kertész lesek - Friday's

  • .
  • 2007. július 12.

Trafik

Évtizedeken át tekintélyes filatéliai szaküzlet kellette magát az Oktogon északkeleti tömbjében, a kilencvenes évekre azonban a bélyeggyűjtés kiment a divatból, viszont bejött a "korszerű" táplálkozás, így a Koronás Madonnát lenyomta a sajtburger.

Évtizedeken át tekintélyes filatéliai szaküzlet kellette magát az Oktogon északkeleti tömbjében, a kilencvenes évekre azonban a bélyeggyűjtés kiment a divatból, viszont bejött a "korszerű" táplálkozás, így a Koronás Madonnát lenyomta a sajtburger. Az üzlet helyén gyorsétterem nyílt - a Wendy's egyenesen Amerikából érkezett a Terézvárosba, Ford Mustangon. Csakhogy a pestiek inkább a szintén tengerentúli konkurenciát választották, a lelkes cowboyok néhány év után lehúzhatták a redőnyt. De mindez nem jelentett amerikai kivonulást. A gyorséttermet lassúbb váltotta fel, de szó sincs szólókarrierről. A Friday's ugyanúgy láncreakciós brand, mint elődje. "1965 tavaszán Alan Stillman, egy New York-i illatszerbolt alkalmazottja megnyitotta éttermét a First Avenue és a 63. utca sarkán. Az éttermet csíkos napellenzők, kék külső festés és sárga T.G.I. Friday's feliratok jellemezték. A Manhattan negyed Upper East Side részében megnyitott Friday's étteremnek azonnal sikere lett, és hamarosan az egyedülálló emberek kedvenc találkozóhelye lett. Megnyitását a Newsweek és a Saturday Evening Post című lapok is úgy üdvözölték, mint a "facérok korának" kezdetét. A tudósítók 1986-ban számoltak be az első nemzetközi Friday's étterem megnyitásáról az angliai Birminghamben" - olvassuk az étterem honlapján, és valami magányos szívek klubja körvonalazódik előttünk. Mert arról nem kaptunk tájékoztatást, vajon mi történt a konyhában? A piros-fehér csíkos napellenző sem meggyőző bizonyíték, hiszen ha a derék illatszerész erre építi karrierjét, akkor nem 1965-ben Manhattanben, hanem tavaly a Kossuth téren nyitja meg első éttermét.

Noha az Oktogonon elhelyeztek néhány virágos szigetet, csak nagy jóindulattal kertészles a Friday's teraszán elfogyasztott ebéd. A bűz elviselhetetlen, a zaj miatt meghitt csevegésről szó sem lehet: tényleg facéroknak való hely, akik nem bíznak semmiben, csak a lassú elmúlásban. Az étlap ilyen lehet bárhol másutt a világon, színes mappa, csábító fotókkal, kizárólag angol nyelven olvasható, de az apró betűs ismertetőt szerencsére lefordították. A felszolgáló rendes kölyöknek látszik. Betanított munkás - nemcsak egyenruhája van, de minden szava, gesztusa azt sugallja, hogy munkába állása előtt komoly vizsgát tett. Valószínűleg folyamatos megfigyelés alatt áll.

Ugyanez vonatkozhat a konyhai alkalmazottakra is, ám a backed potato soup (690 Ft) meggyőz arról, hogy ha valami franchise, még nem feltétlenül unalmas. Az itthonitól teljesen eltérő krumplilevessel van dolgunk, ami a szalonnadarabkák ellenére kimondottan légies. Sőt a sajttal egészen jó. A sliced BBQ beef tacosra (2590 Ft) és a chicken quesadillasra (2390 Ft) sem mondhatnánk, hogy egyenkaja. Előbbiben szinte krémes a marha, az utóbbiban már-már énekel a csirke, állaguk tökéletes, ízesítésük vagány. A köret (saláta és sült krumpli) kielégítő. Csakhogy ugyanezt arról a kebabtálról is feljegyezhetnénk, amit az öreg Musztafa mér, innen egy sarokra, legalább 1500 forinttal olcsóbban. Igaz, ő nem írja a rósejbni mellé, hogy Friday'sª, ráadásul borzasztó zenéi vannak.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.