"Hohmecolás is lesz" - Czeizel Gábor rendező

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Hány Spinoza Fesztiválon vettél már részt? Czeizel Gábor: A Spinozában két fesztivál is szokott lenni: ősz elején a "nagy" Zsidó Fesztivál után közvetlenül a Spinoza Fesztivál, ami idén kilencedszer zajlik - egyidős a házzal - szeptember 5-e és 18-a között. A másikat tavasszal szervezik, az zenei jellegű: ez a Síppal-Dobbal Fesztivál.
Mindkettőn vettek már részt előadásaim, így a Kishon-humoreszkekből szerkesztett A színház kész kabaré és a Rómeóné és Júlia ura, valamint a Jentl, amit tavaly tavasszal a zenei fesztiválon mutattunk be.

rap: Milyen szálon kötődsz egyébként a házhoz?

CG: Én rendeztem ott az első prózai színházi előadást. Egész véletlenül alakult ki a kapcsolatunk. Két színésztanítványommal a Kolibriben elkezdtünk dolgozni egy nagyon nehéz darabon, de az őszi bemutató meghiúsulni látszott, mert egyiküket felvették az egyetemre. Olvastam, hogy akkor nyílik a Spinoza, és írtam Sándor Annának - mert tudtam, hogy ha nem mutatjuk be a nyáron, akkor kárba vész a munkánk. Anna bizalmat adott, és az egyik legfontosabb előadásom jött így létre, Bernard-Marie Koltés A gyapotmezők magányában című darabjából Pál Andrással és Gémes Antossal. Azóta majdnem minden évben rendezek a Spinozában, van, hogy a ház felkérésére, de van, hogy én viszek oda előadást. Jó ott dolgozni. A legközelebbi bemutatóm is ott lesz októberben: Frida Kahlóról egy új kupléopera.

rap: A Magam asszonya vagyok... című 2005-ös előadásod még mindig megy. Mi a titka ennek?

CG: Valóban ez a leghosszabban tartó és legnagyobb visszhangot kiváltó darab. Tavasszal volt a 60. előadása, játszottuk sokfelé vidéken és még Újvidéken is kétszer. Kiszámíthatatlan, mi sül el jól. Jó, ez egy bravúrszerep: monodráma, 35 karaktert játszik benne Várnai Szilárd, de közben egy igazi 20. századi történet. Amit itt, Közép-Európában talán még jobban is lehet érteni, átérezni, mint Amerikában, ahol a darab született. Évek óta a Stúdió K-ban játsszuk, ahol igazán otthonra lelt az előadás.

rap: Idén a Jentl felújításával veszel részt a fesztiválon.

CG: A Spinoza kért fel erre, és szívesen vállaltam el, mert szerettem a filmet és a Singer-novellát. Izgat az a zárt, tradicionális világ, ami megjelenik a műben - még ha az ellene való harc formájában is. Ez végül is az önmegvalósítás, a hagyományok tisztelete melletti lázadás története. Tavaly márciusban mutattuk be, és a próbák kezdetén derült ki, hogy Jentl alakítója, Klein Judit gyermeket vár. Ezért akkor csak pár előadást tudtunk tartani. Most folytatjuk. Nem ugyanaz lesz az előadás, mint másfél éve.

rap: Mit ajánlanál még a Spinoza Fesztiválból?

CG: Minden nap jó lesz, más és más műfajú programokkal, színházi bemutatókkal - Székhelyi József például Királyhegyi Pált idézi meg -, külföldi vendégjátékokkal, zenés programokkal és izgalmas színpadi eszmecserékkel - Heller Ágnessel, Ungvári Tamással. És amit nagyon szeretek: hohmecolás is lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.