étel, hordó - NOIR ET L'OR

  • .
  • 2009. augusztus 6.

Trafik

A Király utca és a Holló utca sarka hosszú ideig török uralom alatt állt, ám miután Budapestet elárasztották a kebabbüfék, az ún. elit isztambuli vonalnak - melynek az itteni étterem volt talán a legismertebb képviselője - befellegzett.
Talán logikusabb lett volna, ha itt is egy olcsóbb árfekvésű, félcsillagos falatozó nyílik, ám - ahogy a helyiek mondották - lett egy puccos étterem, hogy a baklavás kilencvenes éveket végképp eltörölje. A névadásból sznobságra, nagyképűsködésre következtettünk, bár az is igaz, hogy "fekete és arany"-nak inkább bányásztelepüléseken volt szokás nevezni az előkelő vendéglőt - úgy harminc évvel ezelőtt.

Egy különösen fülledt csütörtök este indultunk meglesni, ám az elviselhetetlen időjárási körülmények miatt szó sem lehetett "kiülésről": a Király utcára ragasztott terasz alatt a késői időpont ellenére is szinte olvadt az aszfalt. Sajnos odabent sem jártunk sokkal jobban. Noha a Noir et l'or berendezését illetően a legfinnyásabbak sem mondhatnának semmi rosszat, a légkondicionálás hiánya (vagy mellőzése) lehetetlenné tette a belsőépítészeti műélvezetet. Úgy tűnt, a felszolgáló megszokhatta a szaunajelleget, kifogástalanul végezte munkáját, néhány pillanatra még az is elhittük, hogy örömére szolgál a velünk való foglalatosság. A választékra sem volt panaszunk. Mediterrán és magyar fogások sorakoztak az étlapon, éppen annyi, amennyit egy ekkora étterem még vállalhat. A parmezánhabos cukorborsókrém-leves (890 Ft) Budapesten különlegességnek mondható, a konyhafőnök tojásos galuskája (1800 Ft) dettó. Akár hiszik, akár nem, a galuskát úgyszólván a házi koszt szintjén készítették el, és még igazi fejes salátát is sikerült találni mellé. Ami a Noir et l'or specialitásait illeti, már nem voltunk ennyire elégedettek, de lehet, hogy csak mellényúltunk. Noha csodaszép a tálalás, és érezni az igyekezetet is, a csúcspontnak szánt grillezett naphalfilé (3290 Ft) nem okozott akkora élményt, mint a pofonegyszerű házi kedvenc. Egyáltalán nem volt rossz, feltehetően kíméltük is az egészségünket, de még annál is hamarabb merült feledésbe, mint az egykori török étterem.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.