Oh, most tematikusak leszünk, annyi baj legyen. Ne higgyenek a franciáknak. Berlinben kezdődött. A Skladanowsky fivérek, Max és Emil 1895. november elsején tartották meg Európa első nyilvános filmelőadását, fizetett publikum előtt a berlini Wintergarten Varietében. Max kísérletező kedvű fotográfus és üvegfestő volt, az első felvevőkamerát (Kurbelkasten!) 1892-ben építette, de csak három évre rá sikerült megszerkesztenie a vetítőgépet, a Bioskopot is. A Wintergartenban összesen 15 perces volt az előadás, nyolc rövidke filmet vetítettek élő zenei kísérettel, ilyesmiket, mint A bokszoló kenguru, Akrobatikus potpourri vagy A szerpentintáncosnő. Csak két hónappal később, 1895. december 28-án láthatta aztán Párizsban a közönség a Louis Jean és Auguste Lumiére filmjeiből álló előadást a Grand Caféban. 1896 áprilisában a Lumiére-cég megbízottai már Budapesten voltak, és a Royal szálló kávéházában tartottak filmvetítéseket, 50 krajcár volt a belépti díj. Kedvenc magyar mozimutatványosaim, Neumann József visszavonult cirkuszi erőművész és Ungerleider Mór, nagy múltú Király utcai kávésdinasztia sarja, eredetileg elektrotechnikus 1899-ben szereztek állandó vetítési engedélyt a Kerepesi (ma Rákóczi) út külső részén működő Velence kávéház számára. Később mozgófénykép-vállalatot is alapítottak, s a Velence kávéház főpincére, Bécsi úr a legenda szerint eleinte mint gépész serénykedett az előadásokon, majd buzgó operatőrként vette ki részét a cég első filmjeinek elkészítéséből. Bécsben állítólag a Práterban prezentáltak először "élő képeket", Josefine Kirbes mutatványosbódéjában. Ezt követte a "Lehr- und Versuchsanstalt für Fotografie und Reproduktionsverfahren"-ban 1896. március 20-án megtartott Lumiére-féle előadás, meghívott vendégekkel (hálás lennék, ha valaki megszerezné a vendéglistát.) A vetítések eztán leginkább a Práter mutatványosainál, vásárokon, vándor-mozikban és a Városi Panoptikumban mentek. A törvényi keretet mindehhez a már 1836-ban kibocsátott "Vagabund- és Mutatványos-törvény" szolgáltatta - a Monarchiában rend volt. A cseheknél Karlsbadban és Prágában vetítettek először filmeket, szintén 1896-ban, de a cseh fővárosban csak 1907-ben nyílt meg az első állandó moziterem. Addig mutatványosok járták az országot, rozoga cirkuszkocsikkal, kifeszített lepedőkön mutogatva a néhány perces filmeket. Menzel Mesés férfiak kurblival (szombat, m2, 20.35) c. 1978-as filmjének főszereplője, Pasparte igazándiból bűvész, és csak mutatványaihoz indítja be a kurblis vetítőgépet, lánya muzsikával kíséri. Aztán egyszer csak számos filmtekercset örököl, felfigyel a megszállott operatőr, Kolenaty műveire, s egy állandó mozi megnyitásáról kezd álmodozni. Ezúton üzenem a műsorszerkesztőknek, hogy a közeljövőben szeretném megnézni a tévében Wenders filmjét A Skladanowsky fivérekről, 1995-ből. Addig is megtanulom kívülről Heltai Jenő Mozi c. versét. De beszéljünk inkább a szexről, in medias res! Távol a mennyországtól (péntek, m1, 23.30) az ötvenes évek középosztálybeli Amerikájában - a feleség a fekete kertészhez vonzódik, a férj pedig a férfiakhoz. Beszélj a szerelemről (szombat, m1, 23.55), egy válás története Sophie Marceau rendezésében, hm, önéletrajzi elemekkel. A Vágyakozásban (vasárnap, m2, 20.30) elkényeztetett párizsi úriasszony férjének váratlan halála miatt egy nyomorúságos mexikói városkában ragad, kiszolgáltatott helyzetében egy lezüllött, alkoholista orvos áll mellé (Gérard Philippe). Ki hinné, szerelem szövődik köztük. A Moresby házaspár (Debra Winger és John Malkovich) is egzotikus utazásra indul, hogy tartalommal töltse meg kiüresedett kapcsolatukat, ám az afrikai Oltalmazó ég (vasárnap, tv2, 23.55) alatt ez a férj is halálát leli. Ha mindezeket abszolválták, desszertnek ott a Megszállottság (hétfő, m1, 23.45), Visconti első rendezése 43-ból (A postás mindig kétszer csengetre még 38 évet várni kell). Aki ugyanezt a témát kissé könnyedebb formában szeretné fogyasztani, annak Frigy vagy nem frigy (péntek, Film+, 17.50), angol vígjáték Colin Firthszel, az angol-amerikai Te meg én és minden ismerősünk (vasárnap, HBO, 22.25) vagy valami nagyon hasonló cseh-német-szlovák vonalon: Hétköznapi őrültségek (vasárnap, DunaTv, 22.20) és végül Nap, széna, erotika (hétfő, Filmmúzeum, 21.00). És témazáróként egy magyar filmtörténeti csemege: Alfa Rómeó és Júlia (szerda, m1, 20.15) Mamcserov Frigyes rendezésében, Latinovits és Ruttkai, egy műanyag májvezeték, valamint Laci kutya és egy díjnyertes spániellány főszereplésével. Akarnak ezek után tévézni?
Figyelmébe ajánljuk
Gombaszezon
Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.
A magány belső terei
Bár a kiállítás sajtószövege Czimrát teljesen érthetően „kora legjelentősebb magyar alkotói” közé sorolja, megítélése nem volt mindig egyértelmű.
Világító árnyak
A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.
Orbán magyarázata a Pride-ról nemcsak az ő állapotát mutatja, hanem a Fidesz-bázis szűkülésére is utal
Az isten szerelmére, látta valaki a szombaton készült drónfelvételeket?
Huszein imám mártíromsága
Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.
„A lehetőségek léteznek”
Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagyis mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.
Taxival Auschwitzba
Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilencórányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.
Lábujjhegyen
A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.
Milliókat érő repedések
Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulajdonosok perben állnak a beruházóval.
Egyenlőbbek
Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.
Pillanatnyi nehézségek
Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.