étel, hordó - LEROY/AReNA PLaZA

  • .
  • 2007. december 13.

Trafik

Annyi rosszat olvastunk az egykori ügetőpálya helyén megnyílt plázáról, hogy megesett rajta a szívünk. Persze nem akarjuk megsérteni az egykori hajtók, tippszterek, legkevésbé az örökös Turf-olvasók érzelmeit, de nyitva tartása óta annyian rúgtak már az Arena Plazába, hogy nincs kedvünk beállni a sorba. No, nem mintha beszélhetnénk sorban állásról.
Hiába közeleg az ezüstvasárnap, a gigantikus, félkésznek ható monstrumban nem kell a tömegtől tartanunk pénteken, délidőben. Isten bocsássa meg, de Freinreisz Károly és a Skorpió méltán elfeledett sorai - "Piactér! Ötszáz árus harca három vevőért" - járnak a fejünkben, bár itt harcról szó sincs: a zavarba ejtően üres üzletek leginkább 20-25 év közötti életkorú eladó hölgyei körömreszeléssel és mobiltelefonálással múlatják az időt. Az unatkozás művészi kiteljesedése azonban hidegen hagy minket, nem shoppingolni, étkezni jöttünk e tájsebbe - a hirdetmények szerint ugyanis 22 vendéglátó egység található itt, csak találjuk meg a legjobbat!

Ami a rajtnál dilemma, a célban okafogyottá válik. Jegyezzék meg jól: az Arena Centerben az étkezést illetően csapda a huszonkettes, többségében kávéházak és gyorsbüfék sora. Az információs térképen mindössze két olyan helyet találtunk (legalábbis mi), ahol valóban éttermi körülményeket biztosíthatnak. A Leroy és a Sphinx közül az utóbbira esik a választásunk - erről még nem hallottunk -, ám a megadott helyen csak gipszkarton fal fogad "Itt hamarosan étterem nyílik" felirattal. Marad hát az immár láncba vert Leroy, ami a hazai vendéglátásban régi bútornak számít, s egyebek mellett múlhatatlan érdemeket szerzett a tekintetben, hogy Budapest népe a steaket válassza az addig megszokott bélszínroló helyett.

A Leroy két helyiséggel is jelen van, egy hagyományos plázarestauranttal meg egy sushibárral, ám ez utóbbinál leengedett rolót (bélszínrolót, ha-ha-ha!) találunk. Az étterem azonban láthatóan pörög, a Tescót leszámítva messze ez a legzsúfoltabb üzlet az Arena Plazában, de asztalra azért nem kell várnunk. A berendezésről legyen elég annyi, hogy jól eltalált. A hely szellemének megfelelően szinte minden műanyag, a székhuzattól kezdve az álmennyezetig, melyről gyaníthatóan hamis velencei csillárok lógnak, idézőjelnek is értelmezhető plexi hengerek fogságában. A teret a csillogó pult uralja, bár az installáció leglátványosabb eleme kétségtelenül az egyenfeketébe öltözött személyzet sorfala, amely érkezésünkkor azonnal bomlásnak indul. Jó modorú, harmincas fiatalember lép asztalunkhoz (kopogtatással megállapítjuk, hogy a bútor fából készült), úgy tűnik, kedvvel végzi a dolgát. A korai időpontra tekintettel a bőséges steakválasztékot figyelmen kívül hagyjuk, nehézkesnek, az alkalomhoz nem illőnek érezzük, annyi dolgunk van még! A levest viszont nem mellőzhetjük: citromos pulykaragu juhsajttal és fokhagymás pirítóssal (850 Ft). Az étlapon a görögségre is felhívják a figyelmünket, de őszintén megvallva a roppant gusztusosan, csodás tányérban és evőeszközökkel tálalt bevezető megízlelésekor arra gondolunk, hogy a szakács valószínűleg csupán "görög diplomat". Ahogy a tányér mélyére érünk, a citrom íze halványul, a pulykaragu voltaképpen semmilyen, a sajt hétköznapi feta. Nem fáj, de nem is emlékezetes. Reményünk keletre fordul: wokban készült spárgás csirke érkezik gyömbéres, fokhagymás szószban, illatos gombával (1980 Ft), ismét csodás kiszerelésben. Sajnos az utóbbi két összetevőt nem sikerül felfedeznünk, a spárga nagyszerű ízt kap a csípős szószban. A csirkén azonban ez sem segít, akár a leves raguja, ezt sem sikerült különlegessé varázsolni. Voltaképpen a gesztenyehabos, mogyorós sajttortának nevezett desszerttel (980 Ft) jutunk el a csúcsra, ami azonban még így is legfeljebb a Debreceni-hegység legmagasabb pontja lehetne. Ennél ha nem is többre, de jobbra számítottunk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.