesz belőle, de addig is ott van nekünk a tévé.

Pénteken (14-én) egy visszatérő kövület, a Bounty ringatózik 19.15-től a Dunán (csarnok, 2. vágány), változatlan utazóközönséggel immár 1962 óta. Nem mintha a már fénykorában is mocskosul túlértékelt Mátrixszal jobban járnánk fél tízkor a ViaSat3-on. Jaj, negyed egykor gyorsan vissza a Dunára, mert a rendezni időközben majdnem teljesen elfelejtő Wim Wenders millió dolláros szerencsétlenkedése következik, az alapjáraton is fene szimpatikus Mel Gibsonnal, A Millió Dolláros Hotel, amit mi tévénézők csak Fotelnak mondunk.

Szombaton ráérünk este háromnegyed tízkor a képernyő elé fáradni, akkor is csak azért, hogy az m2-n meggyőződjünk róla, hogy a nagy Wenders távolról sincsen egyedül, hisz Jirí Menzel is elfelejtett filmet rendezni, legalábbis azt hiszi, hogy ami jó volt a múlt század hetvenes éveiben, az - kicsinyt lazábbra eresztve - megteszi most is: 'felsége pincére voltam. Ja, Jirí Menzel voltam. Éjfél előtt tíz perccel sznobriadó, filmklubok és vitakörök, gyertek a Cinemaxra, mert Derek Jarman 1986-os majomparádéja, a Caravaggio következik, cigarettával és írógéppel, de legfőként nagyon sok művészettel. S ha már az alkotók szóba jöttek, a nagy Harrison Ford az 'rületben (ah, Roman Polanski) zúzza már háromnegyed egy előtt, a ViaSat3-on.

Vasárnap, akinek elmentek otthonról, felkel korán, és hajnali negyed kilenckor a Cinemaxon lenyeli az Emlékszel Dolly Bellre? című korai Kusturica-opust. Ne kérdezzék, miért!

Azért, mert hétfőn este nyolckor ugyanez a csatorna A cigányok idejével büntet, mondjuk még ez a legnézhetőbb darab a híres szarajevói jófej portfóliójában. Ellenben, ha önök elvetődnek Szarajevóba, ne hagyják ki a cukkinis miniburekot a Ferhadiján; garantáltan jófejnek fogják érezni magukat tőle, és még ízletes és tápláló is. Megkérek szépen mindenkit, hogy nevetve szabaduljon meg a múltjától este fél tizenegykor a Filmmúzeumon, Bacsó Péter A tanú című filmje láttán. Nos, ne a sztálinizmussal számoljanak le, hanem a magukban lakó megtévedt tömeggel, amely szerint nem a Kádár-kor apológiája a szóban forgó mozgóképes vicceskedés.

Mint a fentiekből is láthatják, tisztelt ügyfeleim, máris elérkeztünk az év legtrébb tévéműsorú hetéhez: ez volt az. A dolgon ugyan szépít egy kicsit, hogy az HBO kedden 16.10-kor lenyomja megint a Zemeckis-féle Karácsonyi éneket, ami viszont egy jócskán alulértékelt műdarab.

Szerdán és csütörtökön meg kipihenjük ezt a pár marhaságot, s a tévéket elcseréljük valami más életízesítőre.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.