étel, hordó - ÉPÍTÉSZ PINCE

  • .
  • 2007. április 5.

Trafik

Megint visszafelé megyünk az időben. Zuhog az eső, a Nemzeti Múzeumban látott Sajtófotó kiállítástól sújtva dúdolgatjuk: "az orrom eltörött a múzeum mögött".

Megint visszafelé megyünk az időben. Zuhog az eső, a Nemzeti Múzeumban látott Sajtófotó kiállítástól sújtva dúdolgatjuk: "az orrom eltörött a múzeum mögött". Hirdetés nincs a ház falán, a rádió homlokzatáról is eltűnt az arab számos reptéri óra, mégis ezen a környéken a legkönnyebb nosztalgikus húrokat pengetni, noha tudomásunk szerint egykori kedvencünk, a gitáros vátesz legfeljebb lóvá tesz. A kiállításon viszont annyi hazugságot láttunk (sic!), hogy a Háry borozót inkább kihagynánk. De sebaj, akad errefelé más bohémtanya is, és nem feltétlenül a Kossuth Klub!

A Magyar Építészek Szövetsége székházának pincéjében, az Ötpacsirta utca sarkán emlékeink szerint nemcsak a levest, az életet is nagykanállal merték. A tágas, ám rossz levegőjű vendéglátóhely azon legendák egyike volt, ahol a komfort elmaradása nemhogy hátrányt, inkább mitikus többletet eredményezett: minden bizonnyal az itt zajló társasági élet és az elfogyasztott alkoholmennyiség is közrejátszott benne, hogy az Építész pince konyháját áhítattal emlegették, ami persze csak speciális tudatállapotban volt értelmezhető. Magyaros, ám cseppet sem izgalmas fogásokat idézünk fel, elsősorban mennyiségi mutatókat, valamint a hanyag, de szívélyes vendéglátást.

Ahogyan ereszkedünk a mélybe, orrunkban érezzük a jellegzetes szagot, ami voltaképpen hungarikum, hiszen ilyet kizárólag magyarosnak mondott magyar éttermekben lehet tetten érni, sehol másutt a világon. Csakhogy mindez hitvány sztereotípia, alantas ösztön. A régi pincének nyomát sem leljük, viszont hetedhét országra szóló high-tech enteriőrbe szállhatunk alá. Az éppen egyszerűségében megkapó új külső láttán óhatatlanul felkiáltunk: Sokáig éljen a geometria! Természetesen kizárólag semleges illatokat (nem) érzünk, az viszont korántsem semleges, hogy a különteremben épp egy érettségi találkozó zajlik. Nemcsak tanárurazás, hidegtál, hanem élő zene is van, bár az különös, hogy a dizőz a Route 66 című dalt legalább háromszor elénekli egymás után.

A rendezvény lehet az oka, hogy a pince legénysége velünk kapcsolatban a váltott felszolgálást alkalmazza, tehát aki éppen ráér, az lesi óhajunk. Ám ez nem jelent slendriánságot, oda nem figyelést. Sőt a félbehajtott A4-es papírra nyomott étlap ellen sem lehet kifogásunk, hiszen ráírták: próba. A spárgakrémlevest (590 Ft) és a hagymalevest (650 Ft) megkóstolva valóban olyan érzésünk támad, hogy ez még nem az "előadás": az előbbit "porosnak", az utóbbit viszont hígnak mondanánk, de inkább szótlan bekanalazzuk, hogy aztán gyorsan elfelejtsük, és az aszalt szilva vidékére evezzünk.

A látvány lenyűgöző: a dióöntettel megáldott camembert-es-aszalt szilvás jérce csinos rizsdombocskájával (1490 Ft) ragyogó kompozíció, ami ráadásul "tekintettel" van, hiszen a kétszeres narancs-kivi-retek koncentrikus kör egyértelműen szemre hasonlít. Finom az öntet, a rizs is kielégítő, ám a jérce száraz, mint a sivatagi kóró, ízesítése pedig szósz nélkül értékelhetetlen. Sajnos az aszalt szilvával töltött sertésszűzzel (1790 Ft) sincs nagyobb szerencsénk, pedig ezt is megkomponálták, sőt baconbe göngyölték és krumplipürével tálalták. De most még az öntet miatt sem lelkesedhetünk. Rágós a hús, az íze sem megnyerő, tényleg csak a mélyén elrejtett szilva menti valamennyire. Milyen kár, hogy diákcsemegét nem árulnak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.