"Hohmecolás is lesz" - Czeizel Gábor rendező

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Hány Spinoza Fesztiválon vettél már részt? Czeizel Gábor: A Spinozában két fesztivál is szokott lenni: ősz elején a "nagy" Zsidó Fesztivál után közvetlenül a Spinoza Fesztivál, ami idén kilencedszer zajlik - egyidős a házzal - szeptember 5-e és 18-a között. A másikat tavasszal szervezik, az zenei jellegű: ez a Síppal-Dobbal Fesztivál.
Mindkettőn vettek már részt előadásaim, így a Kishon-humoreszkekből szerkesztett A színház kész kabaré és a Rómeóné és Júlia ura, valamint a Jentl, amit tavaly tavasszal a zenei fesztiválon mutattunk be.

rap: Milyen szálon kötődsz egyébként a házhoz?

CG: Én rendeztem ott az első prózai színházi előadást. Egész véletlenül alakult ki a kapcsolatunk. Két színésztanítványommal a Kolibriben elkezdtünk dolgozni egy nagyon nehéz darabon, de az őszi bemutató meghiúsulni látszott, mert egyiküket felvették az egyetemre. Olvastam, hogy akkor nyílik a Spinoza, és írtam Sándor Annának - mert tudtam, hogy ha nem mutatjuk be a nyáron, akkor kárba vész a munkánk. Anna bizalmat adott, és az egyik legfontosabb előadásom jött így létre, Bernard-Marie Koltés A gyapotmezők magányában című darabjából Pál Andrással és Gémes Antossal. Azóta majdnem minden évben rendezek a Spinozában, van, hogy a ház felkérésére, de van, hogy én viszek oda előadást. Jó ott dolgozni. A legközelebbi bemutatóm is ott lesz októberben: Frida Kahlóról egy új kupléopera.

rap: A Magam asszonya vagyok... című 2005-ös előadásod még mindig megy. Mi a titka ennek?

CG: Valóban ez a leghosszabban tartó és legnagyobb visszhangot kiváltó darab. Tavasszal volt a 60. előadása, játszottuk sokfelé vidéken és még Újvidéken is kétszer. Kiszámíthatatlan, mi sül el jól. Jó, ez egy bravúrszerep: monodráma, 35 karaktert játszik benne Várnai Szilárd, de közben egy igazi 20. századi történet. Amit itt, Közép-Európában talán még jobban is lehet érteni, átérezni, mint Amerikában, ahol a darab született. Évek óta a Stúdió K-ban játsszuk, ahol igazán otthonra lelt az előadás.

rap: Idén a Jentl felújításával veszel részt a fesztiválon.

CG: A Spinoza kért fel erre, és szívesen vállaltam el, mert szerettem a filmet és a Singer-novellát. Izgat az a zárt, tradicionális világ, ami megjelenik a műben - még ha az ellene való harc formájában is. Ez végül is az önmegvalósítás, a hagyományok tisztelete melletti lázadás története. Tavaly márciusban mutattuk be, és a próbák kezdetén derült ki, hogy Jentl alakítója, Klein Judit gyermeket vár. Ezért akkor csak pár előadást tudtunk tartani. Most folytatjuk. Nem ugyanaz lesz az előadás, mint másfél éve.

rap: Mit ajánlanál még a Spinoza Fesztiválból?

CG: Minden nap jó lesz, más és más műfajú programokkal, színházi bemutatókkal - Székhelyi József például Királyhegyi Pált idézi meg -, külföldi vendégjátékokkal, zenés programokkal és izgalmas színpadi eszmecserékkel - Heller Ágnessel, Ungvári Tamással. És amit nagyon szeretek: hohmecolás is lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.