étel, hordó - RÉZKAKAS

  • .
  • 2011. február 10.

Trafik

Forog a régi lemez, hogy valaha micsoda legendás helyek voltak Pesten, most meg... A nosztalgiázók persze hajlamosak megfeledkezni az 1970-80-as évek választékáról, a minőségről, úgy általában a színvonalról.
Ma már hihetetlen, de akkor a pincér (akár a benzinkutas) irigyelt foglalkozásnak számított, és a főúr valóban úr volt a vendéghez képest. Ám úgy tűnik, ezek csak apróságok az olyan kijelentések mellett, hogy "bezzeg akkor egy ötvenesből megebédelt a család", "kétszázból lerészegedett a társaság" és így tovább. Persze láttunk mi cigányzenészt, akinek könnye csordult a vonóba dugott dózsás húszas láttán, de ha akarják, tanúkkal igazoljuk, hogy az efféle sóvárgás igen távol áll tőlünk.

Annak viszont nagyon egyszerű magyarázata van, hogy most miért jövünk evvel. A belvárosban, egészen pontosan a Veres Pálné utcában jeges nosztalgiahullám csapott az arcunkba, amikor megláttuk, hogy az Irányi utca sarkán álló "legendás" Grinzingi borozó mintha mit sem változott volna. Már-már ott tartottunk, hogy komolyabban is szemügyre vesszük (no, nem a konyhája miatt, nem is volt neki), de mivel nem fogott a fék, inkább egy másik újabb "régi csibészre", a borozótól pár háznyira lévő Rézkakas étteremre esett a választásunk. Igaz, ide csak módjával jártunk annak idején, pedig emlékeink szerint régebben ez sem volt több, mint a szokásos, sörös-rántott húsos, II. osztályú egyenkantin.

Ha valaki efféle szellemidézésre vágyik, még véletlenül se tegye be a lábát, a Rézkakassal ugyanis nagyot fordult a világ. Elegáns, kifejezetten az "úri" közönségnek (és az idegenforgalmistáknak) fenntartott hellyé változott, ahol a bejáratnál három felszolgáló is vigyázzba vágja magát, egyébként minden jel (a bútorzat, az evőeszközök, a vászonszalvéta) arra utal, hogy gazdái azt a nagypolgári hangulatot próbálják reprodukálni, ami talán soha nem is létezett, vagy ha igen, akkor is nyom nélkül süllyedt el.

Az étlap két részből áll: az egyik a "tradicionális magyar", a másik a "konyhafőnök különlegességei". Levest innen választunk, a mentás zöldborsókrém (1200 Ft) annyira szépen cseng. Hát még, amikor megkapjuk - Zsolnay csészében. Ám azt csak sejteni lehet, hogy izgalmas kezdeményezéssel van dolgunk, mivel túlságosan melegen (túlmelegítve?) érkezik, így a vélhető ízhatás odalesz. A folytatásra már a magyar vonalon kerül sor, és nem bánjuk meg: a töltött káposzta házi tejföllel (3900 Ft) a legszebb otthoni emlékeket idézi fel, már tényleg csak egy karácsonyfa hiányzik, hogy könny szökjön a szemünkbe. A deszszert jól hangzik - meleg csilis csokoládékorong friss ananászraguval (1400 Ft) -, jól is néz ki, meg persze az íze is finom. Ennek ellenére meg nem tudnánk mondani, mi kellett volna, hogy valóban örömforrásként emlékezzünk rá.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.