étel, hordó - LEROY/AReNA PLaZA

  • .
  • 2007. december 13.

Trafik

Annyi rosszat olvastunk az egykori ügetőpálya helyén megnyílt plázáról, hogy megesett rajta a szívünk. Persze nem akarjuk megsérteni az egykori hajtók, tippszterek, legkevésbé az örökös Turf-olvasók érzelmeit, de nyitva tartása óta annyian rúgtak már az Arena Plazába, hogy nincs kedvünk beállni a sorba. No, nem mintha beszélhetnénk sorban állásról.
Hiába közeleg az ezüstvasárnap, a gigantikus, félkésznek ható monstrumban nem kell a tömegtől tartanunk pénteken, délidőben. Isten bocsássa meg, de Freinreisz Károly és a Skorpió méltán elfeledett sorai - "Piactér! Ötszáz árus harca három vevőért" - járnak a fejünkben, bár itt harcról szó sincs: a zavarba ejtően üres üzletek leginkább 20-25 év közötti életkorú eladó hölgyei körömreszeléssel és mobiltelefonálással múlatják az időt. Az unatkozás művészi kiteljesedése azonban hidegen hagy minket, nem shoppingolni, étkezni jöttünk e tájsebbe - a hirdetmények szerint ugyanis 22 vendéglátó egység található itt, csak találjuk meg a legjobbat!

Ami a rajtnál dilemma, a célban okafogyottá válik. Jegyezzék meg jól: az Arena Centerben az étkezést illetően csapda a huszonkettes, többségében kávéházak és gyorsbüfék sora. Az információs térképen mindössze két olyan helyet találtunk (legalábbis mi), ahol valóban éttermi körülményeket biztosíthatnak. A Leroy és a Sphinx közül az utóbbira esik a választásunk - erről még nem hallottunk -, ám a megadott helyen csak gipszkarton fal fogad "Itt hamarosan étterem nyílik" felirattal. Marad hát az immár láncba vert Leroy, ami a hazai vendéglátásban régi bútornak számít, s egyebek mellett múlhatatlan érdemeket szerzett a tekintetben, hogy Budapest népe a steaket válassza az addig megszokott bélszínroló helyett.

A Leroy két helyiséggel is jelen van, egy hagyományos plázarestauranttal meg egy sushibárral, ám ez utóbbinál leengedett rolót (bélszínrolót, ha-ha-ha!) találunk. Az étterem azonban láthatóan pörög, a Tescót leszámítva messze ez a legzsúfoltabb üzlet az Arena Plazában, de asztalra azért nem kell várnunk. A berendezésről legyen elég annyi, hogy jól eltalált. A hely szellemének megfelelően szinte minden műanyag, a székhuzattól kezdve az álmennyezetig, melyről gyaníthatóan hamis velencei csillárok lógnak, idézőjelnek is értelmezhető plexi hengerek fogságában. A teret a csillogó pult uralja, bár az installáció leglátványosabb eleme kétségtelenül az egyenfeketébe öltözött személyzet sorfala, amely érkezésünkkor azonnal bomlásnak indul. Jó modorú, harmincas fiatalember lép asztalunkhoz (kopogtatással megállapítjuk, hogy a bútor fából készült), úgy tűnik, kedvvel végzi a dolgát. A korai időpontra tekintettel a bőséges steakválasztékot figyelmen kívül hagyjuk, nehézkesnek, az alkalomhoz nem illőnek érezzük, annyi dolgunk van még! A levest viszont nem mellőzhetjük: citromos pulykaragu juhsajttal és fokhagymás pirítóssal (850 Ft). Az étlapon a görögségre is felhívják a figyelmünket, de őszintén megvallva a roppant gusztusosan, csodás tányérban és evőeszközökkel tálalt bevezető megízlelésekor arra gondolunk, hogy a szakács valószínűleg csupán "görög diplomat". Ahogy a tányér mélyére érünk, a citrom íze halványul, a pulykaragu voltaképpen semmilyen, a sajt hétköznapi feta. Nem fáj, de nem is emlékezetes. Reményünk keletre fordul: wokban készült spárgás csirke érkezik gyömbéres, fokhagymás szószban, illatos gombával (1980 Ft), ismét csodás kiszerelésben. Sajnos az utóbbi két összetevőt nem sikerül felfedeznünk, a spárga nagyszerű ízt kap a csípős szószban. A csirkén azonban ez sem segít, akár a leves raguja, ezt sem sikerült különlegessé varázsolni. Voltaképpen a gesztenyehabos, mogyorós sajttortának nevezett desszerttel (980 Ft) jutunk el a csúcsra, ami azonban még így is legfeljebb a Debreceni-hegység legmagasabb pontja lehetne. Ennél ha nem is többre, de jobbra számítottunk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.